Analog FM, DAB och radio via internet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Satt och tittade på Pistonheads och såg att man frågade sig om inte DAB är dött inom kort när allt fler biltillverkare erbjuder folk att koppla upp sina smartphones med tillgång till internet radio, spotify etc.

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=29087

Tycker det är lite intressant med tanke på att regeringen vill satsa på DAB enligt artiklar som publicerats senaste åren och släcka ner det analoga FM nätet.

DAB radio är ungefär som APS kamerorna som kom för att ersätta den gamla 35 mm filmen en kort tid. Tidernas lurendrejeri. Gick själv och köpte en IXUS APS kamera när den kom ut och bilderna var ju rena skitet. Visst man får fler kanaler att välja mellan i DAB än på FM nätet, men som vi alla vet är kvantitet inte samma sak som kvalitet. När det gäller ljudkvalitén ska den vara komprimerad på DAB, vilket fick mig att dra liknelsen till APS kamerorna.

Analoga FM nätet är simpelt. Det finns massor med apparater ute i hemmen som kan ta emot sändningar. Det är fel att tvinga folk att investera i en "ny" teknik som antagligen är dödsdömd på förhand med tanke på de teknologiska framstegen med smartphones, surfplattor och dylikt. Börjar man muttra om DABs död i länder som England som hakade på det tåget tidigt då kanske man borde fundera på om det är den vägen man ska gå från svenskt håll.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Idioti och ren lobbyism känns inte så långt från verkligheten. Dessutom, i Sverige har vi ju otroligt dåligt radioutbud och fler radiokanaler är inte vad vi behöver utan mer kvalité på det som redan finns.
Lyssnar folk till exempel på reklamradio numera? Jag kollar hellre på tv'ns testbild än lyssnar på reklamradio.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den radiokanalen jag lyssnar på är nog P1... Förutsatt att de håller på och yrar om något iaf halvintressant och någorlunda nutida... Musik får telefonen med Spotify stå för, så man slipper allt skit.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Någon som lyssnat på DAB?

FM suger verkligen kvalitetsmässigt.

Kan inte säga att jag bryr mig om FM-bandet läggs ner, streaming är ändå här för att stanna.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har det inte gjorts försök i Sverige med DAB tidigare, men de lades ner eftersom ingen köpte mottagare för DAB?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
FM suger verkligen kvalitetsmässigt.

Kan inte säga att jag bryr mig om FM-bandet läggs ner, streaming är ändå här för att stanna.

Kul att du ena stunden säger att FM suger kvalitetsmässigt och andra meningen pratar om streaming :hihi

Finns det någon streaming alls än så länge med bra kvalitet? FM känns ju ljusår gånger bättre, om vi inte talar om de högre frekvenserna där det ständigt är skitmusik med skitsändning.
Jag sätter mitt hopp till Neil Young och hans kärlek till bra ljud. Man kan ju bara hoppas på att han fixar ett bra samarbete med någon utanför Apple.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kul att du ena stunden säger att FM suger kvalitetsmässigt och andra meningen pratar om streaming :hihi

Finns det någon streaming alls än så länge med bra kvalitet? FM känns ju ljusår gånger bättre, om vi inte talar om de högre frekvenserna där det ständigt är skitmusik med skitsändning.
Jag sätter mitt hopp till Neil Young och hans kärlek till bra ljud. Man kan ju bara hoppas på att han fixar ett bra samarbete med någon utanför Apple.

Mja, spotify håller ju 320kb/s vilket är klart bättre än ljudet på FM, och speciellt eftersom det är mono halva bilresan.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hemma lyssnar jag på webbradio via en Logitech squeezebox touch. Kan lyssna på allt från svensk statsradio till kubanska lokala kanaler.
Absolute Classic rock går ofta. Britterna är duktiga på radio.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Spontant är det slöseri med pengar. Näten för mobil access byggs ut hela tiden, och inget tyder på att den trenden är på gång att brytas.

Jag skulle gå på streamingspåret och hålla FM-bandet analogt i händelse av katastrofsändningar, krig och annat som svenne banan inte vill tänka på.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Mja, spotify håller ju 320kb/s vilket är klart bättre än ljudet på FM, och speciellt eftersom det är mono halva bilresan.

Jaså? Jag har ingen koll på FM vs streaming mer än att sistnämnda inte låter bättre åtminstone. Då kör jag Spotify inställt på hög kvalitet vilket borde vara 320kb/s då?
En livekonsert på P3 låter ju grymt mycket bättre än en Liveskiva i Spotify eller har jag missat något?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vill minnas att det var Radio Stockholm eller nåt av programmen i P3 som erbjöd lyssnare att komma till radiohuset med sin DAB- mottagare för byte till något trivialt för några år sedan då beslutet om nedläggning fattats.

En bekant hade en DAB- mottagare när det begav sig. Den typen av kille som alltid hade det senaste inom hemelektronik. Han hade en Pioneer 52" plasma-TV när de kostade 120.000:- och 5.1 ljud innan det var standard i hemmen, det var väl typ 13 år sedan... Vet inte om han lämnade in DABen till Sveriges radio den där dagen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vill minnas att det var Radio Stockholm eller nåt av programmen i P3 som erbjöd lyssnare att komma till radiohuset med sin DAB- mottagare för byte till något trivialt för några år sedan då beslutet om nedläggning fattats.

En bekant hade en DAB- mottagare när det begav sig. Den typen av kille som alltid hade det senaste inom hemelektronik. Han hade en Pioneer 52" plasma-TV när de kostade 120.000:- och 5.1 ljud innan det var standard i hemmen, det var väl typ 13 år sedan... Vet inte om han lämnade in DABen till Sveriges radio den där dagen.

Har man lagt ner DAB sändningarna? Sänder man inte längre i Stockholm, Göteborg, Malmö samt Luleå? Vad är det man skulle byta i mottagarna? Låter lite märkligt med tanke på att vår nuvarande regering är inne på att införa DAB+ och släcka ner det analoga FM nätet.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det var ju nån gammal subba som sa att internet var en fluga - då måste nästa verka smart och
säga att DAB i nån variant är framtiden.

Nej - DAB är inte framtiden utan gemmensamt/allmänt anrop i mobilnäten som typ CB/SMS anrop som funnits i gsm nätena(funktionen har alltid funnits med) i kombo med det gamla FM nätet som grund.

Väldigt mycket av radiotrafiken kommer gå via streaming i framtiden ändå

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har man lagt ner DAB sändningarna? Sänder man inte längre i Stockholm, Göteborg, Malmö samt Luleå? Vad är det man skulle byta i mottagarna? Låter lite märkligt med tanke på att vår nuvarande regering är inne på att införa DAB+ och släcka ner det analoga FM nätet.

Där ser man. Tjae, minnet kanske sviker mig då...

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jaså? Jag har ingen koll på FM vs streaming mer än att sistnämnda inte låter bättre åtminstone. Då kör jag Spotify inställt på hög kvalitet vilket borde vara 320kb/s då?
En livekonsert på P3 låter ju grymt mycket bättre än en Liveskiva i Spotify eller har jag missat något?

I Finland använder vi mpeg 2 256Kbs 48Khz till FM radio, vad kvaliteten är när den når mottagaren har jag faktiskt ingen aning om, jag måste kolla upp det...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO