Ang strejk, byggnads

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hur fungerar det om en byggarbetsplats är försatt i strejk/blockad och man driver ett eget företag?

Eftersom jag inte är medlem i något fack (fy fan vad skönt) och inte är inblandad i alla dessa "avtal" gällande löner/pension osv så kan jag väl inte bli nekad att komma in på ett bygge, eller?

Vissa kanske pratar om solidaritet men det skiter jag fullständigt i. Jag får inte betalt för att strejka åt någon annan där "avtalen" inte rör mig öht.

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Om någons arbetsplats är uttagen i blockad så får ingen annan göra den uttagnes arbete så om en snickare är uttagen får ingen annan göra dennes arbete

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Om någons arbetsplats är uttagen i blockad så får ingen annan göra den uttagnes arbete så om en snickare är uttagen får ingen annan göra dennes arbete

Med andra ord så kan jag aldrig drabbas eftersom jag har mina egna arbetsuppgifter?

Det är väl skilnad på strejk och blockad antar jag. Vid strejk tas några yrkesgrupper bort från arbetsplatsen men hela bygget kommer aldrig stå stilla?

Vid en blockad så handlar det om kollektivavtal-trams och då har väl ett fackförbund möjligheten att stänga av hela bygget (den som kom på den idén ligger väl inne på psyket idag)?

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Ja om du har egna arbetsuppgifter ska det inte vara några problem som jag ser det strejk är när person eller ett bygge tas ut, blockad är just en blockering av de strejkandes arbetsuppgifter oftast är de ju alltid tillsammans strejk och blockad för att få störst effekt.Osäker om hur det är om ett helt bygge är satt i blockad om du ens får gå in utan konsekvenser

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du ska kunna komma å göra dina arbets uppgifter även om strejk vakter tycker du inte är solidarisk.. Dom har fel att hindra dig att utföra så länge du inte gör någon annans arbete som ligger i strejk...

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08

Njae, företaget får förebygga för att minimera skador under varseltiden.

"Vad händer med strejkande medarbetares
arbetsuppgifter, kundkontakter mm under en
strejk?
Under varseltiden råder inte konflikt, arbetsgivarna
har rätt att under denna tid vidta alla åtgärder som
de anser nödvändiga för att minimera verkningarna
av den kommande konflikten. Det kan röra sig
om att ändra arbetsfördelning för att säkra upp att
kunder kan fortsätta hålla kontakten med företaget
även under en strejk. Det kan handla om att föra över
kundansvar på andra medarbetare eller säkerställa
fortsatt drift på andra ställen inom företagets organisation"

Så att arbetsgivaren kan visst ordna så att någon utför arbetet. Informationen kommer direkt från Almega.

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Njae, företaget får förebygga för att minimera skador under varseltiden.

"Vad händer med strejkande medarbetares
arbetsuppgifter, kundkontakter mm under en
strejk?
Under varseltiden råder inte konflikt, arbetsgivarna
har rätt att under denna tid vidta alla åtgärder som
de anser nödvändiga för att minimera verkningarna
av den kommande konflikten. Det kan röra sig
om att ändra arbetsfördelning för att säkra upp att
kunder kan fortsätta hålla kontakten med företaget
även under en strejk. Det kan handla om att föra över
kundansvar på andra medarbetare eller säkerställa
fortsatt drift på andra ställen inom företagets organisation"

Så att arbetsgivaren kan visst ordna så att någon utför arbetet. Informationen kommer direkt från Almega.

Möjligt att det är deras tolkning men byggnads anser att det är ett solklart strejkbryteri om man utför en strejkandes arbete vad är syftet med att strejka om man enkelt kan byta ut personen i fråga?

1.
Stridsåtgärderna
omfattar total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs av
anställda inom Byggavtalets
tillämpningsområde på företag och på arbetsplatserangivna i bilaga 1 till
detta varsel
. Arbetsnedläggelsen och blockaden gäller även om arbetet
överlåtes på annan.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Möjligt att det är deras tolkning men byggnads anser att det är ett solklart strejkbryteri om man utför en strejkandes arbete vad är syftet med att strejka om man enkelt kan byta ut personen i fråga?

