Ang strypning och besiktning.

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Funderar på att köpa en YZF 750 -93 som är strypt på papperet i insuget
men strypningen är borttagen.
Den ska snart besiktas.
Vet nån här om dom kollar om strypningen sitter kvar på besiktningen?
Är ingen fena på att meka,
därav frågan då det blir massa extrakostnad för inlämning isåfall.
Finns nån här som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar.
Mvh Ricky
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Funderar på att köpa en YZF 750 -93 som är strypt på papperet i insuget
men strypningen är borttagen.
Den ska snart besiktas.
Vet nån här om dom kollar om strypningen sitter kvar på besiktningen?
Är ingen fena på att meka,
därav frågan då det blir massa extrakostnad för inlämning isåfall.
Finns nån här som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar.
Mvh Ricky
Nej dom kollar ej detta.

Det som kan ske är att försäkrings bolaget vägrar ersättning vid en crach.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Funderar på att köpa en YZF 750 -93 som är strypt på papperet i insuget
men strypningen är borttagen.
Den ska snart besiktas.
Vet nån här om dom kollar om strypningen sitter kvar på besiktningen?
Är ingen fena på att meka,
därav frågan då det blir massa extrakostnad för inlämning isåfall.
Finns nån här som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar.
Mvh Ricky
Besiktningen kollar inte men försäkringsbolaget kan bry sig. Händer något och dom upptäcker det så blir du utan ersättning eller får nedsatt ersättning eftersom motorcykeln är olaglig.
Det finns en (förvisso mycket liten) risk att polisen upptäcker det och då riskerar du i värsta fall att åka dit på att du framfört ett felaktigt registrerat fordon.
Personligen skulle jag säga låt bli om du inte tänkt se till att regga hojen så att det står rätt i papperen för det är inte värt det om du mot förmodan råkar ut för att det går fel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju också vara en besiktningsman med lite koll/intresse som reagerar på att hojen är lite piggare än den ska vara. Där jag besiktar nu brukar dom rulla runt på en parkering runt huset, aldrig över tomgång, men på andra ställen tar dom ju en runda på större vägar och drar på desto mer.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
På 90-talet var väl alla sport-mc strypta men har alltid körts ostrypta. I princip ingen har väl registrerat om till ursprungseffekten, i alla fall inte någon av de som annonseras på blocket nu där man kan se reg nr. För 20 år sedan var det i alla fall inget gnäll på besiktningen med 40hk på papperet och 130hk i verkligheten. Bara en glad kommentar om att den var pigg.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Två av mina hojar har varit strypta på pappret, och fått nedslag på besiktningen. Besiktningsmannen sade sig kunna avgöra att strypningen inte längre satt kvar. Jag reggade om båda hojarna som ostrypta, för att undvika potentiella problem med försäkringsbolag. Försäkringspremien var densamma strypt som ostrypt.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Två av mina hojar har varit strypta på pappret, och fått nedslag på besiktningen. Besiktningsmannen sade sig kunna avgöra att strypningen inte längre satt kvar. Jag reggade om båda hojarna som ostrypta, för att undvika potentiella problem med försäkringsbolag. Försäkringspremien var densamma strypt som ostrypt.
Behöver man uppvisa någon form av bevis för att strypningen är borttagen, eller räcker det med att förklara att hojen är ostrypt vid registreringsbesiktning?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Behöver man uppvisa någon form av bevis för att strypningen är borttagen, eller räcker det med att förklara att hojen är ostrypt vid registreringsbesiktning?
Jag fick skriva intyg på hur jag kontrollerat att strypningarna var borttagna. Intygen skulle förklara vilka strypningar hojen haft, och varför/hur jag hade erforderlig kunskap att kontrollera att strypningarna var bortplockade. Alternativt kunde jag fått intyg från en verkstad.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top