Ska du köpa vattentäta handskar avråder jag från Goretex och liknande material. Orsaken är att Goretex ol bara klarar en vattenpelare på ca 5meter. Eller uttryckt på annat sätt, det tryck som 0,5kg utövar på 1cm2. Och du är mycket starkare i fingrarna. Du kan ge ett mycket högre tryck. Och kan därför trycka vatten rakt genom Goretex, slut teori.
En kompis och jag är i den här situationen för många år sedan. Vi vill ha nya överdragshandskar att ha utanpå vantarna. Jag vill snåla och köper täta handskar (tunt plastskikt på insidan av nylon tyget). Han köper kanske 5ggr så dyra handskar med Goretex innanför nylontyget. När dagen är slut är hans vantar, vantarna innanför överdragshandsken genomblöta. Mina vantar är helt torra.
Goretex är ett material som i tex en jacka gör att det går att ha jackan på i vackert väder utan att svetten rinner på insidan. Luft med hög luftfuktighet kan passera genom materialet till luft med lägre luftfuktighet (vackert varmt väder på utsidan).
Vackert kallt väder på utsidan (tex -15C) så har jag sett att svetten fryser till is/snö på insidan av Goretex anoraken. Inga problem, bara ta av anoraken och borsta av is/snön på kvällen tex.
Sommar och regn och kroppsansträngning, det blir blött på insidan av Goretex.
Handskar, ja Goretex säljer bra. Fint varumärke. Men är i praktiken totalt värdelöst på insidan av handen vid regn. En annan sak, svettas man så att man behöver Goretex i handskarna, kanske prova nån antipersperant.