1.
Stridsåtgärderna
omfattar total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs av
anställda inom Byggavtalets
tillämpningsområde på företag och på arbetsplatserangivna i bilaga 1 till
detta varsel
. Arbetsnedläggelsen och blockaden gäller även om arbetet
överlåtes på annan.

Problemet uppstår då det handlar om medlemmar som inte är anslutna eller tillhör annat fack. Man har rätt att sympatistrejka men detta innebär att denne inte får någon ersättning alls vilket kan vara tufft om man inte är ekonomiskt oberoende. Strejkar man inte så kan man givetvis bli beordrad till jobb och dilemmat blir så klart då att man inte kan säga nej utan att få arbetsvägran....så jag förstår vad du menar men företaget kan vidta åtgärder.

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Man kan begära neutralitet och då kan inte arbetsgivaren tvinga dig att arbeta med uppgifterna gäller speciellt i såna här situationer men det hänger på indeviden om den är lojal mot arbetsgivaren eller sina kamrater

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan begära neutralitet och då kan inte arbetsgivaren tvinga dig att arbeta med uppgifterna gäller speciellt i såna här situationer men det hänger på indeviden om den är lojal mot arbetsgivaren eller sina kamrater

Är facket inte lojala mot mig och betalar mig lön under strejken samtidigt som de vill att jag ska vara lojal mot dem och inte arbeta så lär inte jag vara intresserad av att vara lojal mot dem...
Nu har jag inga sådana problem, men det är så jag känner för det hela.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ganska fantastiskt att en grupp maktkåta slapptattar anser sig ha rätten att förhindra en tredje parts arbetsutförande.

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Ganska fantastiskt att en grupp maktkåta slapptattar anser sig ha rätten att förhindra en tredje parts arbetsutförande.

Det handlar om förhandling med två parter inblandade om du själv är oorganiserad och inte har samhörighet med någon ska du inte ha några fördelar mot dom som kör enligt avtal,det är bara gilla läget är du en svartfot ska du ha skit men i övrigt ska inte någon annan bli påverkad genom konflikten

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det handlar om förhandling med två parter inblandade om du själv är oorganiserad och inte har samhörighet med någon ska du inte ha några fördelar mot dom som kör enligt avtal,det är bara gilla läget är du en svartfot ska du ha skit men i övrigt ska inte någon annan bli påverkad genom konflikten

Tack gubben där uppe som inte finns att man håller sig så långt borta från fack och LO som möjligt.
Maffiaorganisation med politiskt styre.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Eller som vi brukar säga: "alla ska ha det lika dåligt"

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det står vem som helst fritt att bryta en strejk. Det finns en rätt att strejka men ingen skyldighet för andra att vare sig delta i strejken eller följa uppmaningar från de strejkande.

Strejkvakter har inte rätt att hindra någon att utföra arbete på en arbetsplats där strejk råder, det gäller även en arbetsplats i blockad.

Någon som arbetar trots strejk eller blockad begår inget brott.

Strejk och blockad gäller mellan parterna arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation för de som är anslutna till dessa. Det ska betraktas som påtryckningsmedel. Och lagstiftningen skyddar arbetstagare med rätten att strejka utan att utsättas för annars lagliga repressalier som motiveras med just strejken.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En blockad innebär väl att, hypotetiska siffror, när facket plötsligt ska avlöna 9000 medlemmar istället för 1500 som de själva valt så tar den där strejkkassan slut illa kvickt.. typ.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gäller bara större arbetsplatser där byggnads är inblandat. Skulle då komma till min arbetsplats och inleda en strejk så skulle jag bara skratta åt dem och be dem köra lite sopor istället.
Så du kan jobba på och vara svartfot medans de med bara rättigheter och inga skyldigheter sitter och slappar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år