Android-telefon där Google Play/Android market inte fungerar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har en budgetsmartphone som aldrig fungerat vidare bra, det är en Samsung Galaxy 5 (GT-I5500).
Nu har däremot något hänt med skiten som gör att den funkar ännu sämre.
Google play kraschar när man försöker installera nåt.
Blev tipsad om att radera Google play för att återställa gamla Android market. Problemet är att även det kraschar när jag försöker installera något.
Eftersom alla uppdateringar går den vägen kan jag heller inte installera något som kan fixa problemet.
Har prövat de klassiska knepen som att starta om och sätta i annat minneskort.
Telefonen är rootad.

SnEla bullen jElp!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Sorry för sent svar, kanske redan löst sig?

Jag tänker att du när du stänger av telefonen borde ha valet att boota till, ja vad där nu står och i det läget lägga in en ny ROM? På min gamla Gratia gick jag inte via Google Play i vart fall.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lade in ny ROM och nu funkar allt som det ska. Faktiskt ännu bättre än förut.
Var en del jobb med att hitta och installera rätt programvara men det gick till slut.

Tror jag vet vad problemet var: Innan jag lade in ny ROM var interna minnet i princip fullt. Installationsprocessen rensade allt (inklusive alla mina appar...) så nu finns där gott om plats.

Förresten, är det värt att uppgradera från 4.0.1 till 4.1? Vad vinner man i funktionalitet?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lade in ny ROM och nu funkar allt som det ska. Faktiskt ännu bättre än förut.
Var en del jobb med att hitta och installera rätt programvara men det gick till slut.

Tror jag vet vad problemet var: Innan jag lade in ny ROM var interna minnet i princip fullt. Installationsprocessen rensade allt (inklusive alla mina appar...) så nu finns där gott om plats.

Förresten, är det värt att uppgradera från 4.0.1 till 4.1? Vad vinner man i funktionalitet?

Man vinner inte direkt något alls i funktionalitet. 4.1 var en minor release för att göra användarupplevelsen mer smooth. 4.0.2 till 4.0.4 bör ha varit buggfixar och säkerhetsfixar, så återigen ingen funktionalitet egentligen...

Det blir lite bättre helt enkelt, men inget som märks.