Ang. kW

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Tjo!

Det är så att jag håller på med A-kort "med begränsning" (Precis klarat teorin :D ), men har endå valt att börja med en 125a pga att det för tillfället räcker. Jag har just nu en Aprilia 125 Tuono, och hade tänkt ta bort strypningarna på den, då den för tillfället är strypt till 11 kW.

Frågan är då, om jag tar bort strypningen, finns det något instrument man kan mäta kW på motorcykeln, dvs på bilprovning, verkstad eller dylikt. Den väger 130kg, därav får den max vara 20 kW, då jag planerar att köra lagligt, typa om den och försäkring därefter.

Tack på förhand!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ähh, har du a-begränsad så sälj moppen och köp en riktigt motorcykel istället!
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Ähh, har du a-begränsad så sälj moppen och köp en riktigt motorcykel istället!

Som sagt, har inget behov att kunna köra snabbare, är inte ute efter den hastigheten så, åka runt och glida är roligt, och en 125a räcker för tillfället! Vore trevligt med ett svar ang kW mätning dock =)
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Kolla runt lite på verkstäderna i stan. Det är säkert flera som har bromsbänk där man kan mäta upp effekt.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
3128557 Som sagt, har inget behov att kunna köra snabbare, är inte ute efter den hastigheten så, åka runt och glida är roligt, och en 125a räcker för tillfället! Vore trevligt med ett svar ang kW mätning dock =)
Bara för du köper större hoj behöver du ju inte köpa en R1 eller liknande. Det "räcker" ju med någon offroad eller någon annan cykel runt 5-600 kubik.

Det är skönt att slippa växla ner när det bli motvind och uppförsbacke :tummenupp
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Bara för du köper större hoj behöver du ju inte köpa en R1 eller liknande. Det "räcker" ju med någon offroad eller någon annan cykel runt 5-600 kubik.

Det är skönt att slippa växla ner när det bli motvind och uppförsbacke :tummenupp

Mjo det är sant! Men för tillfället så räcker en 125a för mig, när jag sedan fått arbete och därav mer stålar så kommer det garanterat en större hoj in i garaget :)

Kolla runt lite på verkstäderna i stan. Det är säkert flera som har bromsbänk där man kan mäta upp effekt.

Mjo jag får helt enkelt göra det, tänkte bara om någon visste med säkerhet att det fanns på tex. bilprovningen, jag menar när man typar om en MC så måste dom väl ha något testverktyg för att fastställa kW på den?
 

CrIILLE

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki RG 125 F - SÅLD
Kolla med närmaste MC verkstad om de har en s.k Dynojet-bänk. Med den gör man en effekt mätning på hojen och sedan får man ut ett diagram på det. Jag gjorde de på min hoj när jag reggade den till 11 kw ;)

Tror att det är de enda sättet att få ut en korrekt effekt mätning.
Har jag fel får någon rätta mejj :)
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Kolla med närmaste MC verkstad om de har en s.k Dynojet-bänk. Med den gör man en effekt mätning på hojen och sedan får man ut ett diagram på det. Jag gjorde de på min hoj när jag reggade den till 11 kw ;)

Tror att det är de enda sättet att få ut en korrekt effekt mätning.
Har jag fel får någon rätta mejj :)

Ok tack så mycket! Ska ta kontakt med en MC verkstad och kolla upp detta!
Nu till en annan fråga, någon som vet hur många kW (UNGEFÄR!) en Aprilia 125a blir om man bara tar bort cdi-strypningen? hittar bara hur många kW den blir med alla strypningar borttagna. Vill nämligen ha den så närma 20 kW utan att gå över.
 

DjPacMan

LättviktarN^
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia rs 125 06 GP White ! :D
Det blir väl att bänka den skulle jag gissa på..

Edit: Nu såg jag att du hade fått massa roliga svar.. Nästa ggn ska ja försöka orka scrolla ner och kolla.. :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
tänk iaf på att du inte kommer få köra upp på den

sen tycker jag att det är upp till dej att välja vad du ska ha :)
 

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
är det bara jag som tänker att det blir mycket svårare att få sålt hojen om den registreras på över 11kw?

är det bara jag som tycker att en kanske tom. 400cc 4t skulle vara smidigare/billigare/enklare att ha?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som sagt, dynotest på mc verkstad.

Men om inte för effektens skull, så håller större cycklar mycket bättre, och blir billigare att köra.

att "glida omkring" med en RS/Tuono (samma cyckel), är dömt att misslyckas, för den har en jäkla "på/av" effekt, allt eller inget.

och ja, en 125:a reggad som 25kw, kommer att bli ett jäkla mörker att sälja sen när det blir dags för det.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
om du nu inte har så gott om stålar, skit i att typa om den, kör bara ostrypt.. inget kommer hända om du blir stannad av polisen osv....

min hoj är reggad på 30kw..:gnissla
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
om du nu inte har så gott om stålar, skit i att typa om den, kör bara ostrypt.. inget kommer hända om du blir stannad av polisen osv....

min hoj är reggad på 30kw..:gnissla

Om dom stannar dig, misstänker att den går snabbare än vad den är reggad för så är det inte alls riskfritt. Det är alltid olagligt att köra en hojj som är högre kW än vad den är reggad på, plus att försäkringen inte gäller om någon olycka händer.

Visst, kanske är smidigare med en 400-600cc, men nu har jag en 125a och är nöjd med den för tillfället.

Och när jag väl ska sälja den sen, så åker strypningen på och den typas om, inte värre än att det kostar några hundralappar, inte så farligt när den väl ska bort.

Tack för alla hjälpfulla tips angående kW mätningen!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om dom stannar dig, misstänker att den går snabbare än vad den är reggad för så är det inte alls riskfritt. Det är alltid olagligt att köra en hojj som är högre kW än vad den är reggad på, plus att försäkringen inte gäller om någon olycka händer.

Visst, kanske är smidigare med en 400-600cc, men nu har jag en 125a och är nöjd med den för tillfället.

Och när jag väl ska sälja den sen, så åker strypningen på och den typas om, inte värre än att det kostar några hundralappar, inte så farligt när den väl ska bort.

Tack för alla hjälpfulla tips angående kW mätningen!

Mjaaa, men eftersom en 125:a eller 25kw:are får gå hur hårt som helst, är det inget dom kan kolla vid vägkanten precis, då måste dom ta den och dynotesta den, och det kommer alldrig att hända, eller, det har inte hänt ännu iaf.

Min allrisk försäkring gällde fast jag hade trimmrör på, lite tydligt att den inte är strypt då kanske? då hade den stämplar det stod "not for road use" på till och med. så, jag skulle inte oroa mig för det, iaf inte om den ser orginal ut.

cdi strypningen på aprilior har egentligen ingenting med 11kw att göra, den gör en liten flat bit i registret (runt 5-6k rpm om jag minns rätt) för att den skall klara nyare miljö krav, älldre aprilior hade den inte, fast de hade bara 11kw, men koppla i avgas ventilen, så har du lite mer än 20kw, vid vevaxeln, knappast på bakhjulet, du kan läga in en bricka mellan avgasröret och ljuddämparen, med lite mindre hål än diametern på röret, för att sänka effekten något, ju mindre hål i brickan, desto lägre effekt, men eftersom det inte är mycket du vill sänka effekten kan det nog vara ganska nära rörets storlek, men det är bara att pröva sig fram, ta med några när du skall bänka den, byt tills du kommer så nära som möjligt.
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Mjaaa, men eftersom en 125:a eller 25kw:are får gå hur hårt som helst, är det inget dom kan kolla vid vägkanten precis, då måste dom ta den och dynotesta den, och det kommer alldrig att hända, eller, det har inte hänt ännu iaf.

Min allrisk försäkring gällde fast jag hade trimmrör på, lite tydligt att den inte är strypt då kanske? då hade den stämplar det stod "not for road use" på till och med. så, jag skulle inte oroa mig för det, iaf inte om den ser orginal ut.

cdi strypningen på aprilior har egentligen ingenting med 11kw att göra, den gör en liten flat bit i registret (runt 5-6k rpm om jag minns rätt) för att den skall klara nyare miljö krav, älldre aprilior hade den inte, fast de hade bara 11kw, men koppla i avgas ventilen, så har du lite mer än 20kw, vid vevaxeln, knappast på bakhjulet, du kan läga in en bricka mellan avgasröret och ljuddämparen, med lite mindre hål än diametern på röret, för att sänka effekten något, ju mindre hål i brickan, desto lägre effekt, men eftersom det inte är mycket du vill sänka effekten kan det nog vara ganska nära rörets storlek, men det är bara att pröva sig fram, ta med några när du skall bänka den, byt tills du kommer så nära som möjligt.

Ok för i stickyn i detta forum så står det att cdi-strypningen är till för att hålla den nere på 11 kw? står det fel där då? :confused: Lite förvirrad är jag allt :tungan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ok för i stickyn i detta forum så står det att cdi-strypningen är till för att hålla den nere på 11 kw? står det fel där då? :confused: Lite förvirrad är jag allt :tungan

Jag står fast vid mitt påstående, men jag har ju haft fel förr, du lär inte få i närheten av 20kw med bara den borta iaf, det kan jag lägga stora pengar på.
 

aciid

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia 125 Tuono -05
Jag står fast vid mitt påstående, men jag har ju haft fel förr, du lär inte få i närheten av 20kw med bara den borta iaf, det kan jag lägga stora pengar på.

Hur fungerar det där med avgasporten lr vad det var då? Hur fixas det? Men det ger väl endå mer om man tar bort cdi strypningen också, jag menar det är ju endå en strypning, tänkte mest på att det blir enklare att komma iväg då varvstrypningen är på låga varv?
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
det kostar la tusen lappar att regga om den eller ?? eller har jag hört helt fel ?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top