Alpinestars Tech-air 10 vs Tech-air 5 street

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Hej

Jag är verkligen ingen bangud eller något i närheten av det. Däremot en person som har börjat värdera säkerhet mer än någonsin innan så oavsett om det skulle kännas overkill med t.ex. Tech-air 10 för gatåkning så tänker jag att jag hellre har så bra skydd och förebyggande tänk som möjligt i form av utrustning.

Mina två frågor:
-Har någon här på forumet använt/använder Tech-air 10?
-Finns det någon som annars har lite nyttig info för mig att veta innan jag införskaffar antingen tech-air 10/tech-air 5?

Om allt går som planerat hoppas jag få lagom med plats att ha antingen 5 eller 10 under mitt befintliga alpinisters gp-tech ställ. Annars åker jag på att skaffa en nytt ställ också vilket jag INTE är sugen på..
Stor tack på förhand & må bäst!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hej

Jag är verkligen ingen bangud eller något i närheten av det. Däremot en person som har börjat värdera säkerhet mer än någonsin innan så oavsett om det skulle kännas overkill med t.ex. Tech-air 10 för gatåkning så tänker jag att jag hellre har så bra skydd och förebyggande tänk som möjligt i form av utrustning.

Mina två frågor:
-Har någon här på forumet använt/använder Tech-air 10?
-Finns det någon som annars har lite nyttig info för mig att veta innan jag införskaffar antingen tech-air 10/tech-air 5?

Om allt går som planerat hoppas jag få lagom med plats att ha antingen 5 eller 10 under mitt befintliga alpinisters gp-tech ställ. Annars åker jag på att skaffa en nytt ställ också vilket jag INTE är sugen på..
Stor tack på förhand & må bäst!
- Jag har Tech-Air 10. Sitter bra på mig.
När jag kör kortare sträckor, typ under 1 mil så har jag en skyddsjacka istället och en tröja över.

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
- Jag har Tech-Air 10. Sitter bra på mig.
När jag kör kortare sträckor, typ under 1 mil så har jag en skyddsjacka istället och en tröja över.
Okej tack för input! När man väl har köpt tech-air 10, kostar det något i form av service / abonnemang att äga det eller är dom så pass generösa att service ingår?(wishful thinking)

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Någon som kan svara på vad det kostar att lämna in antingen tech-air 5 eller tech-air 10 på service för att man ska få ha kvar garantin på den?

Någon som vet om det går att lämna in för service på någon Alpinestars återförsäljare i sverige? Det känns ju som att det borde gå annars är det ju ännu krångligare att äga en då man bli utan den längre tid när man ska skicka på service..

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det finns ett flertal ÅF som är auktoriserade att göra service. SMX Sports i Gbg och Bike i Trollhättan är två. Vet inte exakt kostnad, men ca, 2500 kr är vad jag hört.

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Det finns ett flertal ÅF som är auktoriserade att göra service. SMX Sports i Gbg och Bike i Trollhättan är två. Vet inte exakt kostnad, men ca, 2500 kr är vad jag hört.
Toppen tack!
2500 i servicekostnad per år är mycket pengar med tanke på att inköp av airbag och ställ redan blir saftigt men samtidigt är säkerhet prio för mig så det är väl bara rensa garaget på något "onödigt" och sälja av..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Toppen tack!
2500 i servicekostnad per år är mycket pengar med tanke på att inköp av airbag och ställ redan blir saftigt men samtidigt är säkerhet prio för mig så det är väl bara rensa garaget på något "onödigt" och sälja av..
Den ska inte behöva service varje år.
Har för mig jag läste att den ska lämnas in vartannat år när jag köpte min Tech5 väst (som jag är nöjd med)

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ja, vartannat år eller 500 körtimmar. Vid service kollas västen igenom och tvättas.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Har kollat med Bike nu. En service på Tech Air 5 kostar 1500 kr. 2500 kr är nog om den löst ut och det krävs nya patroner. Servicen ger inte förlängd garanti, men Bike säger att det mycket sällan varit några fel, och de tillfällen det varit något har Alpinestars åtgärdat felet utan krångel. Min Tech Air 5 ville inte ta emot den senaste uppdateringen för race läget. Har ingen garanti kvar, men det åtgärdades utan kostnad.

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Har kollat med Bike nu. En service på Tech Air 5 kostar 1500 kr. 2500 kr är nog om den löst ut och det krävs nya patroner. Servicen ger inte förlängd garanti, men Bike säger att det mycket sällan varit några fel, och de tillfällen det varit något har Alpinestars åtgärdat felet utan krångel. Min Tech Air 5 ville inte ta emot den senaste uppdateringen för race läget. Har ingen garanti kvar, men det åtgärdades utan kostnad.
okej det är bra nyheter, tack så mycket! Jag har läst om dom som lämnat in för service/reparation och så har alpinisters inte haft delar för service så personen har stått utan väst jättelänge(behövt åka bandagar pga att västen inte blivit klar att få tillbaka:/ )
Men skönt att höra goda nyheter från er alla!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En dyr lösning är att ha en extra extern väst i reserv.
Jag behöll min Hit-air när jag köpte mitt nya ställ med airbag i.
Då har jag dels en resevväst och dels en väst för de tillfällen när jag inte kör i racestället.
Det brukar ju säljas västar för rimliga pengar i div forum och FB-grupper.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tänkte om jag vurpat så min väst löst ut och behöver skickas in på service och återställas så har det inte så stor betydelse för då lär ju även motorcykeln behöva in på verkstad och lagas så blir ändå stillestånd.

Skulle oturen vara framme när man är på resa och det går att köra vidare så fungerar ändå ryggskyddet i alpinestar västen

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Jag tänkte om jag vurpat så min väst löst ut och behöver skickas in på service och återställas så har det inte så stor betydelse för då lär ju även motorcykeln behöva in på verkstad och lagas så blir ändå stillestånd.

Skulle oturen vara framme när man är på resa och det går att köra vidare så fungerar ändå ryggskyddet i alpinestar västen
Så sant så, så länge man inte har fler än en hoj:/

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
En dyr lösning är att ha en extra extern väst i reserv.
Jag behöll min Hit-air när jag köpte mitt nya ställ med airbag i.
Då har jag dels en resevväst och dels en väst för de tillfällen när jag inte kör i racestället.
Det brukar ju säljas västar för rimliga pengar i div forum och FB-grupper.
exakt, dock bara hittat beg/nya som privatpersoner säljer som inte alls är något vidare bra pris på.
Blir att skaffa en ny:shrules

Raderad medlem 61114

Guest
exakt, dock bara hittat beg/nya som privatpersoner säljer som inte alls är något vidare bra pris på.
Blir att skaffa en ny:shrules

Vad vill du ha?

Jag har en n in&motion väst som är till för att ha under. Använd ett fåtal gånger bara då jag ändå behövde nytt ställ, så köpte ett med inbyggt. Märke: Klim., Storlek Large. Vill ha 2500kr för den. Då jag hyr databoxen och använder den till mitt skinnställ så får du beställa en från in&motion när du tecknar abonnemang.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år