Ang körkortstillstånd med dom gamla reglerna?

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Tjena! Undrar en sak om någon har en aning om hur det funkar när man fått körkortstillstånd för mc innan dom nya reglerna kom?

Om vi tar som exempel: Man får körkortstillstånd 2012 (20år) och börjar övningsköra, men nu 2013 får man ju inte övningsköra med tung mc förens man är 23. Hur blir det då? Känns ju väldigt fel att man inte skulle få fortsätta övningsköra, tänk om man köpt mc osv.

För har nämligen körkortstillstånd för tung mc som jag fick i september förra året.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Körkortstillståndet gäller, men du kan inte ta ett körkort med de gamla behörigheterna. Finns tidigare tråd i ämnet, men jag minns inte rubriken.

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Vad menar du med behörigheterna? Står A, A1 osv. Kan jag övningsköra men inte ta körkortet förens jag är 24?

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Reglerna säger att du får börja övningsköra tung MC (A) när du fyllt 23 år eller i trafikskola när du fyllt 17 år och 6 månader. Om du haft A2 i minst 1 år och 6 månader får du också övningsköra tung MC även om du inte fyllt 23 år.

Om du fyllt 20 år och inte har någon A-behörighet måste du: 1, vänta i tre år eller 2, övningsköra och börja med att ta A2-behörighet och sedan köra upp för A obegränsad när du haft A2 i två år.

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Jo det vet jag men är det någon skillnad om man har ett gammalt körkortstillstånd? Verkar va delade meninga rom det när man läser på internet. Man borde ju få övningsköra med tung mc eftersom dom som redan börjat övningsköra vi säger sommaren 2012 kan ju helt plötsligt inte få övningsköra. bara för det kommer nya regler 2013. Har mejlat transportstyrelsen förra veckan men ej fått något svar än.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Nej, det är ingen skillnad även om du fick ditt tillstånd innan de nya reglerna trädde ikraft.
I första stycket på tillståndets framsida står ju t ex: "Du måste uppfylla övriga krav, till exempel kravet på ålder". Därför gäller de nya ålderskraven även för dig (tyvärr).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Körkortstillstånd och körkort är två skilda saker. Det tillstånd du fått gäller, med de villkor som gällde när du fick det.

Körkortstillstånd innebär bara att du uppfyller de grundläggande krav som gäller för behörigheten.

När så villkoren för en körkortsbehörighet ändras, så har det inget med kk-tillståndet att göra. De villkor som gäller i ditt körkortstillstånd gäller, för ÖVNINGSKÖRNING. För att ta en körkortsbehörighet måste du uppfylla de aktuella villkoren för behörigheten.

Kort sagt - du kommer inte kunna ta ett körkort med gamla villkor, men du får övningsköra enligt det som står på kk-tillståndet.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Kort sagt - du kommer inte kunna ta ett körkort med gamla villkor, men du får övningsköra enligt det som står på kk-tillståndet.

Nej, det får man inte göra! Lura inte TS till olovlig körning nu, det kan innebära att körkortstillståndet blir indraget, böter och spärrtid m.m om du ertappas!

Körkortslag (1998:488), 4 kap. Övningskörning m.m.
2 § Den som övningskör ska, om annat inte följer av 3 §, ha uppnått en ålder av
...
8. 23 år för körning med
a) fordon som kräver behörighet D eller DE, eller
b) sådan tvåhjulig motorcykel som kräver behörighet A, om körkortshavaren inte har haft körkort med behörigheten A2 under minst ett år och sex månader.

http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19980488.htm

:fakta

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag har nu dristat mig till att helt sonika copy paste´a TS fråga till berörd myndighet. Jag meddelar när jag fått svar :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO