Alternativt 'larm'

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tjenamors!

Jag har 'införskaffat' en
SS6500.JPG
trådlös ir-dörrklocka. Som jag ska montera i garaget... :yoparty

Mottagarenheten kommer jag montera i sovrummet, så om det är aktivitet i närheten av mina älsklingar kommer jag att vakna på direkten och ringa snuten (springa ner med yxan :D )

Räckvidden är på 200meter. Tycker det verkar vara en skitbra lösning eftersom det är som ett 'tyst' larm, dvs tjyven märker det inte förrän han får en påhälsning från mig och min lilla vän... ;)

Är det någon annan här som har fixat på samma sätt som jag? Om inte så lär det vara en bra grej att skaffa... Kostar inte så mycket, tror jag.

vad tycks?

/Zana

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag har kopplat om vårat vanliga larm i garaget till en polissiren och en vanlig stereo som drar igång på ska vi kalla det skrämma bort tjuven volym :)
Men din idé funkar säkert lika bra! Det kunde ju va kul att se deras miner när man står i dörren me yxan :hihi

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jo, funderar på vad som är bäst. Ett larm som låter eller ett som inte låter...

Edit: Haha, fan va kul å låta en bandare gå igång med en inspelad ljudslinga, typ: DIN JÄVLA TJYVJÄVEL, NU KOMMER JAG NER MED YXAN. DU HAR 20SEKUNDER PÅ DIG! SPRING OCH KOM ALDRIG TILLBAKS!!!

Hahahaha, då lär han/dom väl skita i brallan ganska omgående.... :hihi

Last edited:

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt
larm

Zana skrev:
Tjenamors!

Jag har 'införskaffat' en
SS6500.JPG
trådlös ir-dörrklocka. Som jag ska montera i garaget... :yoparty

Mottagarenheten kommer jag montera i sovrummet, så om det är aktivitet i närheten av mina älsklingar kommer jag att vakna på direkten och ringa snuten (springa ner med yxan :D )

Räckvidden är på 200meter. Tycker det verkar vara en skitbra lösning eftersom det är som ett 'tyst' larm, dvs tjyven märker det inte förrän han får en påhälsning från mig och min lilla vän... ;)

Är det någon annan här som har fixat på samma sätt som jag? Om inte så lär det vara en bra grej att skaffa... Kostar inte så mycket, tror jag.

vad tycks?

/Zana
Skit i yxan,, skicka ner svärmor så hpn kan skrämma skinnet av dom(om du har en svärmor) :tummenupp

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
TRX85r skrev:
Skit i yxan,, skicka ner svärmor så hpn kan skrämma skinnet av dom(om du har en svärmor) :tummenupp

Hehe, problemet är att hon bor 60 mil bort!! Yeehaaa!!!

HanneZ

Guest
Jag skulle skaffa ett ljudligt larm för o skrämma bort dom, då lär dom väl inte komma tillbaka. Och då hinner väl tjuven göra ev. mindre skada än om du ska hinna få på dig kläderna o springa ner. Dessutom kan dom va beväpnade mer än dig, jävla tråkit o bli skjuten eller nåt bara för "att man skulle visa den jäveln". Bättre o skrämma iväg dom. O sen självklart skicka en signal te lägenheten så man vet vad som är på G.

/ Hannes

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hmmm, bådeoch är nog bättre idé som du säger....

Men det är ju bättre än ingenting.....

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
wonderwizard skrev:
vart hittar man denna "dörrklocka" ? o vad kostar den ? jag vill också ha en :D

Fabrikatet är Friedland. Den finns på bl.a. K-Rauta, kanske på bauhaus också... Jo, den finns ju på klasseollson också...

/Z

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Banditer är farliga skulle inte vilja springa ner med en yxa o stå öga mot öga med mr pundare & co

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
En häftig variant vore larm kombinerat med automatisk nedsänkning av ett tungt galler eller liknande som blockerar möjligheten att snabbt ta sig ut igen. Ett sånt galler skulle troligtvis inte hindra inbrottstjuvar om det var nedsänkt från början. Då har de ju tid på sig... När det däremot sänks ned plötsligt och oväntat så har vi en genial tjuvfälla.

Eller har jag sett för mycket på James Bond nu kanske ;)

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Polissirener och blåljus ska aktiveras så fort nån kommer in!
Sen om man kunde få hojen att starta och varva skulle nog tjuvarna/tjuven skita ner sej :hihi

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
berggren_martin skrev:
En häftig variant vore larm kombinerat med automatisk nedsänkning av ett tungt galler eller liknande som blockerar möjligheten att snabbt ta sig ut igen. Ett sånt galler skulle troligtvis inte hindra inbrottstjuvar om det var nedsänkt från början. Då har de ju tid på sig... När det däremot sänks ned plötsligt och oväntat så har vi en genial tjuvfälla.

Eller har jag sett för mycket på James Bond nu kanske ;)

Men tanken att ha en påverkad tjyv inlåst i samma utrymme som min hoj är inte bra...

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Tror du kommer få lite problem med den ir efter ett tag. Nu vet jag inte trögheten på den . Men ett stort problem och orsaken till kanske 95% falsklarm är insekter. Ett tips är att om du har fönster eller liknade rikta inte den mot dom. Du kan även inte testa känsligheten på den eller ställa in den som du kan på en som är anpassad för larm. Men visst det är ett billigt alternativ, men var beredd på att den kommer falsk larma rätt ofta om du inte håller rent från flugor och spindlar m.m. i garaget. Hade jag haft ett garage som jag skulle larma hade jag satsat på en magnetkontakt i dörren/porten sen en kombinerad ir och microvågs rörelse sensor ev. kompletterat med en gsm sändare och kopplat upp det till firman.

/Mheel

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
mheel skrev:
Tror du kommer få lite problem med den ir efter ett tag. Nu vet jag inte trögheten på den . Men ett stort problem och orsaken till kanske 95% falsklarm är insekter. Ett tips är att om du har fönster eller liknade rikta inte den mot dom. Du kan även inte testa känsligheten på den eller ställa in den som du kan på en som är anpassad för larm. Men visst det är ett billigt alternativ, men var beredd på att den kommer falsk larma rätt ofta om du inte håller rent från flugor och spindlar m.m. i garaget. Hade jag haft ett garage som jag skulle larma hade jag satsat på en magnetkontakt i dörren/porten sen en kombinerad ir och microvågs rörelse sensor ev. kompletterat med en gsm sändare och kopplat upp det till firman.

/Mheel

Alltså jag hade planerat att sätta den precis brevid hojen och sätta känsligheten så lågt som möjligt för att minimera risken av falsklarm...

Men vadå insekter? Reagerar den om en fluga flyger förbi? Det gör den väl ändå inte??? Hur mycket värmestrålning utsöndrar en insekt egentligen.........

/Z

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Eh vi har ett gång sånna där i garage / uteplats etc för att ljus ska tändas å inte fan är dom så känsliga? Flugor? NÄ det gör ingen skillnad.

HanneZ

Guest
vi har en vid dörren, och även fast den ska aktiveras på värme källor så går den igång när det blåser ute(buskar o skit som vajjar förmodligen)!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife