AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, att låta bli att "konstruera om en motorcykel från grunden" behöver inte alls betyda att elhojen måste se ut som en gammal GSX-R för evigt. Så länge konstruktören har koll på vad som händer med de grundläggande parametrarna så kan elhojens layout, design och utseende naturligtvis vara något helt annorlunda.

Tyvärr är mitt intryck - hittills - att människor med sådana kunskaper är lätträknade inom elhojsvärlden. Eller i alla fall att de fått stå tillbaka ganska rejält för designers, innovatörer, marknadsförare och andra snackare. Med följden att elhojen inte har så bra egenskaper som den skulle kunna ha.

Jag tror helt enkelt att X antal elhojstillverkare skulle kunna bygga bättre och roligare motorcyklar om de bara hade vett att fokusera på detta istället för att köra "en motorcykel måste konstrueras om från grunden" på repeat...
Japp där håller även jag med med mina begränsade kunskaper om vad som gör hojen bra.

Desto mer glädjande att Ducati mfl jobbar på elektriska modeller, de kan ju det där... Och Energica verkar ju också vara fina körmaskiner om än tunga.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror den kommer slå. Men inte bland motorcyklister, utan bland de som liksom upphovsmannen närmast ideologiskt är emot motorcyklar. Fast den marknaden är väldigt stor och lukrativ.
Här tror jag Du har absolut rätt. Jag gissar, på något så när väl underbyggda grunder, att potentialen i de kundgrupper som dels vill ha en vettig elektrisk mc för pendling och som kan funka för en lördagstur plus de som bara vill ha ett smidigt närtransportfordon är 2-3 ggr de vi idag identifierar som motorcyklister. Den sistnämnda gruppen är väl de som främst söker vad TSM så träffande definierar som en "elspark med sadel" :)

Men dessa individer är generellt yngre än de traditionella knuttarna, de vill inte skita ner fingrarna med olja, bensin och fett och den traditionella knuttekulturen utövar ingen eller mycket liten lockelse alls.

Därför är CAKE inte en produkt som riktar sig till oss, snarare vill jag påstå att det är fullt medvetet som de så tydligt distanserar sig från oss motorcyklister. Och i det sammanhanget väger säkert lite offrade geometrier lätt i förhållande till design, förpackning och image.

Däremot lär dessa grupper, vare sig vi vill det eller inte, komma att påverka de traditionella motorcyklisterna och vice versa. I politikens och myndigheternas ögon lär vi fortsätta vara kollektivet PTW (Powered two wheeler) alldeles oavsett drivmedel eller underliggande värderingar. Så den som trodde att alla utmaningar ligger bakåt i tiden lär nog få tänka om:)

• Gilla
Reaktioner: PRS

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle CAKE göra lite homage på gamla svunna tider utan att försöka uppfinna det på nytt tror jag de skulle lyckas snabbare.
Typ lite RGNT fast med motorn i ramen och inte i navet.
CAKE gillar ju ändå att köra med lite svensk feeling med. t.ex. namnen.

Typ köra en:
CAKE REMEMBER a Homage to the days gone by. Feel like your grandfather did when he rode his bike, but with a climate friendly twist.
Monark.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle CAKE göra lite homage på gamla svunna tider utan att försöka uppfinna det på nytt tror jag de skulle lyckas snabbare.
Typ lite RGNT fast med motorn i ramen och inte i navet.
CAKE gillar ju ändå att köra med lite svensk feeling med. t.ex. namnen.

Typ köra en:
CAKE REMEMBER a Homage to the days gone by. Feel like your grandfather did when he rode his bike, but with a climate friendly twist.
View attachment 466532

Så här?

Bifogat

• 263897716_4524943684222221_6077690802645000426_n.jpg
    263897716_4524943684222221_6077690802645000426_n.jpg
    89.7 KB · Visningar: 15

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Undrar hur det blir när folk fattar att de kan knycka batteripacken genom att lossa remmen...?

Ha!
Vem skulle stjäla batterier...?

Raderad medlem 51742

Guest
Fysik och naturlagar sätter naturligtvis begränsningarna för vilken design/konstruktion som fungerar för en elmotorcykel på samma sätt som för en förbränningsmotordriven mc. Däremot är det inte nödvändigtvis så att marknadsutvecklingen kommer följa samma logik som för konventionella MC och att elhjojar evolverar utifrån det.

Hur kan man t ex annars förklara logiken bakom elsparkcyklar?

Ibland tar marknader nya och oväntade vändningar, där en ny spelare plötsligt ställer allt på ända.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Undrar hur det blir när folk fattar att de kan knycka batteripacken genom att lossa remmen...?

Usch vilken fånig reklam. Ta dig fram hur som helst i trafik med en stor kärra på släp? Knappast. Montera en stege på en Cresent Compact och kalla det arbetsmaskin? Nä fy fanken vad detta stinker bluff för att fiska investeringspengar.

Raderad medlem 51742

Guest
Usch vilken fånig reklam. Ta dig fram hur som helst i trafik med en stor kärra på släp? Knappast. Montera en stege på en Cresent Compact och kalla det arbetsmaskin? Nä fy fanken vad detta stinker bluff för att fiska investeringspengar.
Ja, tyvärr känns det som att detta är primära drivkraften i mycket av tech-världen idag. Att få in investerare och så småningom casha in genom att bli uppköpt eller gå in på börsen är viktigare än att fylla verkliga människors behov. Genom investerarna får man in en massa kapital så man snabbt kan bygga upp en snygg och moderiktig fasad utåt, men på insidan...

Yta och image är det primära. Sen kallar man detta för marketing, employer branding osv. men på insidan ser man att det är mest luft och bullshit bakom fasaden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det är ju dessutom inte så att det är elmotorn som gör det hela möjligt. Men med dyrare energipriser kanske det blir som på 40-/50-talet att motorcykel helt enkelt var fordonet för den som inte hade råd till en bil.

Habal habal:

Fara fantasin sätter gränserna

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varför måste dom se ut som något en elefant har ätit o sen skitit ut o trampat på :va :va :va
Påminner mig om vad bror min sa på Konsum i Rönninge när vi befann oss i närheten av aktivister dagen för Salemmarschen något av de första åren den genomfördes.

-Bara för att man har en åsikt, måste man vara så JÄVLA FUL!?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ha!
Vem skulle stjäla batterier...?

Finns ju tonvis av elcykelbatterier till salu på t.ex. marketplace utan laddare eller cykel för den delen.
SItter det ett 15-20 000 SEK batteri med rem på en elhoj som står på stan lär det kunna bringa ganska bra inkomster för ortens småtjuvar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Påminner mig om vad bror min sa på Konsum i Rönninge när vi befann oss i närheten av aktivister dagen för Salemmarschen något av de första åren den genomfördes.

-Bara för att man har en åsikt, måste man vara så JÄVLA FUL!?

Och din historia påminner om min barndomskompis som sympatiserade med ett gäng veganer utanför Max under Brännbollsyran i Umeå, för sådär hundra år sedan. Veganerna demonstrerade och försökte stoppa folk från att gå in på Max eftersom äta hamburgare = mord.

Polaren förklarade för den snyggaste vegantjejen (det fanns tydligen en sådan, eller så hade vi delat en öl) att han inte heller hade mycket till övers för Max, eftersom det var emot hans religion att äta kött han inte dödat själv. Jag vill minnas att det inte blev ligga men väl att springa direkt efter det.

Han har ingen elhoj, så det hör till tråden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tänk er följande hoj med elmotor.
Bort med avgassystem och motorn. Släng dit en elmotor med lätt art deco styling typ som BMW har på sin R18.
Säg att den toppar 110 km/h, går att ladda via snabbladdning Chademo eller vad det nu heter, tar 90% laddning på 45 min, räckvidd på 150 km ärligt oavsett körstil och kostar runt 100 000.
Skulle ni nappa?

Gilera.jpg

Skulle CAKE göra något sådant skulle de vara störst inom 1-2 år utan att konkurrenterna skulle ha en chans.

Istället gör man en hoj som inte passar för kategorierna de visar på reklamfilmen.
Hur många elektriker kommer åka runt på den där? Inga för deras försäkringsbolag kommer att hindra dem från att framföra fordon utan att ha godkännda CE skydd.
Matbuden då? Förvisso drivs ju hela GIG-ekonomin av att man inte följer reglerna så ingen lär väl säga att de använder sitt eget fordon i tjänsten. Så där kan det funka. Men de vill nog ha lite snabbare fordon för att leverera först. Svårt att konkurrera mot en vanlig skooter som kan köra 100+ km/h inne i stan.
Sen kan man ju fundera är det verkligen det man vill ha som huvudmarknad, lågbetalda GIG-arbetare som ?

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tänk er följande hoj med elmotor.
Bort med avgassystem och motorn. Släng dit en elmotor med lätt art deco styling typ som BMW har på sin R18.
Säg att den toppar 110 km/h, går att ladda via snabbladdning Chademo eller vad det nu heter, tar 90% laddning på 45 min, räckvidd på 150 km ärligt oavsett körstil och kostar runt 100 000.
Skulle ni nappa?

View attachment 466547

Skulle CAKE göra något sådant skulle de vara störst inom 1-2 år utan att konkurrenterna skulle ha en chans.

Istället gör man en hoj som inte passar för kategorierna de visar på reklamfilmen.
Hur många elektriker kommer åka runt på den där? Inga för deras försäkringsbolag kommer att hindra dem från att framföra fordon utan att ha godkännda CE skydd.
Matbuden då? Förvisso drivs ju hela GIG-ekonomin av att man inte följer reglerna så ingen lär väl säga att de använder sitt eget fordon i tjänsten. Så där kan det funka. Men de vill nog ha lite snabbare fordon för att leverera först. Svårt att konkurrera mot en vanlig skooter som kan köra 100+ km/h inne i stan.
Sen kan man ju fundera är det verkligen det man vill ha som huvudmarknad, lågbetalda GIG-arbetare som ?
Exakt en sådan där moppe hade min klasskompis på mellanstadiet och hans storebror (varsin alltså)! 70cc cylinder och vältrimmad. Den gick som ett as! Coolaste moppen i byn.
Idag skulle jag nog vilja att den var två storlekar större om jag inte skulle behöva se ut som John Candy på den, men i övrigt så hade jag nappat om du hade plussat på lite på toppfarten så att man faktiskt skulle kunna köra lite motorväg också vid behov.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år