Alpint ryggskydd till MC åkning?!

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Umeå/Falun
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Hej!
har googlat som en tok men hittar inget som tar upp ämnet så jag gör ett försök!

Hur bra är ett ryggskydd som är avsett för alpint bruk när det gäller mc åkning?

Det finns ju vissa skydd som marknadsförs på båda marknaderna exempelvis scott soft-cr! samtidigt som det på vissa står ej för mc-bruk. spontant så tycker jag att de ryggskydd som man kan köpa på alpinorienterade butiker känns mer robusta än de jag har klämt på i mc butiker.

Så hur ligger det till? skyddar dom lika bra? eller är de alpina skydden bara bajs i jämförelse med ryggskydden för mc?

Anledningen till att jag frågar är att jag skulle behöva ett ryggskydd för båda ändamålen!

//Vikis
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Frågan är väl egentligen inte om dem skyddar lika bra. Problemet är det att de alpina ryggskydden inte alltid är godkända för bruk vid mc-körning. Sen att ett POC skydd kanske sitter bättre och skyddar till viss mån lika bra är en annan femma. Jag har mitt mc-ryggskydd när jag åker skidor också. Problemet med säkerhetsklassningen blir mindre då.
Nu är jag ju givetvis inte helt hundra på de olika kategorierna och säkerhetsklasserna så det är helt ok att rätta mig i det här fallet. Se bara till att du har fakta bakom påståendet. :p
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Är de CE märkt så tror jag inte att de är någon skillnad.. dock hur försäkringsbolag ser på de vet jag inte...

Har personligen tävlat alpint på ganska hög nivå, och klarade de ryggskyddet att kracha i 140km in i fyra säkerhetsnät med ryggen före med enbart ryggskydd och fartdräckt på så kör jag på att de klarar sig lika fint vid mc körning också..

så jag kör med ett "alpin" ryggskydd även på hojjen:yoparty

Är de CE märkt så tror jag inte att de är någon skillnad.. dock hur försäkringsbolag ser på de vet jag inte...

Har personligen tävlat alpint på ganska hög nivå, och klarade de ryggskyddet att kracha i 140km in i fyra säkerhetsnät med ryggen före med enbart ryggskydd och fartdräckt på så kör jag på att de klarar sig lika fint vid mc körning också..

så jag kör med ett "alpin" ryggskydd även på hojjen:yoparty

kan även tillägga att jag använde ett kross skydd i slalom, eftersom de var smidigare än "sköldpadde" skalet
 
Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Ja kör samma ryggplatta för mc-åkning som när jag kör snowboard, enda nackdelen är att mitt ryggskydd är aningen för klumpigt (perfekt när jag kör snowboard med jacka modell större) för skinstället, så jag kommer köpa ett smidigare för mc-åkningen.

Men det funkar klockers! :tummenupp
 

n0sferatu

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Ske-å
Hoj
2003 Kawasaki zx12r .... 1993 Honda cr250
kör själv med ett Soft CR, grymt skönt och smidigt till båda backe och väg :)
 

vikis

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Umeå/Falun
Hoj
03, suzuki, bandit 1200
Okej det verkar ju som att en hel del iaf använder alpina ryggskydd. är det någon som har hört eller vet att dessa skyddar sämre, eller någon annan anledning till att man inte ska åka mc med dessa?

Är de CE märkt så tror jag inte att de är någon skillnad.. dock hur försäkringsbolag ser på de vet jag inte...

På vilket sätt skulle försäkringsbolaget bry sig om vilket rygg skydd man har? ersättning vid person skada?
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
På vilket sätt skulle försäkringsbolaget bry sig om vilket rygg skydd man har? ersättning vid person skada?

Japp. Troligen står det i dina villkor att du ska ha "därtill anpassade skydd" dvs mc-skydd vid mc-körning.

Nu har jag aldrig hört talas om nån som behövt visa upp sina skydd för att få ersättning för personskada men utgå från att fb alltid vill minimera sina utbetalningar.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Japp. Troligen står det i dina villkor att du ska ha "därtill anpassade skydd" dvs mc-skydd vid mc-körning.

Nu har jag aldrig hört talas om nån som behövt visa upp sina skydd för att få ersättning för personskada men utgå från att fb alltid vill minimera sina utbetalningar.

Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag i Sverige som har krav på ryggskydd eller differentierade ersättningsnivåer vid personskada beroende på om godkänt ryggskydd burits eller inte. Hjälm är lagstadgat och därmed ett krav, ingen annan skyddsutrustning är ett krav vid mc-körning, (även om samtliga försäkringsbolag rekommenderar att man använder det). Användning av personlig skyddsutrustning kan ge billigare premier men inte nedsatt personskadeersättning.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag i Sverige som har krav på ryggskydd eller differentierade ersättningsnivåer vid personskada beroende på om godkänt ryggskydd burits eller inte. Hjälm är lagstadgat och därmed ett krav, ingen annan skyddsutrustning är ett krav vid mc-körning, (även om samtliga försäkringsbolag rekommenderar att man använder det). Användning av personlig skyddsutrustning kan ge billigare premier men inte nedsatt personskadeersättning.

Njaaa.. Självrisken kan ju bli högre om du inte har rätt grejer på.
Å då blir det ju indirekt mindre kvar till ersättningen för skadan...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag i Sverige som har krav på ryggskydd eller differentierade ersättningsnivåer vid personskada beroende på om godkänt ryggskydd burits eller inte. Hjälm är lagstadgat och därmed ett krav, ingen annan skyddsutrustning är ett krav vid mc-körning, (även om samtliga försäkringsbolag rekommenderar att man använder det). Användning av personlig skyddsutrustning kan ge billigare premier men inte nedsatt personskadeersättning.

I min Folksamförsäkring står följande: 35-årsförsäkringen ställer krav på att förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning.
Med skyddsutrustning menas utrustning tillverkad och avsedd för motorcykelbruk.
Utöver lagstadgad hjälm krävs också skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkta armbågar, knän och axlar, samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskena.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Är de CE märkt så tror jag inte att de är någon skillnad.. dock hur försäkringsbolag ser på de vet jag inte...

Har personligen tävlat alpint på ganska hög nivå, och klarade de ryggskyddet att kracha i 140km in i fyra säkerhetsnät med ryggen före med enbart ryggskydd och fartdräckt på så kör jag på att de klarar sig lika fint vid mc körning också..

så jag kör med ett "alpin" ryggskydd även på hojjen:yoparty



kan även tillägga att jag använde ett kross skydd i slalom, eftersom de var smidigare än "sköldpadde" skalet

Och jag använde mc-skydd när jag körde skidor på högsta nivå...
Dock inte när jag "bara" skulle åka ett friåk. Suget på GS-träningsbanan gick före. Felskär före ett krön, 25m flygtur, tittar ner på nästa käpp, landar på höften, kraschar in i ett träd med ryggen före. Ryggskyddet ligger i restaurangen... Jag skulle ju BARA.
5mm från förlamning, bäckenbenet knäckt längs ryggraden.
Men 10 veckor senare står jag på skidor igen.

Nu använder jag ryggskydd även om jag BARA ska ut i backen och stå still och hjälpa till på en tävling eller åka med små barn.

Det kostar mig INGENTING att ta på mig det.

Men om det är så stor skillnad på mc eller alpin-skydd tror jag inte. Visst finns det riktigt usla för båda.

Dal-Mausen
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Och jag använde mc-skydd när jag körde skidor på högsta nivå...
Dock inte när jag "bara" skulle åka ett friåk. Suget på GS-träningsbanan gick före. Felskär före ett krön, 25m flygtur, tittar ner på nästa käpp, landar på höften, kraschar in i ett träd med ryggen före. Ryggskyddet ligger i restaurangen... Jag skulle ju BARA.
5mm från förlamning, bäckenbenet knäckt längs ryggraden.
Men 10 veckor senare står jag på skidor igen.

Nu använder jag ryggskydd även om jag BARA ska ut i backen och stå still och hjälpa till på en tävling eller åka med små barn.

Det kostar mig INGENTING att ta på mig det.

Men om det är så stor skillnad på mc eller alpin-skydd tror jag inte. Visst finns det riktigt usla för båda.

Dal-Mausen

ooo dej känner jag igen tror jag, visst är de du som e så satans grym på telisarna?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
I min Folksamförsäkring står följande: 35-årsförsäkringen ställer krav på att förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och av oss godkänd skyddsutrustning.
Med skyddsutrustning menas utrustning tillverkad och avsedd för motorcykelbruk.
Utöver lagstadgad hjälm krävs också skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk med förstärkta armbågar, knän och axlar, samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskena.
Precis - du får lägre försäkringspremie i och med att du använder skyddsutrustning utöver den lagstadgade men en som inte tecknar "35-årsförsäkring på Folksam med krav på ryggskydd" utan en vanlig trafikförsäkring på samma eller annat bolag kommer inte att få lägre ersättning än du skulle ha fått vid ett ev. olycksfall bara för att denne inte använder ryggskydd.

EDIT:

Kanske missuppfattade ditt tidigare inlägg - min poäng var dock enligt ovan. Står det bara "ryggskena" och inte "ryggskena/ryggskydd speciellt för motorcykelbruk" så finns det - ur försäkringssynpunkt vad jag kan tolka - inget hinder att köra med ett ryggskydd "avsett för alpint bruk". Det finns väl inget som säger att de skulle vara sämre än ryggskydd för mc-körning heller?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Det uttrycket torde väl härröra från 80-talet då man petade in en decimeterbred plastskiva i därför avsedd ficka på skinnstället. Luttrade förare skrattade rått åt mesarna som gick på den niten. Otroligt nog blev det färre ryggskador och förlamningar t o m av denna 2-3 mm tjocka plastbit. Mesarna som använde den och råkade ut för olycka som kunde renderat i förlamande skador kan förmodligen leva med skammen.

