Anledningen till att du vill byta bränslefiltret?

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda CBF1000 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Min Suzuki 650 V-Strom har gått 2200mil, vid 2400 mil ska ventilspelet kollas. Frågade en firma med gott rykte vad det kostar. Frågade samtidigt vad det kostar att byta bränslefiltret. Fick ett väldigt seriöst svar och enligt mig ett bra pris. men frågan anledningen till att du vill byta bränslefiltret? Hojen är från 2008 gått 2200 mil skadar väl inte att byta filtret? Såg en film hur man byter filtret och tycker det verkar krångligt då filtret sitter inne i tanken. Fick även ett pris på att byta filtret, inte speciellt dyrt men varför ställde dom frågan?

Last edited:
Det skräp som kommer in i tanken vid tankning, rostflagor och vad det nu kan vara från tankens insida samlas ihop i filtret. Med tiden så sätts porerna i filtret igen och det släpper då inte fram bensin lika bra och hojen kan då gå dåligt på olika sätt, kanske inte vill starta, inte svara på gaspådrag etc. Därför bör filtret bytas då och då.

Jag trodde att det skulle stå i hojens servicemanual så står hur ofta filtret bör bytas men där hade jag fel. Manualen finns här:

Det skadar självklart inte att göra ett byte, särskilt inte om du inte vet när det gjordes sist.

Mvh,
Ingvar

Äsch. Kör utan filter. Yolo, du vet! :hihi:hihi

Jag var inne på att byta mitt här om året då min Suzuki gått drygt 6000 mil. Knallade in hos min återförsäljare och frågade om de hade ett i lager. Han kollade i datorn en stund, sen tittade han upp och sa: ”nej du, vi har inget bränslefilter i lager. Vi har faktiskt aldrig ens sålt ett bränslefilter. Varför vill du byta?”

Mitt originalfilter sitter fortfarande i och jag har inte ägnat en tanke åt det tills nu ?

Bensinbilar går väl ofta bra ända fram till de skrotas vid ca 30000mil utan fiterbyte. Det är väl ett bra argument för att du inte behöver byta bränslefilter.

Allt beror på typ av filter, hur länge hojen står vintertid, vilken typ av bränsle du tankar, om du tankar ur dunk ibland osv osv osv.

Bensinbilar går väl ofta bra ända fram till de skrotas vid ca 30000mil utan fiterbyte. Det är väl ett bra argument för att du inte behöver byta bränslefilter.
Många bilar har också plasttank, dom rostar sällan.

Jag behövde byta filter till en gixxer för en massa år sen, det kostade 7-800kr, för bara filtret. Jag köpte ett med exakt samma mått på Biltema för 15kr istället.

Det är nog att jämföra med till exempel fördelarlocket för oss som kört/kör bensinbilar av lite äldre modell.
Det brukar fungera mellan 15.000 och 50.000 mil på en Volvo 940, men finns inte med i någon servicepunkt överhuvudtaget.
Byt vid behov, det vill säga när den stannar (i värsta fall).
Så, svårt att ge råd, men tror att tråden avhandlat det mesta, man får göra det med känsla och i relation till sin egna underhållsplan.

Jag har bytt bränslefilter två gånger.
På en hoj som stått ute i ur och skur länge och med gammal bensin i. Den började krångla o tjuvstanna. Nytt filter löste problemet.
Andra gången på en annan hoj efter dryga 9000mil och ofta dålig soppa i plåttank.
Samma symptom och det blev bra.

Köpte Mahle filter på ebay.de till en bråkdel av priset på en originaldel.

Jag bytte på en av mina bilar, en SAAB med insprutning, när jag hade tagit lös det hällde jag ur det gamla genom inloppet...

Tro mig, man bör byta, bara den lilla skvätt som kom ut var full i skit, jag kapade inte upp och rullade ut pappersfiltret men jag är övertygad om att det IAF gick tungt för bränslet igenom det, jag inbillade mig också ett annat ljud från pumpen efteråt

Anekdot:
Volvo 7/940 har filtret under bilen i höjd med förarstolen, om man slarvar med bytet några år så rostar det hål och man får en kraftigt ökad bränsleförbrukning. :)
Vissa bilar har samma rostbenägenhet på oljefilter.........

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back