Amerikanska argument sanna?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En amerikan försöker övertyga mig att hans mojäng för mätning av avgastemperaturen är ett optimalt sätt att ställa in en 250-racer. Vad ska man tro om och ta på allvar om dessa argument? Kostnad för instrumentet är 1.150 kr inkl. frakt.

"You can still have mid-throttle detonation (lean needle). You need to check crown for damage at least till your confident in what your doing. I run proper settings, don't have to worry about anything but mains and the EGT dials me in without guessing or the oops, too late. You can't get a good plug chop w/o WFO running! What happens if the EGT was too high during that test? $$$$$ in repair bills, want to miss the season? No guarantees but its a valuable diagnostic tool."

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Avgastempmätare sparar mycket pengar på en trimmad 2 taktare man ser direkt om den går för snålt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Har du letat efter EGT-instrument i Sverige då? Det finns säkert nån pilot som har ett par klockor över.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Avgastempmätare är rockenroll, dock är jag lite osäker på om just hans modell är så bra. Tempen slår nämligen rätt mycket upp och ner, beroende på varvtal och läget på gasen, om det är avslag osv.
Däremot en logg på just gasläget, varvtal och avgastemp är riktigt superbt, AIM går det att handla för c:a 4500-5000, mer pengar, men vettigare info och lite mer prylar ingår, som laptimer osv.
Har även hittat en annan laptimer, som heter "alfonso", med ännu fler pryttlar till, men billigare än AIM, de har precis kommit med en ny modell som ska vara jäkligt bra enligt några engelsmän och fransmän.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
oFFkeFF skrev:
Avgastempmätare är rockenroll, dock är jag lite osäker på om just hans modell är så bra. Tempen slår nämligen rätt mycket upp och ner, beroende på varvtal och läget på gasen, om det är avslag osv.
Däremot en logg på just gasläget, varvtal och avgastemp är riktigt superbt, AIM går det att handla för c:a 4500-5000, mer pengar, men vettigare info och lite mer prylar ingår, som laptimer osv.
Har även hittat en annan laptimer, som heter "alfonso", med ännu fler pryttlar till, men billigare än AIM, de har precis kommit med en ny modell som ska vara jäkligt bra enligt några engelsmän och fransmän.

Fanns tom en till salu här! http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=3905

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
oFFkeFF skrev:
Alfano menar du väl? Stora i gokart men deras mjukvara har riktigt uselt rykte. www.alfano.be om jag minns rätt

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Dioxin skrev:
Gillar hans engelska, inte direkt den bästa :hihi , men men, amrikanarna är väl världskända i att va usla på just sitt eget språk, kolla bara på Bush :rofl :rofl :rofl
Hur som helst, tycker det e lite lustigt när han skriver "...no garanties..."!!! :kocko

Hans engelska är väl inte sämre än din svenska? Och att inga garantier mot haveri kan utlovas är inte konstigt utan beror förstås på användaren. :confused:

Mattias skrev:
Har du letat efter EGT-instrument i Sverige då? Det finns säkert nån pilot som har ett par klockor över.

Nej, känner inga piloter. Skulle en sådan gå att anpassa för att funka till en TZ250, menar du?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
...
Nej, känner inga piloter. Skulle en sådan gå att anpassa för att funka till en TZ250, menar du?

Laddar vi för en av SH's roligaste feltolkningar någonsin eller är jag bara trött i huvudet :lol :va

EDIT/Oavsett så menat viktigpettern räserpiloter iaf.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Torkel skrev:
Alfano menar du väl? Stora i gokart men deras mjukvara har riktigt uselt rykte. www.alfano.be om jag minns rätt

Alfano, alfonso, nästan samma sak ju ;)
Men visst är det alfano jag menar, kollat lite på programvaran och den är inte lika snygg som AIM's produkter. Men tittar man på funktion/pris ligger alfano väldigt bra till.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Laddar vi för en av SH's roligaste feltolkningar någonsin eller är jag bara trött i huvudet :lol :va

EDIT/Oavsett så menat viktigpettern räserpiloter iaf.
Inte nödvändigtvis! Inom flyget är det inte ovanligt att mäta avgastemp :tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chrille skrev:

Visst trodde jag att Mattias menade en aeronautisk pilot. Men det var för att någon tidigare hade påpekat att dessa instrument var vanligast i sådana sammanhang.

:notme

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag menade mycket riktigt en flygande pilot. Dock så är många av de nya EGT-instrumenten av typen "ett fönster och ett vred med fyra/seex lägen". Det blir ju lite opraktiskt på en motorcykel, kanske.

Anledningen till att man har EGT i flygplan är att man ofta magrar bränsleblandningen för bästa ekonomi, och naturligtvis får man inte gå för långt (för mager blandning=för hög EGT), för då förstör man lätt nåt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Varför inte börja med att lära sig det normala sättet att ställa in hojen? Det är nog med saker att hålla reda på ändå. Mäta avgastempen låter väldigt mycket överkurs i mina öron.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
<off-topic mode>
Den vanligaste anledningen till EGT i flyg är väl ändå att de befinner sig på varierande höjd?
Högre höjd -> lägre densitet på luften -> man måste minska soppa för att få rätt blandning. Och givetvis ställa på mer soppa när man kommer ner på lägre höjd.
Att justera soppa för en motor som, liksom en flygmotor, går med relativt konstant last är ju rätt enkelt så länge lufttyrycket är konstant. En motor till hoj/bil däremot går med väsentligt mer varierande last.
Dock är ju kraven på driftsäkerhet rätt hög på en flygmotor. HD är inte så vanliga i flyg har jag förstått. :D :D
</off-topic mode>
Men EGT ger ju snabbt svar på om det går fett eller magert. Även lambda kan användas men den får säkert "lunginflammation" av oljan.
Loggning av EGT låter sunt, själv skulle jag aldrig ha tid att glo på en mätare medan jag kör.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Varför inte börja med att lära sig det normala sättet att ställa in hojen? Det är nog med saker att hålla reda på ändå. Mäta avgastempen låter väldigt mycket överkurs i mina öron.

Så är det nog. För mig hade detta kunnat vara ett bra sätt för att se om jag var på väg att ha sönder något. Men jag kommer förlita mig på stora munstycken och inspektion av kolven.

Utifrån "säkra" inställningar kommer jag testa mig mot magrare men akta mig för att utmana ödet. Det är viktigare för mig att hojen håller än att den går perfekt och lämnar maximal effekt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Så är det nog. För mig hade detta kunnat vara ett bra sätt för att se om jag var på väg att ha sönder något. Men jag kommer förlita mig på stora munstycken och inspektion av kolven.

Utifrån "säkra" inställningar kommer jag testa mig mot magrare men akta mig för att utmana ödet. Det är viktigare för mig att hojen håller än att den går perfekt och lämnar maximal effekt.

"Äh, liiiiite magrare kan den nog gå, den varvar inte riktigt ur på fyran där på baksidan...det gjorde den häromveckan..."

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:

Överkurs är det inte, det är rätt många som gör det. Ger rätt väldigt bra fingervisning om hur hojen är bestyckad. Dessutom betydligt billigare än detonationssensor och tillhörande logger.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Överkurs är det inte, det är rätt många som gör det. Ger rätt väldigt bra fingervisning om hur hojen är bestyckad. Dessutom betydligt billigare än detonationssensor och tillhörande logger.

Men dyrare än att köra på säkerhet och kolla på kolven. :martialar

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Yup, det stämmer att man magrar på höjd. Även på låg höjd faktiskt. Alla har inte EGT dock. Tror dessutom att det blir billigare med en mojäng tillverkad för ändamålet. Prylar till luftfartyg skall ju godkännas av FAA etc och kostar säkert minst tiodubbla bara p g a det. Det skulle isåfall vara någon ej godkänd p g a fel eller så som då tappar värdet rejält.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!