Aluminium tank?? Vad är meningen?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Aluminiumtank?? Vad är meningen?

Tjenare,

Har sett att en del supermotards har aluminiumtank installerat. Varför? Hållbarare? Större? Mer Macho?

Dem jag har sett är galet fula med en för liten tank som inte matchar resten av hojen.

Vad är meningen? Känns som om jag missat något.

Måns
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
När det gäller Husaberg så är alutankarna bra mycket smalare än originalet och gör att hojjen känns lite smidigare och med bättre körställning.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
först och främst så är det husabergförarna som har alutankar. har du någon gång suttit på en husaberg, om inte så det är ungefär som att gå till en gynekolog, alutanken är med andra ord mycket smalare och ger en bätttre körställning
 

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
GasGas 300 EC -05
Har, till min stora glädje, sluppit gynundersökningar hittills.. Och dessvärre inte suttit på en husabergare heller :gråta

Plast finns ju i mer än en form och storlek.. Finns det inga plasttankar med samma passform och storlek?
 

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
ja kör med alutank jag tycker det är alldeles utmärkt för man kommer längre fram sitter mycket skönare förutom att 06ans kylvingar slår i knäna ibland men det går å leva med
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Plast finns ju i mer än en form och storlek.. Finns det inga plasttankar med samma passform och storlek?
Inte till Husaberg i vilket fall.

förutom att 06ans kylvingar slår i knäna ibland men det går å leva med
Värm med varmluftspistol och böj in "hörnen" på kylvingarna om du inte redan gjort det,så blir det betydligt bättre.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Inte till Husaberg i vilket fall.

host, host

8000701333380.jpg


Den är visserligen inte lika som alutankarna men bra mkt bättre än 06->
 

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
Inte till Husaberg i vilket fall.

Värm med varmluftspistol och böj in "hörnen" på kylvingarna om du inte redan gjort det,så blir det betydligt bättre.

ja det va en bra ide det ska ja göra det blev iaf en helt annan cyckel att åka på:D
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Den där tanken är ju bara hårfint smalare än 10,5-literstanken.Verkar mest som att man skalat bort lite nertill.

Håller till viss del med.
Men den är bättre och den finns, till skillnad mot vad du sa :tungan :pannkyss
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men den är bättre och den finns, till skillnad mot vad du sa :tungan :pannkyss
Var det inte plasttank med lika mått och volym som alutanken som efterfrågades?Och det finns ju inte,om det inte var volymen hos alutank kombinerat med osmidigheten hos 10,5 liters han ville åt:)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Var det inte plasttank med lika mått och volym som alutanken som efterfrågades?Och det finns ju inte,om det inte var volymen hos alutank kombinerat med osmidigheten hos 10,5 liters han ville åt:)

äsch. "en lite mindre plasttank" formulerade jag om det till i min skalle ;)

Jag har tyvärr inte kört nån 7.5, bara suttit på och torrbrytit.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min FE har väl den lilla plasttanken (7,5 liter) - och inte upplever jag den som överdrivet osmidig i trång enduroskog - men man kan inte låta bli att blocket-surfa lite på alutankar..

Fan vet vad man skall ha det till, det är ju rätt praktiskt att kunna se hur mycket soppa man har kvar i tanken...och får man på en alutank så lär det ju bli en kronvurpa det första som händer... :D :huvet

/J
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag har en gammal alu tank som ligger och samlar dam om det finns intresse.
Med kranar och kylarvingar...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
En gång för länge sedan så var det orginal med aluminiumtank. Tekniken att gjuta i plast var väl inte så utvecklad kanske. Min första crosshoj jag köpte 1979 var en maico 1977. På den hojjen var det en smal ful alutank på. 1979 kom som största förändringen: En skitsnygg röd plasttank, som jag givetvis ville ha. Svindyrt men ett måste. Jag tror den kostade 800 kr då. Bensinen 2,25 kr/L. Plast-tanken rymde lite mera och var följdaktligen lite större. Men vad gjorde det, det var ju snyggt. Vad tycker ni själva. He he. Tur att utvecklingen gått frammåt. Några år senare köpte Harry oxå en Maico. Alla ville ha maico då. Inget är nytt under solen.
 

Bifogat

  • doug307e.jpg
    doug307e.jpg
    56 KB · Visningar: 105
  • maico 1977.jpg
    maico 1977.jpg
    42.3 KB · Visningar: 114

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En fördel är ju också att man kan laga en alu-tank med svets. Plast brukar däremot vara ett helsike, men så är det billigt att köpa en ny... Fast ärligt talat - hur många brukar krascha sina tankar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En gång för länge sedan så var det orginal med aluminiumtank. Tekniken att gjuta i plast var väl inte så utvecklad kanske. Min första crosshoj jag köpte 1979 var en maico 1977. På den hojjen var det en smal ful alutank på. 1979 kom som största förändringen: En skitsnygg röd plasttank, som jag givetvis ville ha. Svindyrt men ett måste. Jag tror den kostade 800 kr då. Bensinen 2,25 kr/L. Plast-tanken rymde lite mera och var följdaktligen lite större. Men vad gjorde det, det var ju snyggt. Vad tycker ni själva. He he. Tur att utvecklingen gått frammåt. Några år senare köpte Harry oxå en Maico. Alla ville ha maico då. Inget är nytt under solen.

Samma på husqvarna. Jag hade en 83:a HVA 500 WR när jag var 18. Sista året med den snygga vita plåttanken. Sedan, 1984, kom de fula plasttankarna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top