Angående kylarvätska.

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Håller på med en total fix av hojen, och idag märkte jag att mitt kylarvatten var lite grumligt och halvskumt (har nog en 10 år på nacken MINST).

Så det blir genomspolning och ny vätska, men vilken ska man välja? Finns en miljon sorter, färger och priser..

Vad anser/brukar ni använda?

Har fastnat lite för "Engine Ice" som är av race typ.. Kokpunkt 124°C Fryspunkt -33°C. Har läst att man får ner temperaturen en hel del (6-10°C) med just denna..

http://www.engineice.com/
http://www.garage24.se/web/Cross/Ti...ka_Engine_Ice_(1_8L_kartong__4st)-172156.aspx

Någon som har provat?

Tyvär är den lite dyr enligt mitt tycke (100kr/litern) Men sänker den tempen så är det bra, om den nu gör det...

Är det "overkill" eller vad anser ni?

Kör du bara bana? Då vill du väl kanske ha sånt där water wetter och allt vad det heter.

Annars är det bara att hinka i den kylarvätska som finns på lokala macken och vara nöjd och glad. Vad skulle några graders lägre temp ge för fördel menar du?

Det är överreklamerat. Biltemas billigaste glykol och byta i tid är melodin...

Har svårt att föreställa mig exakt hur det skulle fungera, men dessa värden är nog väsentliga

"What about the heat transfer ability of Engine Ice Hi-Performance Coolant™?
Engine Ice Hi-Performance Coolant ™ has an excellent high heat capacity and thermal conductivity characteristic, which in testing, has proven to exceed the abilities of most (EG) coolants. It provides efficient & effective engine heat transfer.""":confused:

Eng Ice vanl 50/50
Thermal Conductivity W/m-K 0.34 0.38
Specific heat J/kg-K 3497 3378 ???

Med dessa värden i bakhuvet... tycker att påstådda resultatet verkar en smula överdrivet..milt sagt.
Men som sagt är amatör betr kylvätskors funktion, nån annan vet bättre??

Den Röda/Rosa är för aluminiummotorer,,,,,,,,, kommer aldrig ihåg vilken som heter vad. Googla

Nu blev jag förvirrad, så röd är för alu och blå för järn :va

Den som är i nu är blå, alltså fel glykol typ?

Last edited:
Som jämförelse
vatten
Thermal Conductivity 0,58 W/m-K
Specific heat 4200 J/kg-K
det betyder inte att jag rekommenderar rent kranvatten bara vad som är möjligt
En parameter som är mycket viktig är vätskans viskositet, den ska vara så låg som möjligt. Kylvätskan ska rinna lätt (helst som bensin, inte som motorolja).
I praktiken med kylvattentemperatur i området +60 till +90C är viskositen mycket låg, inget att bekymra sig över.
Får jag välja tar jag propylenglykol eller etylenglykol blandat med vatten.
Glykolen ger frostskydd samt om den är avsedd för vårt ändamål, dvs motorkylning, så innehåller den också korrosionsskydd från tillverkaren.
Hur mycket glykol som behövs beror på
hur kallt ska frostskyddet räcka? ska cykeln stå i en oeldad lada i norrland över vintern?
Då skulle jag vilja ha skydd till -30C. OBS det fryser inte vid -30C. Vad som händer är att det bildas iskristaller av rent vatten. då ökar koncentrationen av glykol i den återstående vätskan och fryspunkten sjunker.
Ska cykeln stå i varmgarage, bara ute i plusgrader,
då skulle jag ha 25% glykol 75% vatten. Varför det? Därför att korrosionsinhibitorerna är i glykolen och jag vill inte ha mindre korrosionskydd än det jag får med 25% glykol.

Vad jag under inga förhållanden skulle hälla i motorcykeln eller bilen är så kallade organiska salter (kaliumacetat respektive kaliumformiat) dessa har vid låga temperaturer (-10C till -30C) bra egenskaper vilket gör dem lämpliga för att kyla rören i tex isbanor för skridskoåkning.
Men de organiska salterna är ökända för våldsam korrosion tillsammans med syre. Och det finns syre i allt vatten. Titta bara på fiskarna som andas vatten och får i sig syre.
Och läcker saltlösning ut i luften blir det lätt korrosionskatastrof med den metall som träffas. För i luft finns det mycket syre.
Dessutom är saltlösningarna starkt basiska, nästan som natriumhydroxid, och angriper huden, usch!

Last edited:
Etylen eller propylen.

Etylen är giftig och propylen ska vara lite harmlösare.

Etylen har en högre köldbeständighet än propylen, kanske inte högintressant på en hoj och skillnaden är inte särskilt stor.

Glykol sänker fryspunkten, höjer kokpunkten och fungerar även som korrosionsskydd för kylsystemet. Kan vara så att kokpunkten höjs p.g.a. att värmen leds bort bättre med glykolen och på så vis menar humbo jumbo glykoltillverkarna att de har någon magisk blandning som på så vis sänker kylvätsketemperaturen.

Koncentrerad glykol har en fryspunkt på ca minus 13, alltså ger en för hög andel glykol sämre frysmotstånd, 50/50 är en vanlig rekommendation.

Glykolens korrosionsskyddande egenskaper sägs avta med åldern och en vanlig orsak att byte rekommenderas. Kan vara en anledning till att din kylvätska är grumlig efter 10år.

Om det ska vara etylen eller propylen låter jag vara osagt, bäst att rådfråga instruktionsbok eller kanske verkstad. Har du fulborrad brunn med oklar vattenkvalitet kan det kanske vara värt att kosta på destillerat vatten (batterivatten). Som vanligt, glöm inte att läsa säkerhetsdatabladet innan: http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100910

Last edited:
Blev biltemas blåa glykol och sådant batteri/avjoniserat mineralfritt vatten (vi har grymt med kalk i vårt vatten)

Pratade med en som kör mycket cross/enduro och hans svar angående glykol var "same shit, different name".. Som med det mesta då..

Kul att det blev lite diskussion om detta i alla fall..

Man kan bara älska SH :krama

Last edited:
Jag vet att det finns Propylenglykol som ska funka även i aluminiummotorer men rent generellt ska man använda Etylenglykol i en hojmotor för att undvika risken att glykolen reagerar med aluminium.

Färgen på en glykol säger egentligen ingenting, även om det finns vissa färger att gå på så finns ingen standard som fastslår.

Röd eller orangefärgad glykol "brukar" dock ange att det är glykol av longlifetyp och är av etylentyp (kolla noga innan).

Longlifeglykol går att använda i hoj men förutsätter att ingen "vanlig" glykol finns kvar i kylsystemet.

Jag kör med en "vanlig" etylenglykol/avjoniserat vatten blandat 50/50 och har aldrig sett några problem av det.

Jag vet att det finns Propylenglykol som ska funka även i aluminiummotorer men rent generellt ska man använda Etylenglykol i en hojmotor för att undvika risken att glykolen reagerar med aluminium.

Jag kör med en "vanlig" etylenglykol/avjoniserat vatten blandat 50/50 och har aldrig sett några problem av det.

Läste på flaskan från biltema och där står "Innehåller 1,2-etandiol (etylenglykol)"

Nej, nu ska jag ut och skruva :yoparty

*Den blå är ofta etylen. Kanon till mc och de flesta bilar.
*Den blå/gröna är ofta Propylen. "gamla" typen som är blandbar med etylen men blandar man mycket är det lite svårt att kolla av köldegenskaperna bland annat då aerometrar ("glykoltestare") och dylikt har olika skalor för etylen/propylen.
*Den röda är oftast longlife till alumotorer. Typ vw och volvo har den. Inte värt att hålla på med engligt mig men var och en gör sitt val. Passa sig för att blanda den med "vanlig" glykol. En del tillverkare kräver att man använder den dock så kan ju vara bra att följa deras rek. Ex vw och volvo i vissa modeller.

Biltema har etylen. Funkar kanon.
+Etylen håller viskositeten bättre i kyla än propylen
-etylen är att den är så jävla giftig jämfört med propylen.

Folk har överlevt en halvliter propylen men bara en dl etylen oralt.

Källa i första hand är Castrols kundtjänst sverige.

Vissa tillverkare hävdar att man skall tillsätta en skvätt vanligt kranvatten istället för bara dest då rent dest skapar jonvandring och lite annatl. Dock säger flera mc handböcker att man skall ha ren dest/avjoniserat-vatten. Har man dålig vattenklvalite i kranen kanske är detta bättre men har man bra... Släng i så fall en dl eller 2 av kranvattnet också. Det räcker för att motverka eventuellt jonvandring och andra bekymmer.

Blev biltemas blåa glykol och sådant batteri/avjoniserat mineralfritt vatten (vi har grymt med kalk i vårt vatten)

Pratade med en som kör mycket cross/enduro och hans svar angående glykol var "same shit, different name".. Som med det mesta då..

Kul att det blev lite diskussion om detta i alla fall..

Man kan bara älska SH :krama

stämmer bra!

Läste på flaskan från biltema och där står "Innehåller 1,2-etandiol (etylenglykol)"

Nej, nu ska jag ut och skruva :yoparty

Last edited:
Ska oxå byta min glykol i vinter. I instruktionsboken står det att den ska vara grön. Vad är skillnaden på den och den blåa som är i nu?

Ska oxå byta min glykol i vinter. I instruktionsboken står det att den ska vara grön. Vad är skillnaden på den och den blåa som är i nu?

Generellt skulle jag säga att det är propylen som är grön.
Men den kan nästa likagärna vara etylen trots allt. (brukar vara mer blåaktig)

Etylen funkar garanterat så kör på det. Biltema är helt ok.

Se även mina förklaringa ovan.

Ps vad fan är det för manual som säger färgen... Idiotiskt?!

*/ ?>
Back