Detta är taget från Borås Tidning 18/5
Tuffa tag mot unga bilägare
Kinnafamiljens BMW, ägd och försäkrad av mamman, länsades vid ett bilinbrott. Men de får förmodligen inte ut ett öre av försäkringsbolaget. Anledningen är att sonen anses vara den verklige ägaren.
KINNA. Tjuvarna stal biltillbehör, inklusive alla fyra hjulen, och skadade fordonet. Bilen har idag körförbud.
- Jag köpte bilen kontant.
Alla i familjen kör den. Men den är verkligen min, inte min sons, försäkrar mamman som tycker att försäkringsbolaget saknar bevis för sina påståenden.
Försäkringsbolaget, Länsförsäkringar, nöjde sig inte med förklaringen. De talade med
sonen som, enligt dem, uppgav att bilen var hans och att mamman stod registrerad som ägare i bilregistret och i försäkringen för att få en lägre premie.
På Länsförsäkringar påpekar skadechefen Ingemar Lindström att försäkringsärendet ännu inte avgjorts.
Att en förälder står för bilens försäkring är ett närmast klassiskt sätt för unga att sänka premien. Det kan handla om tusenlappar.
- Egentligen en typ av bedrägeri. Länge gjorde vi inte något åt det. Men numer är vi tuffare, men det är väl inte så känt än,
säger Ingemar Lindström.
Försäkringsbolaget kollar
köpekontrakt, vem som betalat, hur köpet finansierats och av vem och exempelvis vem som betalar bensinräkningarna.
Det är upp till försäkrings-
tagaren att bevisa att försäkringsbolagen har fel.
- Oftast slutar sådana tvister till försäkringsbolagens fördel. Vi har haft flera sådana här fall i Allmänna reklamationsnämnden och några har prövats civilrättsligt i domstol. Tyvärr förlorar oftast försäkringstagaren, berättar Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå i Stockholm.
Tidigare var det mest motorcyklar som försäkrades på det här sättet. Numer är det ofta vanligt att unga som bor i tätorter med högre brottslighet och risk låter en förälder bosatt på landsbygden stå för försäkringen.
- Vår uppgift är att hjälpa försäkringstagaren. De råd vi ger är att spara alla kvitton så man kan bevisa vem som är rättmätig ägare, säger Sjögren.
Mats Sjögren menar att den här typen av försäkringar är otidsenlig. Försäkringsbolaget betalar ut allt eller inget. Han har försökt förhandla med bolagen om nedsättning, det vill säga att de betalar ut en del. Men hittills har det varit nobben.
- Det är viktigt att det sprids information och kunskap om hur bilförsäkringen fungerar. Kommer försäkringsbolagen fram till att den unge är den rätmätige ägaren till bilen gäller
inte förälderns försäkring eftersom denne inte har något ekonomiskt intresse i fordonet,
säger Sjögren.
Tuffa tag mot unga bilägare
Kinnafamiljens BMW, ägd och försäkrad av mamman, länsades vid ett bilinbrott. Men de får förmodligen inte ut ett öre av försäkringsbolaget. Anledningen är att sonen anses vara den verklige ägaren.
KINNA. Tjuvarna stal biltillbehör, inklusive alla fyra hjulen, och skadade fordonet. Bilen har idag körförbud.
- Jag köpte bilen kontant.
Alla i familjen kör den. Men den är verkligen min, inte min sons, försäkrar mamman som tycker att försäkringsbolaget saknar bevis för sina påståenden.
Försäkringsbolaget, Länsförsäkringar, nöjde sig inte med förklaringen. De talade med
sonen som, enligt dem, uppgav att bilen var hans och att mamman stod registrerad som ägare i bilregistret och i försäkringen för att få en lägre premie.
På Länsförsäkringar påpekar skadechefen Ingemar Lindström att försäkringsärendet ännu inte avgjorts.
Att en förälder står för bilens försäkring är ett närmast klassiskt sätt för unga att sänka premien. Det kan handla om tusenlappar.
- Egentligen en typ av bedrägeri. Länge gjorde vi inte något åt det. Men numer är vi tuffare, men det är väl inte så känt än,
säger Ingemar Lindström.
Försäkringsbolaget kollar
köpekontrakt, vem som betalat, hur köpet finansierats och av vem och exempelvis vem som betalar bensinräkningarna.
Det är upp till försäkrings-
tagaren att bevisa att försäkringsbolagen har fel.
- Oftast slutar sådana tvister till försäkringsbolagens fördel. Vi har haft flera sådana här fall i Allmänna reklamationsnämnden och några har prövats civilrättsligt i domstol. Tyvärr förlorar oftast försäkringstagaren, berättar Mats Sjögren på Konsumenternas försäkringsbyrå i Stockholm.
Tidigare var det mest motorcyklar som försäkrades på det här sättet. Numer är det ofta vanligt att unga som bor i tätorter med högre brottslighet och risk låter en förälder bosatt på landsbygden stå för försäkringen.
- Vår uppgift är att hjälpa försäkringstagaren. De råd vi ger är att spara alla kvitton så man kan bevisa vem som är rättmätig ägare, säger Sjögren.
Mats Sjögren menar att den här typen av försäkringar är otidsenlig. Försäkringsbolaget betalar ut allt eller inget. Han har försökt förhandla med bolagen om nedsättning, det vill säga att de betalar ut en del. Men hittills har det varit nobben.
- Det är viktigt att det sprids information och kunskap om hur bilförsäkringen fungerar. Kommer försäkringsbolagen fram till att den unge är den rätmätige ägaren till bilen gäller
inte förälderns försäkring eftersom denne inte har något ekonomiskt intresse i fordonet,
säger Sjögren.