Andra Hoj!????

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Får säga hej till er då det är min första tråd!

Jag tog kort i våras och har redan av verkat ca 450mil i sommar. Men nu så börjar MC tarmen dra mot något större och lite nyare..! Min SUZUKI gsx550e FRÅN 1983 e inte lika rolig längre.. Blir bara ifrånkörd hela tiden :(
Man har ju dreglatt i alla MC tidningar och varit på dom flesta sidorna och läst om olika sorters MC. Jag vill ha en som de e drag i, men som man fortfarande inte sitter som på en R1:a.. Lite mer touring.. Sorry! Inte meningen och trampa någon på tårna..
Har tittat lite på GPZ900R runt års mod 90.. Har även provkört denna och är nöjd med hur man sitter. Frågan är! Hur är den i långkörning? Tänkte ta en tur ute i europa nästa sommar och e lite nyfiken på hur Kawan e. Någon som vill byta tankar med mig ang en andra hoj?

Tack på förhand..

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Jobbarpolaren har haft en GPZ900 -91. Enligt honom så var den riktigt fin för långturer. Hans fru var visst helnöjd med skjutskomforten också.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har en polare som har just en GPZ900 från -89.
Han har mestadels kört långturer i europa sedan den var ny och är väldigt nöjd. sitter bra och käkar mil efter mil utan större problem. Dock lossnade hans instrumentpanel förra sommaren, ett par fästen hade skakat av efter sisådär 4500 mil

Själv föredrar jag min cbr1000f då den känns modernare(kom 3 år senare) och går silkeslent i motorn (kawan är ganska rå i gången).

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Pebl skrev:
Har en polare som har just en GPZ900 från -89.
Han har mestadels kört långturer i europa sedan den var ny och är väldigt nöjd. sitter bra och käkar mil efter mil utan större problem. Dock lossnade hans instrumentpanel förra sommaren, ett par fästen hade skakat av efter sisådär 4500 mil

Själv föredrar jag min cbr1000f då den känns modernare(kom 3 år senare) och går silkeslent i motorn (kawan är ganska rå i gången).

Man kanske skulle titta lite på Hondan också.. Tackar.. :)

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
Såld
Pesonligen så skulle jag knappt våga åka utanför sveriges gränser med en hoj äldre än -00.. var man tvungen så skulle jag klart välja hondan, sånt tekniskt fulländande finns inte hos andra märken... vare sig ljud eller hållbarhet... (lik förba**at kör man yamaha) :huvet

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Om en hoj har överlevt i nästan 15 år så tycker jag den nästan känns mer pålitlig än en nyare :)

Men självklart är det risk att något går sönder, GPZ motorn skall väl dock vara rätt skottsäker from 87-> när det gjordes lite modifieringar av oljeflödet till toppen. Min har gått 6900 mil och går fint i både motor och låda.

115hk känns som det räcker en bra bit, hojjen är visserligen rätt tung, men känns endå lätthanterlig.

Sittkomforten är bra, kanske inte 100% touringmässig, men med lite fartvind så känner iallafall inte jag av någon trötthet på lite längre turer.

Ett bevis på att GPZ är en bra hoj är ju att den har tillverkats fram till 2003...hur många hojjar har tillverkats så länge i princip oförändrat skick...

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
All_to_slow skrev:
Pesonligen så skulle jag knappt våga åka utanför sveriges gränser med en hoj äldre än -00.. var man tvungen så skulle jag klart välja hondan, sånt tekniskt fulländande finns inte hos andra märken... vare sig ljud eller hållbarhet... (lik förba**at kör man yamaha) :huvet

Nja!!.. Jag kanske e naiv.. men lite måste man våga! Tänkte ta en tur till Kroatsien.. Ö luffa på MC..

Har bara hört gott om honda så du har säker rätt.. Prövade en X11.. Men jag var inte helt överens med försäkrings bolaget.. :huvet Dom ville ha 12500 om året.. Och med lite eftertanke så e jag glad att jag inte köpte den.. Skall genast åka och prov köra CBR.. mm

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Inte för att jag har mycket erfarenhet men av den jag har tycker jag att Honda VFR 800 är den bästa motorcykel jag sutte på hittills. Dock var det ju en -03 men det låter som om de alltid vare fina hojjar, kan va värt att kolla upp iaf!

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
OlleR skrev:
Inte för att jag har mycket erfarenhet men av den jag har tycker jag att Honda VFR 800 är den bästa motorcykel jag sutte på hittills. Dock var det ju en -03 men det låter som om de alltid vare fina hojjar, kan va värt att kolla upp iaf!

