Ang. Laservarnare som säljes här..

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!

Så hur funkar detta?

/kim.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Heheh, skulle precis skapa en liknande tråd.

Det jag först tänkte på att hur den kan veta att man snart kommer att köra förbi ett kameraskåp, precis som trådskaparen skriver så sänder dessa skåp ej ut någon signal innan(förutom just vid fotograferningsögonblicket och då är det försent?)

Visst när bilden tas så går det säkert men då är det redan försent.

Hoppas att vår vän (säljaren) Marsipulami kan svara på detta.

Länk till annons
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=11402

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
"Piiiiiiiip" Du har nu blivit av med ditt körkort... :D :tummenupp

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Hultan skrev:
Först o främst inget imot dig som säljer dom förstås, men..
Dom kan väl omöjligt funka, ja möjligtvis: "Piiip du har just blivit laserbeskjuten"
Och varnar för kameror, hur då? Kameror sänder inte ut nån direkt signal eller lukt?!

Så hur funkar detta?

/kim.

Dem funkar mycket bra vad jag har hört, speciellt emot polisens laserpistoler! Hur dem funkar har jag ingen jävla aning om men att dem fungerar verkar vara ett faktum! Kamerorna måste väl liksom pistolerna sända ut någon form av signal för att mäta hastigheten. Så fort du hör varnan pipa så stampar du på bromsen och förhoppningsvis kommer du ner i en mer laglig hastighet =) Bättre än att inte få någon varning alls iaf. =)

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Har ingen aning om vilken apparat du menar inte funkar, men kommenterar ändå ;)

Kameraskåpen måste väl sända ut en radarvåg, en apparat som känner av den borde ju hinna varna innan bilden tas, vågen lär ju gå rätt långt ?

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
400 EXC
Nja, polisens laser gör sina 2-3 mätningar på 0.2 sekunder, och på den tiden hinner du inte ens tänka "prosit".

Fartkameror funkar dom nog däremot utmärkt på eftersom radarn alltid är igång på dessa och eftersom radarvågor sprids ganska bra så ... :tummenupp

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Igentligen kass då, jag menar kameror sitter det ju varningssyltar innan, och vill man inte sänka hastigheten så kan man ju hålla för ansiktet, än så länge i alla fall..
och lasern, ja se föregående inlägg..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
*piiiip* Tvärbroms->långtradare i arslet->whiplash och kvaddad bil.

Låter som en bra grej dedär!

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
400 EXC
Hultan skrev:
Igentligen kass då, jag menar kameror sitter det ju varningssyltar innan, och vill man inte sänka hastigheten så kan man ju hålla för ansiktet, än så länge i alla fall..
och lasern, ja se föregående inlägg..

Nja, helt kass är den inte... dock är den ju gjord för amerikanska marknaden där de så som jag har förstått det hela använder mestadels radar...

Det finns andra modeller med inbyggd laserstörare som däremot är bättre lämpade för det svenska klimatet... :rolleyes:

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
burner skrev:
Det första jag också tänkte på...

Angående radar så kan man detektera radarvågor på 10ggr det avstånd den klarar att detektera föremål.

Den har säkert ett snävt område den kan detektera dopplerskifte på. Lika som polisens laser som endast FÅR användas 400-100 m avstånd......(kan va 50 m också är osäker)

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
prise skrev:
Dem funkar mycket bra vad jag har hört, speciellt emot polisens laserpistoler! Hur dem funkar har jag ingen jävla aning om men att dem fungerar verkar vara ett faktum! Kamerorna måste väl liksom pistolerna sända ut någon form av signal för att mäta hastigheten. Så fort du hör varnan pipa så stampar du på bromsen och förhoppningsvis kommer du ner i en mer laglig hastighet =) Bättre än att inte få någon varning alls iaf. =)

Den laserstrålning som polisen skickar ut har en känd frekvens, det de mäter är frekvensen på den strålning som reflekteras från det fordon de mäter på.

Denna frekvens kommer nämligen att vara något högre (högre fordonshastighet ger högre frekvens) än orginalstrålningens, tack vare den sk. Dopplereffekten.

HanneZ

Guest
Voiceless skrev:
Nja, polisens laser gör sina 2-3 mätningar på 0.2 sekunder, och på den tiden hinner du inte ens tänka "prosit".

Fartkameror funkar dom nog däremot utmärkt på eftersom radarn alltid är igång på dessa och eftersom radarvågor sprids ganska bra så ... :tummenupp
Nja, de första där vet i faan. Kompisens radarvarnare larmar flera kilometer innan. Så så länge poliserna skjuter på nån inom nån minut innan så e de ju lungt

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Konstigt att man kan bli importör för ngt som är förbjudet i sverige. (Var i alla fall det i somras.) Jobbiga böter om man blir stoppad med en sån på/i sitt fordon plus att den blir beslgtagen. Importerade en själv från Cobra i USA och var tvungen att skicka den via bulvan i staterna för att sedan skicka den till mig. Dom sa att dom ej kunde skicka den direkt till mig i sverige eftersom de är förbjudna här. Polaren i L.A. skickade vidare till mig som elektronisk kompass för att slippa att tullen tog den på rot. Funkade dock skitbra. Kameraskåp skickar ut radarsignaler som kan uppfattas i god före mätsträckan. Laser är svårare då den varnar först när du blir träffad men då dom måste mäta i tre sekunder för att få ett mätvärde så är det den tiden du har på dig att bromsa. Kan i alla fall rädda lappen om det inte går alldeles tokfort. Det finns en uppsjö av olika modeller men värstingen uppfattar fyra olika sorters radar, fyra olika sorters laser, Varnar om det finns utryckningsfordon i närheten då de har speciella transpondrar etc.... Har även elektronisk kompass så man ljuger ju i alla fall inte för tullen... :) Värstingen kostade under 2000 kr. på plats hemma i sverige så det är ju ett alternativ.. Men som sagt, inte laglig. :rolleyes: Länk till Cobra om ngn vill kika:

http://www.cobra.com/index.php?page=shop/browse&category_id=cbfa1a28ae815adced7828d098978a59&id=1

Edit: Lååångsam som vanligt.. :hihi

Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
t-rex skrev:
*piiiip* Tvärbroms->långtradare i arslet->whiplash och kvaddad bil.

Låter som en bra grej dedär!

Tanken är nog att en sån varnare ska användas i kombination med den vanliga hjärnan :D Inte ersätta den :rolleyes:

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
har haft laservarnare kombinerad radar.......har sparat 4 körkortsindragningar på den......den känner av typ 1km i förväg........köpte den bästa på marknaden då.....(som var Valentine One)

sammma med kamera skåpen .....där får du in skarpsignal från dom.......men det var ju några år sedan.....och då fick jag utslag på ett av fem kameraskåp....

och det stämmer ju .....för att det ryktas ju att det sitter en massa tomma skåp uppe,...och att dom flyttar kameran mellan dom....

men det var ju som sagt 3-4 år sedan.....så dom kanske har fått in ny teknik i skåpen nu......

Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Inte för att supporta någon sida, men fotoskåpen måste sända ut en laser konstant annars så kan den ju inte mäta något? :va

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Itacha75 skrev:
Inte för att supporta någon sida, men fotoskåpen måste sända ut en laser konstant annars så kan den ju inte mäta något? :va
Radarvågor är det nog...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...