Angående egen uppsägning och a-kassa.

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Vet att jag kan ringa a-kassan och fråga men vill ha svar nu.

Jag har en fast anställning på ett ställe jag inte trivs på och har funderingar på att säga upp mig för ett sommarjobb och hoppas på att jag blir kvar där(enda sättet att komma in på det stället). Det jag undrar då är vilken karens jag får på A-kassan om jag inte får vidare anställning efter sommaren eftersom jag sagt upp en tillvidareanställning för att hoppa på en tidsbegränsad.

// Tom

Jag googlade, det tog 4 sekunder att få reda på.

45 dagar. (arbetsdagar) Så lite över 2 månader utan ett öre.
Google is your friend..

Last edited:
Jag googlade, det tog 4 sekunder att få reda på.

45 dagar. (arbetsdagar) Så lite över 2 månader utan ett öre.
Google is your friend..

Det gäller om man går ut i arbetslöshet pga egen uppsägning. Nu gällde frågan om man drabbas av karens i led nr 2, alltså när en fast anställning följs av en visstidsanställning som löper ut. Bäst att kolla med a-kassan eller ännu bättre med iaf (inspektionen för arbetslöshetskassorna) www.iaf.se

Det måste ju räknas från dagen du säger upp dig. Alltså om du säger upp dig och jobbar 3 månader på nya jobbet så blir det ingen karens. Annars skulle ju alla som nånsin har bytt jobb få karens om dom blev arbetslösa senare.

Det måste ju räknas från dagen du säger upp dig. Alltså om du säger upp dig och jobbar 3 månader på nya jobbet så blir det ingen karens. Annars skulle ju alla som nånsin har bytt jobb få karens om dom blev arbetslösa senare.

Hittade detta i regelverket på iaf´s hemsida:

"Avstängning

Om du har lämnat ditt arbete utan giltig anledning eller skilts från ditt arbete på grund av otillbörligt uppträdande riskerar du att bli avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Händer detta mer än två gånger under en och samma ersättningsperiod har du inte längre rätt till arbetslöshetsersättning och ett nytt arbetsvillkor krävs för att du åter ska få ersättning.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl. Det är arbetslöshetskassan som avgör om skälen kan godtas. Reglerna om avstängning gäller också om du lämnar ett arbetsmarknadspolitiskt program utan giltig anledning.

Om du lämnar din anställning utan giltig anledning avstängs du från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag då anställningen upphörde.

Om du skilts från ditt arbete på grund av otillbörligt uppträdande avstängs du från ersättning i längst 60 ersättningsdagar inom en period av 168 kalenderdagar."

Frågan är om det jag rödmarkerat bryts om man arbetat.

Hittade detta i regelverket på iaf´s hemsida:

"Avstängning

Om du har lämnat ditt arbete utan giltig anledning eller skilts från ditt arbete på grund av otillbörligt uppträdande riskerar du att bli avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Händer detta mer än två gånger under en och samma ersättningsperiod har du inte längre rätt till arbetslöshetsersättning och ett nytt arbetsvillkor krävs för att du åter ska få ersättning.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl. Det är arbetslöshetskassan som avgör om skälen kan godtas. Reglerna om avstängning gäller också om du lämnar ett arbetsmarknadspolitiskt program utan giltig anledning.

Om du lämnar din anställning utan giltig anledning avstängs du från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag då anställningen upphörde.

Om du skilts från ditt arbete på grund av otillbörligt uppträdande avstängs du från ersättning i längst 60 ersättningsdagar inom en period av 168 kalenderdagar."

Frågan är om det jag rödmarkerat bryts om man arbetat.

Men detta är inte riktigt samma sak som i ditt tidigare inlägg?

Arbetslösheten borde räknas från första dag utan anställning, dvs första dagen efter att anställningen på den nya arbetsplatsen har gått ut. Och där har inte TS inte lämnat arbetsplatsen utan giltig anledning om TS inte får en fortsatt anställning, eller?

I vilket fall är kontakt med a-kassan det enda vettiga, och begär att få det skriftligt!!

