Ang. den ekonomiska delen i att ta kort.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Jag har kört ~50 mil på min privata hoj, jag har kört risktvåan och 2 timmar konbanar med körskolan.

Jag känner mig trygg i min körning, även om jag har en hel del jag vill träna mer på.

Jag har bokat min uppkörning den 21 Juni. Innan dess hinner jag med 2 timmar på körskolan och X antal mil privat.

Igår sade min körledare på skolan: "Det ser riktigt bra ut, men ta en hel förmiddag med oss så kan vi öva i 4 timmar på grusväg och på eventuella ställen ni kan tänkas kör på uppkörningen."

Detta skulle kosta mig 3200 kronor extra.

Jag känner mig kluven, ska jag betala 3200 kronor extra för att öva grusväg och vanlig trafik som jag har kört i 9 år med bil?

Hur mycket körvana behövs för att fixa uppkörningen?

Hur som helst så har jag redan bestämt mig för att köra upp utan dessa 4 timmar, det får bära eller brista.

Dock så är jag lite intresserad av hur ni resonerar, ska man ta lektioner tills körledaren är nöjd, eller ta lektioner tills ni själva känner er nöjda?

Lekstuga

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
2003 Ktm 640 sm
när man själv är nöjd!!!

Absolut rätt beslut! Känner man sig redo så är man det. Lycka till :banana

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Daytona 675
jag hade sparat pengarna och lagt på SMC BKK kurser när du har fått kortet då kommer du lära dig att köra hoj :)

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Det var inte billigt :D Du får 6 timmar för samma peng i Sthlm. Jag tog endast en trafiklektion innan uppkörning. Då körde vi på alla tänkbara vägar för just uppkörningen. Beroende på hur du kör i trafik avgör lite hur mycket du behöver träna. En gröngöling kan behöva 10 timmar för att förstå hur det fungerar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Samtidigt som körläraren har erfarenhet och kan se om någon är redo för uppkörning så har han ju ett ekonomiskt intresse i att sälja fler lektioner. Eleven har ju däremot ingen erfarenhet alls och ett intresse i att bli klar så snabbt/billigt som möjligt.

Vem tror du bäst kan avgöra om du är redo? :tummenupp

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tycker det låter väldigt lite! 50 mil är väl ungefär vad man kör på två gazz!? Men visst kör på som du tänkt, kuggar du så får du ändå punga ut de 3200kr + en ny uppkörning.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Körvana skapar trygghet, känner du dig trygg kör du med största sannolikhet bättre och i annat fall är risken större att osäkerheten lyser igenom och detta har de garanterat ett tränat öga för på uppkörningen.

Inte för att "skrämmas" eller påverka beslut så utan mer hur det faktiskt brukar ligga till. Personligen var jag riktigt nervös för lågfartsprovet men det övriga kändes skapligt stabilt.. faktiskt. Skrivit om det tidigare, verkade väl vara uppskattat då så.. kanske kan det hjälpa till med något :)

Min uppkörning:

När jag tog körkort för bil så var jag ganska säker på att det skulle gå bra, hade fått så pass god körvana och teorin var inga problem men visst lite pirrigt var det ju. Tio år senare när jag skulle ta mc kort låg jag på morgonen och var väldigt skeptisk till denna dag även om det någonstans i skallen snurrade ”tänk positivt, tänk positivt”. Ändå hade jag inte försökt med några ”genvägar” utan kört på skolan tills dom tyckte jag var redo, dagen innan hade jag haft lektion och nött lågfartsbanan med kanske världens sämst servade hoj, däcken var närmast kantiga så det gick ju som det gjorde.

Nåväl jag kom ur badkaret den morgonen också, väl på körskolan var vi tre som skulle iväg och vi fick börja med att öva uppepå banan innan avfärd. Jag fortsatte där jag slutade dagen innan = sicksack lågfartbana och nu satt jag iofs på en nyservad hoj med bra däck men trots detta satte jag väl en bra runda av sju. Happ packa ihop och iväg, jag o den andra killen fick skjutsa varann (oklart om det är regelrätt) medans tjejen som skulle köra upp för mellan fick egen hoj, bra balansövning var det ju ändå. Väl framme var det ungefär 200°C på flygfältet och inte en skugga i närheten, gubbarna såg lagom pigga ut där de stod i bar överkropp och försökte se korrekta ut. Vi var tidiga med ca 40min så vi börja ta av oss utrustningen, 10 min senare kom de fram och förklara att tjejen fick börja. Lite tagen blev man där man satt o försökte förbereda sig mentalt, var väl glad att jag inte fick börja men o andra sidan ska man väl vara redo när man är där... antagligen. Ganska snabbt tyckte jag de kom tillbaka, det hade inte gått vägen på vägen = körningen var där det brast. Min tur nu, skrev på, visa utrustningen och de kontrollera hojen medans jag klädde på mig o sen iväg.

”Inte sicksack, inte sicksack, inte sicksack” snurra det i skallen på väg ner, fick börja med säkerhetskontrollen, bromsar om jag minns rätt, det var inga problem.

- Jaha då kan du göra dig klar för lågfartsbanan, vi tar den här.

”Sicksack... fakk!"

Börjar med att visa att jag kan leda hojen till startplatsen, sätter mig på och stajlar med lite kontroller innan. När jag fått klartecken att börja och knappt fått upp fötterna..

- Det går alldeles för fort.

Jag fortsätter i anpassad hastighet, mellan konerna, vänder och en fot åker ned ”h-lvetet”, fortsätter och slutför.

- En gång till.

Han ser att jag är nervös för det ser den där älgen 3km bort bakom björkarna... Nu går det lite bättre, kommer till vändningen ”det går, det går, det går” det gick! Det var inte klockrent men det gick.

Resten gick hyffsat bra, inför högfartsbanan fråga jag något eftersom det såg lite annorlunda ut än på skolan.

- Du har väl tränat på skolan?

- ...ja.

- Bra.

Under körningen tänkte jag att jag har inte gjort någon dundertabbe, var en kurva på grusväg där spårvalet kunde diskuterats men annars kändes det rätt ok. Vi kommer tillbaka från körningen och jag tar av mig hjälmen och prövar att andas lite.

Jaha då får jag gratulera till körkortet, här ska vi gå igenom resultatet.

- Ursäkta....... JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! TACK SOM FAAAAANNN!

- Det där har du klarat helt själv sa han med glimten i ögat.

Körskoleläraren säger att jag får åka tillbaka till körskolan med mellanhojen om jag vill men jag vänta på den andra killen då vi kört en del ihop. Han kommer tillbaka ännu snabbare än tjejen, sket sig med bromsningen och de tycker att jag ska skjutsa men jag resonerar som så att det är väl bättre att han får köra och så blir det.

Så.. jag var nervös, det gick ändå.

Ge inte upp o lycka till!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gick på Köpings nya trafikskola och snålgneten Kalle där sa exakt samma sak, det såg lysande ut allt:tummenupp:Meeeeennn det är nog bra om du tar ett par lektioner till...jag sa ifrån och sa att det får vara nog med det vi kom överrens om..sur blev han, t om dagen innan min uppkörning så ringde han hem och försökte truga på mig en lektion samma dag som uppkörningen, jag sa ånyo nej för allt kändes bra och fick till svar från honom att jag kommit så lindrigt undan:huvet..psykologiskt de luxe..Nåja satte kortet på uppkörningen och var glad få slippa se trafikskolan efter det..

jetson

Guest
Även om min mc lärare var schysst så är trafikskolor= folk som lever på att suga ut sista kronan ur varje elev (dom spelar på din osäkerhet)

Om du haft B körkort ett tag räcker det med att lära sig konbanorna och sen köra upp. Kanske en lektion i trafik men inte mer.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan TS inte nöta lite mer själv istället? Att betala 3200 för 4h på grusväg och "andra ställen" vettefan. För 3200 får man en jävla massa soppa att övningsköra för.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Uppkörning Gbg. Nog fan tog gubbfan ut mig på en liten grusväg i anslutning till staden. Fick kortet dock ;)

Till TS. Ta EN körning på grusväg. Fråga läraren vad du behöver öva på. Öva privat och kör upp? Alternativt raggla grusvägar som fan privat och ta en lös lektion och visa myggan att du kan hantera bågen på grus med allt vad det innebär.

