ang: är den stor nog?

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Hej.. Ja gär en kille som försöker hjälpa en tjej med kortet. själv kör jag större, men min fråga är:Jag rekomendera en cbr 600 som första hoj och jag undrar om denna hoj räknas som "tung" hoj" i uppkörning hon är 34 år. För jag har hört om kw begränsningar o så.. Är det nägon som har kunskap om detta? tacksam för svar.

mvh kenth.

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Nix den måste ha minst 750cc om man ska köra upp för tung.

Hade samma problem när jag ville ta kortet med min cbr 600, så jag lånade en större hoj kubikmässigt sätt. Men CBR 600:an tycker jag var en bra första hoj!

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Nix den måste ha minst 750cc om man ska köra upp för tung.

Hade samma problem när jag ville ta kortet med min cbr 600, så jag lånade en större hoj kubikmässigt sätt. Men CBR 600:an tycker jag var en bra första hoj!

hmm.. oki tack för svaret.. Min lånas inte ut..leeer. så då får jag nog rekomendera ett annat köp..(skit också).. tyckte jag hade hittat ngt bra till henne..Och det var inte lätt med dom kraven hon hade.. inte kosta ngt, billigast försäkring, snyggast i stan.. :confused:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
hmm.. oki tack för svaret.. Min lånas inte ut..leeer. så då får jag nog rekomendera ett annat köp..(skit också).. tyckte jag hade hittat ngt bra till henne..Och det var inte lätt med dom kraven hon hade.. inte kosta ngt, billigast försäkring, snyggast i stan.. :confused:

Köp en cbr och hyr en skithoj från första bästa trafikskola till uppkörningen. :tummenupp

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Hoj
KTM 690 SMC R
Saxat direkt från vägverket hemsida
www.vv.se

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:

Motorns slagvolym får inte understiga 700 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 kubikcentimeter.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet.

Hadde själv en GSX750 F som uppkörningshoj, helt ok hoj även om det hadde varit lättare med nåt "motardaktigt" med mer upprät körställning.

Lycka till :tummenupp

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen

med andra ord en cb 750, z750 eller dyligt från 80talets början. :)

Ferraridanne

Ny medlem
Gick med
11 May 2008
Hoj
TL1000R -99
körkort

ja du det måste ju minst vara 750cc annars måste du strypa hojen!den cbr ligger på samma nivå som min första hoj! den e för lätt för tung mc ock för tung för mellan mc!vägverket har verkligen lite knäppa lagar när det gäller just det.det borde ju vara endast lätt mc och tung mc!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Fast en CBR är väl inte billigast i stan att försäkra heller.
Är det viktigt så är väl i så fall en VFR bättre. Den är ju tillräckligt stor och stark för att ta kortet på. Fast den är lite otymplig för manöverprovet förstås. Men jag vet med säkerhet minst en tjej som tagit kortet med en sådan på uppkörningen.

pjl

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
utan mc just nu
Kom ihåg att ta en titt i regpapperna, det är inte alltid det som står på bågen som stämmer, fick höra förra helgen att African Twin 750 egentligen är en 680cc, och BMW har ju en ny 650 som egentligen är en 800cc för att ge exempel på några

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
Fast en CBR är väl inte billigast i stan att försäkra heller.
Är det viktigt så är väl i så fall en VFR bättre. Den är ju tillräckligt stor och stark för att ta kortet på. Fast den är lite otymplig för manöverprovet förstås. Men jag vet med säkerhet minst en tjej som tagit kortet med en sådan på uppkörningen.

Det är sant.. Hur som så tror jag hon ska rulla in på uppkörningen med en rad4:a,, Den är mjukare i gången. Vi får se.. Jag ska övningsköra lite med henna oxå.. Hon har inte ens sutit på en moppe."S"

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är sant.. Hur som så tror jag hon ska rulla in på uppkörningen med en rad4:a,, Den är mjukare i gången. Vi får se.. Jag ska övningsköra lite med henna oxå.. Hon har inte ens sutit på en moppe."S"

Ja. Det är ju lite upp till henne själv vad hon vill ha. Huruvida en radfyra är mjukare i gången rent generellt ska jag låta vara osagt men jag tror att min TDM skulle vara minst lika lätt att klara manöverprovet på som på körskolans GSX 750. (Det var också min körskollärares uttalande).
Men som sagt. TDM är ju inte en sporthoj i den bemärkelsen så den har hon ju räknat bort i alla fall.

Nu får hon väl inte provköra själv eftersom hon ännu inte har körkort. Men du får väl hjälpa henne att hitta på något bra objekt som är lätthanterat. Jag tror att det är det som är viktigast för provet. Och jag vet med mig att som nybörjare så räcker fartresurserna i dom allra flesta hojar som är tillräckligt stora för att få köra uppkörningen med gott och väl för en nybörjare.

Den stora nackdelen med sporthojarna är ju vändradien som gör lågfartmanövern svårare. I övrigt borde det inte vara några större problem.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy