En sköljolja är en mycket bra idé! MEN du ska inte köpa de färdiga; det är mycket bättre att göra en egen! Ta 50 % motorolja och 50 % fotogen. Lysfotogen funkar lika bra och är lättare att få tag på. Häll det i motorn och låt den gå på tomgång ett tag. Stäng av och låt den stå; gärna över natten. Kör sedan ett para gånger till och tappa ur oljan. Låt den stå med avtappningspluggen bprta ett bra tag. Därefter så häller du en billig olja och kör ca
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96100 mil. Häll ut denna och byt till
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96den riktiga oljan.
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96
OBS! Sköljoljan kan du använda många gånger; minst 10-15 gånger! Ha de!
Inblandning av fotogen i oljan ger en blandning med radikalt lägre viskositet. Detta innebär att det är mycket god chans för direkt metall/metall kontakt mellan olika delar av motorn. Vilket innebär att eventuella bruna oljespår slits bort. Tillsammans med metall från lager och axlar.
Jag har upplevt det här på kylkompressorer som normalt har en livslängd på 10 - 20 år. När mineraloljan (enligt kompressortillverkarens rekommendation) blandades ut med propen (köldmediet) någon gång / dygn i några minuter så sjönk livslängden till ca 1 år. Oljepumpen fick stryk så oljetrycket sjönk från ca 4,5bar ny oljepump till 1,5 bar.
Och efter 1 år var lagren i kompressorn slut.
Och kompressorns elmotor löste ut på motorskyddet.
Vill man ha hojmotorn ren.
Innan man plockar sönder den för att ha som demo i t.ex. en skola.
Javisst, varför inte köra på fotogen+olja. Med en gnutta flax, skär den inte diReCt.
Vill man att motorn ska hålla. LÅT BLI !
PS Det blev byte till ett syntetiskt köldmedium R404A med för det köldmediet lämplig olja.
Sedan upphörde kompressorhaverierna. DS
Ser motordelarna skitiga ut när motorn öppnas så kanske det är olämplig olja eller för lång tid mellan oljebytena. Jag har kört min min Suzuki på Biltema Turbodiesel 15W-40 och när jag öppnade kopplingssidan på sukkan för att kolla felsöka kopplingen såg allt rent ut. #
Kanske också för att jag byter olja efter sådär 200 till 300 mil. Efter läst hur viskositeten på oljan minskar.
Det intressanta är tabellen längst ner på sidan.
1500miles = 240 mil.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
# Kopplingsfelet var sista punkten i Haynes felsökningslista. Muttern som håller yttre kopplingskorgen på axeln hade lossnat. Muttern dragen => inga problem få i nollan längre. Och jag hade lärt mig hur kopplingen var gjord. Hade ju plockat ut varenda lamell för att komma till muttern.....