Det är jäklarimig olika från trafikskola till trafikskola och lärare hur länge dem vill suga på karamellen så att säga. Inte alla dock naturligtvis...

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag är också kluven i frågan..

Man är ju lite snål 3200kr är trots allt mkt pengar...

MEN tror du inte att du lagt dig till med ovanor på dina 9år som kan vara bra för körskoleläraren att påpeka så du slipper göra dom på uppkörningen och riskera att bli kuggad?

Det är ju trots allt inte speciellt billigt att kugga och behöva köra upp en gång till...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Kanske inget måste men jag körde upp i Tullinge och mig skicka han ut på grusväg, blev en bit faktiskt och sedan skulle jag vända vid första lämpliga = mötesplats alá surhål :tummenupp Gick det med, satte inte ens ned foten för jag kunde nog ha klivit av hojen utan stöd och den stått kvar..typ nästan kanske.

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Bara till att köra, känner du dig säker så kör! De försöker ju såklart bara tjäna enkla pengar på dig :) Jag körde upp som privatist utan en enda körlektion. Körde kanske typ 6-7ggr som privatist med farsan. Övade konbanor m.m. själva. Sen körde jag upp och klarade det galant, var nervös som fan så jag missade bromspunkten vid högfartsbanan. Men fick köra om den igen och det gick superbt, han hade inget att klaga på alls efter körningen. Så vi har nog det rätt lika, har ju med haft B-kort i ca 9år. Lycka till nu :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är också kluven i frågan..

Man är ju lite snål 3200kr är trots allt mkt pengar...

Tänkte precis skriva detsamma men med skillnaden att 3200:- inte är särskilt mkt pengar. Särskilt inte när man ser det i sammanhanget att kortet har man resten av livet. Om TS ska ta tungt kort och är 21 så kan man ju slå ut 3200:- på 60 år om man räknar med att han blir 80..

Däremot är jag kluven. Om du verkligen känner dig redo så ser jag inte varför du ska ta fler lektioner.

Men när du säger redo, tänk på att se till att ha koll på de momenten som inspektören kollar på. De kollar ju inte hur det "känns" för dig.

Det kan t ex komma gruskörning.. du ska även kunna deras "kurvteknik".. dvs att skära kurvor.. placering i körfält osv (särskilt vid stadskörning).

Jag hade också 10 års trafikvana med bilkort när jag tog hojkortet, det hjälper mer än man tror. Tog en lektion i stadstrafik enbart för att få koll på det där med placering och 2 st på landsväg för det där med kurvskärandet. Thats it.

Sen när du har lappen så ser du till att gå SMC-kurser på bana.. åtminstone steg 1 och steg 2, sen kommer du vara en betydligt bättre hojförare än många både trafikskolelärda och "självlärda".

Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
om du känner dig redo och kört stadskörning utan något större fel så skulle jag boka uppkörning. Fast om du inte kört grusväg så gör det. En sak som kan vara bra att tänka på vid gruskörning är att du gärna ska visa att du klarar av att köra skyltat hastighet.

av ren nyfikenhet: vilken skola kör du på?

Lycka till med kortet och det är alltid trevligt med en till suring som kör hoj :tummenupp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
På den gamla goda tiden så stod gärna trafikskoleläraren och småsnackade med vägverkets kontrollant under tiden man gjorde klart för konbanan. Jag kan tänka mig att 3,200 köper dig lite credit under det samtalet om inte annat...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0