Går själv i tankar ang a-kassa då min anställning går ut i Juni. Samtidigt är jag delägare och sitter som styrelseordförande i en ekonomisk förening (bemanninsföretag). Troligen måste jag avsäga mig mitt styrelseuppdrag (även utan arvoden) för att vara berättigad a-kassa. En annan i företaget sitter i samma sits och har vart i kontakt med a-kassan, men dom kunde inte lämna något konkret svar...

Last edited:
"Om du lämnar din anställning utan giltig anledning avstängs du från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag då anställningen upphörde."

Detta stämde när jag sa upp min fasta tjänst.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl.

Jag hade intyg från docentläkare men trots det godkände man inte skälet. Var sjukskriven en del under karensdagarna och det räknades dock in....(om inte det har ändrats idag)

Det var en lång period men idag är jag oerhört glad att jag sa upp den tjänsten. :)

Edit: Ett muntligt besked från a-kassan skulle jag ta med en nypa salt. De "lovade dyrt och heligt" att bara jag kom in med ett intyg så skulle jag slippa karensdagarna...men så länge jag inte fick det skriftligt så räknade jag med det värsta.

Last edited:
Frågan är väl vad räknas som giltig anledning, och framför allt från vilken dag. Från dagen då du säger upp dig från nuvarande jobb, eller från dagen då visstidsanställningen tar slut?
Borde ju vara så att karenstiden räknas från den dagen du slutar ditt nuvarande jobb, så att karenstiden har tagit slut då du eventuellt får avsluta visstidsanställningen. Men det borde ju din a-kassa kunna svara på.

Så länge du går från ett företag till ett annat bör det inte vara något problem. Mer eller mindre samtliga företag kör med 6 månaders provanställning. Om man byter jobb och sen inte får fortsätta efter provanställningen måste man ju vara berättigad till a-kassa, annars skulle ingen kunna byta jobb utan den risken.

Om man däremot byter till en svagare anställningsform inom samma företag är det knepigare, det har jag själv haft diskussioner med facket om.

Men detta är inte riktigt samma sak som i ditt tidigare inlägg?

Arbetslösheten borde räknas från första dag utan anställning, dvs första dagen efter att anställningen på den nya arbetsplatsen har gått ut. Och där har inte TS inte lämnat arbetsplatsen utan giltig anledning om TS inte får en fortsatt anställning, eller?

I vilket fall är kontakt med a-kassan det enda vettiga, och begär att få det skriftligt!!

Går själv i tankar ang a-kassa då min anställning går ut i Juni. Samtidigt är jag delägare och sitter som styrelseordförande i en ekonomisk förening (bemanninsföretag). Troligen måste jag avsäga mig mitt styrelseuppdrag (även utan arvoden) för att vara berättigad a-kassa. En annan i företaget sitter i samma sits och har vart i kontakt med a-kassan, men dom kunde inte lämna något konkret svar...

Vet inte vad du menar med dina synpunkter om mitt/mina inlägg.
Men skit samma.

Ett tips till dig:
Kolla vad som gäller angående bisyssla, kanske du kan behålla ditt uppdrag i den ekonomiska föreningen. Men nu får du kolla själv på iaf.se, så slipper du ha synpunkter på mina citat ;)

Vet inte vad du menar med dina synpunkter om mitt/mina inlägg.
Men skit samma.

Ett tips till dig:
Kolla vad som gäller angående bisyssla, kanske du kan behålla ditt uppdrag i den ekonomiska föreningen. Men nu får du kolla själv på iaf.se, så slipper du ha synpunkter på mina citat ;)

Det var inget negativt inlägg jag skrev när jag citerade dig.

Utan ang karens i led 2.
Säger TS upp sig från en anställning (nuvarande anställning), men tar en ny anställning (sommarjobb) hos annan arbetsgivare så borde inte karensen från tidigare anställning (nuvarande anställning) påverka när den nya anställningen löper ut.

TS går ju inte ut i arbetslöshet, utan byter arbetsplats.

Eller fastnade jag i vinkelvolten nu? :va

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick