Amerikanska argument sanna?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
En amerikan försöker övertyga mig att hans mojäng för mätning av avgastemperaturen är ett optimalt sätt att ställa in en 250-racer. Vad ska man tro om och ta på allvar om dessa argument? Kostnad för instrumentet är 1.150 kr inkl. frakt.

"You can still have mid-throttle detonation (lean needle). You need to check crown for damage at least till your confident in what your doing. I run proper settings, don't have to worry about anything but mains and the EGT dials me in without guessing or the oops, too late. You can't get a good plug chop w/o WFO running! What happens if the EGT was too high during that test? $$$$$ in repair bills, want to miss the season? No guarantees but its a valuable diagnostic tool."
 
Avgastempmätare sparar mycket pengar på en trimmad 2 taktare man ser direkt om den går för snålt.
 
Har du letat efter EGT-instrument i Sverige då? Det finns säkert nån pilot som har ett par klockor över.
 
Avgastempmätare är rockenroll, dock är jag lite osäker på om just hans modell är så bra. Tempen slår nämligen rätt mycket upp och ner, beroende på varvtal och läget på gasen, om det är avslag osv.
Däremot en logg på just gasläget, varvtal och avgastemp är riktigt superbt, AIM går det att handla för c:a 4500-5000, mer pengar, men vettigare info och lite mer prylar ingår, som laptimer osv.
Har även hittat en annan laptimer, som heter "alfonso", med ännu fler pryttlar till, men billigare än AIM, de har precis kommit med en ny modell som ska vara jäkligt bra enligt några engelsmän och fransmän.
 
oFFkeFF skrev:
Avgastempmätare är rockenroll, dock är jag lite osäker på om just hans modell är så bra. Tempen slår nämligen rätt mycket upp och ner, beroende på varvtal och läget på gasen, om det är avslag osv.
Däremot en logg på just gasläget, varvtal och avgastemp är riktigt superbt, AIM går det att handla för c:a 4500-5000, mer pengar, men vettigare info och lite mer prylar ingår, som laptimer osv.
Har även hittat en annan laptimer, som heter "alfonso", med ännu fler pryttlar till, men billigare än AIM, de har precis kommit med en ny modell som ska vara jäkligt bra enligt några engelsmän och fransmän.

Fanns tom en till salu här! http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=3905
 
oFFkeFF skrev:
Har även hittat en annan laptimer, som heter "alfonso", med ännu fler pryttlar till, men billigare än AIM, de har precis kommit med en ny modell som ska vara jäkligt bra enligt några engelsmän och fransmän.
Alfano menar du väl? Stora i gokart men deras mjukvara har riktigt uselt rykte. www.alfano.be om jag minns rätt
 
Dioxin skrev:
Gillar hans engelska, inte direkt den bästa :hihi , men men, amrikanarna är väl världskända i att va usla på just sitt eget språk, kolla bara på Bush :rofl :rofl :rofl
Hur som helst, tycker det e lite lustigt när han skriver "...no garanties..."!!! :kocko

Hans engelska är väl inte sämre än din svenska? Och att inga garantier mot haveri kan utlovas är inte konstigt utan beror förstås på användaren. :confused:


Mattias skrev:
Har du letat efter EGT-instrument i Sverige då? Det finns säkert nån pilot som har ett par klockor över.

Nej, känner inga piloter. Skulle en sådan gå att anpassa för att funka till en TZ250, menar du?
 
Nyteknik skrev:
...
Nej, känner inga piloter. Skulle en sådan gå att anpassa för att funka till en TZ250, menar du?


Laddar vi för en av SH's roligaste feltolkningar någonsin eller är jag bara trött i huvudet :lol :va

EDIT/Oavsett så menat viktigpettern räserpiloter iaf.
 
Last edited:
Torkel skrev:
Alfano menar du väl? Stora i gokart men deras mjukvara har riktigt uselt rykte. www.alfano.be om jag minns rätt

Alfano, alfonso, nästan samma sak ju ;)
Men visst är det alfano jag menar, kollat lite på programvaran och den är inte lika snygg som AIM's produkter. Men tittar man på funktion/pris ligger alfano väldigt bra till.
 
Chrille skrev:
Laddar vi för en av SH's roligaste feltolkningar någonsin eller är jag bara trött i huvudet :lol :va

EDIT/Oavsett så menat viktigpettern räserpiloter iaf.
Inte nödvändigtvis! Inom flyget är det inte ovanligt att mäta avgastemp :tummenupp
 
Chrille skrev:
Laddar vi för en av SH's roligaste feltolkningar någonsin eller är jag bara trött i huvudet :lol :va

Visst trodde jag att Mattias menade en aeronautisk pilot. Men det var för att någon tidigare hade påpekat att dessa instrument var vanligast i sådana sammanhang.

:notme
 
Jag menade mycket riktigt en flygande pilot. Dock så är många av de nya EGT-instrumenten av typen "ett fönster och ett vred med fyra/seex lägen". Det blir ju lite opraktiskt på en motorcykel, kanske.

Anledningen till att man har EGT i flygplan är att man ofta magrar bränsleblandningen för bästa ekonomi, och naturligtvis får man inte gå för långt (för mager blandning=för hög EGT), för då förstör man lätt nåt.
 
Varför inte börja med att lära sig det normala sättet att ställa in hojen? Det är nog med saker att hålla reda på ändå. Mäta avgastempen låter väldigt mycket överkurs i mina öron.
 
<off-topic mode>
Den vanligaste anledningen till EGT i flyg är väl ändå att de befinner sig på varierande höjd?
Högre höjd -> lägre densitet på luften -> man måste minska soppa för att få rätt blandning. Och givetvis ställa på mer soppa när man kommer ner på lägre höjd.
Att justera soppa för en motor som, liksom en flygmotor, går med relativt konstant last är ju rätt enkelt så länge lufttyrycket är konstant. En motor till hoj/bil däremot går med väsentligt mer varierande last.
Dock är ju kraven på driftsäkerhet rätt hög på en flygmotor. HD är inte så vanliga i flyg har jag förstått. :D :D
</off-topic mode>
Men EGT ger ju snabbt svar på om det går fett eller magert. Även lambda kan användas men den får säkert "lunginflammation" av oljan.
Loggning av EGT låter sunt, själv skulle jag aldrig ha tid att glo på en mätare medan jag kör.
 
Chris Ash skrev:
Varför inte börja med att lära sig det normala sättet att ställa in hojen? Det är nog med saker att hålla reda på ändå. Mäta avgastempen låter väldigt mycket överkurs i mina öron.

Så är det nog. För mig hade detta kunnat vara ett bra sätt för att se om jag var på väg att ha sönder något. Men jag kommer förlita mig på stora munstycken och inspektion av kolven.

Utifrån "säkra" inställningar kommer jag testa mig mot magrare men akta mig för att utmana ödet. Det är viktigare för mig att hojen håller än att den går perfekt och lämnar maximal effekt.
 
Nyteknik skrev:
Så är det nog. För mig hade detta kunnat vara ett bra sätt för att se om jag var på väg att ha sönder något. Men jag kommer förlita mig på stora munstycken och inspektion av kolven.

Utifrån "säkra" inställningar kommer jag testa mig mot magrare men akta mig för att utmana ödet. Det är viktigare för mig att hojen håller än att den går perfekt och lämnar maximal effekt.

"Äh, liiiiite magrare kan den nog gå, den varvar inte riktigt ur på fyran där på baksidan...det gjorde den häromveckan..."
 
Chris Ash skrev:
Varför inte börja med att lära sig det normala sättet att ställa in hojen? Det är nog med saker att hålla reda på ändå. Mäta avgastempen låter väldigt mycket överkurs i mina öron.

Överkurs är det inte, det är rätt många som gör det. Ger rätt väldigt bra fingervisning om hur hojen är bestyckad. Dessutom betydligt billigare än detonationssensor och tillhörande logger.
 
oFFkeFF skrev:
Överkurs är det inte, det är rätt många som gör det. Ger rätt väldigt bra fingervisning om hur hojen är bestyckad. Dessutom betydligt billigare än detonationssensor och tillhörande logger.

Men dyrare än att köra på säkerhet och kolla på kolven. :martialar
 
Yup, det stämmer att man magrar på höjd. Även på låg höjd faktiskt. Alla har inte EGT dock. Tror dessutom att det blir billigare med en mojäng tillverkad för ändamålet. Prylar till luftfartyg skall ju godkännas av FAA etc och kostar säkert minst tiodubbla bara p g a det. Det skulle isåfall vara någon ej godkänd p g a fel eller så som då tappar värdet rejält.
 
Back
Top