Ja! Jag har även haft ett öga på VFR:en.. Men jag har ej bestämt mig om jag skall hoppa upp till en 50-60k.. när man kan få en hyfsad hoj runt 35k.. Lite kluven.. :fyllisar

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
JörgenT skrev:
Ja! Jag har även haft ett öga på VFR:en.. Men jag har ej bestämt mig om jag skall hoppa upp till en 50-60k.. när man kan få en hyfsad hoj runt 35k.. Lite kluven.. :fyllisar

Finns väl äldre?

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Själv köpta jag en yamah thunderace som andra hoj är helnöjd. åkte e tur genom norge för några veckor sedan utan att bli nämnvärt trött man sitter ricktigt bekvämt.

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
JörgenT skrev:
Har tittat lite på GPZ900R runt års mod 90.. Har även provkört denna och är nöjd med hur man sitter. Frågan är! Hur är den i långkörning? Tänkte ta en tur ute i europa nästa sommar och e lite nyfiken på hur Kawan e. Någon som vill byta tankar med mig ang en andra hoj?

Har haft en GPZ900 (en 84:a) för rätt många år sedan och jag var grymt nöjd med den. Fin på långkörningar, bra drag i motorn (ok hyfsat i alla fall), bra passagerarhoj och dessutom ganska soppasnål. Dock lite lång och tung för att vara riktigt sportig. Helt ok hoj dock och värd sina pengar. Bytte den till en ZX10 (en 88:a) efter nåt år och den hojen var jag precis lika nöjd med. Fin motor i dem med, men den kändes lite mer sportig. Perfekt sporttourer det med faktiskt. ZX10 är nog också värt att kolla in då du kan få en sån för runt 35 idag med. Kanske inte lika billig i försäkring dock...

//daniel

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
JörgenT skrev:
Får säga hej till er då det är min första tråd!

Jag tog kort i våras och har redan av verkat ca 450mil i sommar. Men nu så börjar MC tarmen dra mot något större och lite nyare..! Min SUZUKI gsx550e FRÅN 1983 e inte lika rolig längre.. Blir bara ifrånkörd hela tiden :(
Man har ju dreglatt i alla MC tidningar och varit på dom flesta sidorna och läst om olika sorters MC. Jag vill ha en som de e drag i, men som man fortfarande inte sitter som på en R1:a.. Lite mer touring.. Sorry! Inte meningen och trampa någon på tårna..

Tack på förhand..

Kika närmare på Suzuki RF 900 R! Kanonbra sporttourer med duktigt klipp i motorn!

Gabor

Guest
gpz 900...har haft ett par stycken, i oloka omgångar, den ssssta har nog gått över 20 000 mil !! och rullar vad jag vet fortfarande...bara så du vet att det går.
Bytte ringar och ventiltätningar vid 14000 mil, gått europa turer med 2 pers och packning flera gånger....ungern bla, inga problem....bästa köp och hoj röt pengar..
Du kan få en bra för för 13000-15000 i tyskland, kolla på mobile.de

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
tassen skrev:
gpz 900...har haft ett par stycken, i oloka omgångar, den ssssta har nog gått över 20 000 mil !! och rullar vad jag vet fortfarande...bara så du vet att det går.
Bytte ringar och ventiltätningar vid 14000 mil, gått europa turer med 2 pers och packning flera gånger....ungern bla, inga problem....bästa köp och hoj röt pengar..
Du kan få en bra för för 13000-15000 i tyskland, kolla på mobile.de

Låter som en bra idé.. Tackar.. :)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
JörgenT skrev:
Nja!!.. Jag kanske e naiv.. men lite måste man våga! Tänkte ta en tur till Kroatsien.. Ö luffa på MC..

Har bara hört gott om honda så du har säker rätt.. Prövade en X11.. Men jag var inte helt överens med försäkrings bolaget.. :huvet Dom ville ha 12500 om året.. Och med lite eftertanke så e jag glad att jag inte köpte den.. Skall genast åka och prov köra CBR.. mm

Provade åxå X11:an på "firma frans&läder" häromdagen
:)
Draget i motorn var inte nämnvärt bättre än i CBR:en. Bromsarna var iofs betydligt bättre, men så har ju mina skivor gått 12000mil...
Försäkring cirka 3700/år hel/hel (gammal hoj)
Ingen fara att toura med en gammal hoj, drar till Moseldalen och Nurburgring nästa söndag. oiiii!

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Pebl skrev:
Provade åxå X11:an på "firma frans&läder" häromdagen
:)
Draget i motorn var inte nämnvärt bättre än i CBR:en. Bromsarna var iofs betydligt bättre, men så har ju mina skivor gått 12000mil...
Försäkring cirka 3700/år hel/hel (gammal hoj)
Ingen fara att toura med en gammal hoj, drar till Moseldalen och Nurburgring nästa söndag. oiiii!

:yoparty ... Snyft.. om man ändå hade tid till det... Ha en bra tur o kör föriktigt (på allmän väg)...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år