Vad jag vill säga är att om plastbiten är den normerade standarden, (ryggskena avsedd för mc-bruk),har jag svårt att tro att ett kvalitativt skydd för alpint bruk leder till några ifrågasättanden från FB. De torde i alla händelser ge bättre skydd än plastbiten eller lågkvalitativa för mc avsedda ryggskydd. Det är ändå ett ryggskydd, vilket inte är ett lagstadgat krav och därför svårt för FB att ifrågasätta för att undkomma ansvar. Ser de skillnad ens?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det uttrycket torde väl härröra från 80-talet då man petade in en decimeterbred plastskiva i därför avsedd ficka på skinnstället. Luttrade förare skrattade rått åt mesarna som gick på den niten. Otroligt nog blev det färre ryggskador och förlamningar t o m av denna 2-3 mm tjocka plastbit. Mesarna som använde den och råkade ut för olycka som kunde renderat i förlamande skador kan förmodligen leva med skammen.
Såna där plexiglasryggskydd använde försvaret när jag gjorde lumpen, 98-99. Jag är ingen expert, men det känns som att det är viss skillnad på mitt Knox-ryggskydd och 2mm plexiglas med lite fleece på ena sidan :hihi
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såna där plexiglasryggskydd använde försvaret när jag gjorde lumpen, 98-99. Jag är ingen expert, men det känns som att det är viss skillnad på mitt Knox-ryggskydd och 2mm plexiglas med lite fleece på ena sidan :hihi

Fleece, vilken lyx!

Det ofattbara är att det innebar ett visst skydd. Hur mycket bättre skall då inte dagens ryggskydd vara, oavsett tänkt användningsområde. (Så länge passformen är ok, gäller som alltid).
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
ooo dej känner jag igen tror jag, visst är de du som e så satans grym på telisarna?

Kan hända...
Har väl några meriter i bagaget :D

Men det där med att alla känner apan...
Vad det pluppar upp en massa som vet vem jag är nu på sista tiden. Och jag vet inte vilka det är :/

On topic.

Nu cyklar jag till jobbet i hjälm då det varit alldeles för nära med krockar med bilister som inte ser mig ens på dagen... Kanske skulle ha ryggskydd då med?:rolleyes:

Vindsurfar med hjälm. Har fått kastfall i 15knop och sen brädspetsen i bakhuvudet... Det vill ni inte ha.

Kraschat hjälm med storslalomkäpp i bakhuvudet. Näst sista käpp innan mål. Svartnade för ögonen men klarade tydligen sista käpp och åkte över mållinjen. Fick ändå bästa tid i det åket. WC Norge

Så skydd gör sitt jobb.

Nu är jag nyfiken på SPIDI's air-neck eller vad den nu heter.
Kanske nästa hoj-säsong:krama

Dal-Mausen
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Okej det verkar ju som att en hel del iaf använder alpina ryggskydd. är det någon som har hört eller vet att dessa skyddar sämre, eller någon annan anledning till att man inte ska åka mc med dessa?

Vad jag har hört så är det olika plast-mixar i mc resp alpin skydd, detta för att alpinskyddet ska vara mjukare även vid lägre temperaturer och inte spricka vid en smäll så då kan man ju dra slutsatsen att det är bättre med ett alpin till mc, än mc till alpin men säkerligen att ett mc till alpin är bättre än inget alls.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag i Sverige som har krav på ryggskydd eller differentierade ersättningsnivåer vid personskada beroende på om godkänt ryggskydd burits eller inte. Hjälm är lagstadgat och därmed ett krav, ingen annan skyddsutrustning är ett krav vid mc-körning, (även om samtliga försäkringsbolag rekommenderar att man använder det). Användning av personlig skyddsutrustning kan ge billigare premier men inte nedsatt personskadeersättning.

bilsport-mc har en klausul om godkänd säkerhetsutrustning, villkoren finns till allmän beskådning online

Är de CE märkt så tror jag inte att de är någon skillnad.. dock hur försäkringsbolag ser på de vet jag inte...

Har personligen tävlat alpint på ganska hög nivå, och klarade de ryggskyddet att kracha i 140km in i fyra säkerhetsnät med ryggen före med enbart ryggskydd och fartdräckt på så kör jag på att de klarar sig lika fint vid mc körning också..

så jag kör med ett "alpin" ryggskydd även på hojjen:yoparty

Vad var det för ryggskydd som pallade de där stolparna ? Länk tack ..
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top