Anmäla fel på väg - fungerar det?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är era erfarenheter av att anmäla fel på vägar?
Blir det åtgärdat eller lämnas det som det är?
Samt anmäler ni när ni ser något som är fel.

Jag brukar väl inte engagera mig nämnvärt om jag skall vara ärlig. Men ibland så.
Som positivt exempel så anmälde jag detta. Såg ett längre dieselspill på en vältrafikerad mc-väg precis innan en lite lätt feldoserad kurva. Tog och fotade det samt skickade in det till trafikverket.
Hade varit ute och kört med drönaren så jag passade på att ta en bra översiktsbild på det till dem. Skrev även att det var dieselspill på en väg som ofta trafikeras av motorcyklar.
Det åtgärdades direkt nästa dag vad jag vet.
Jag är inte ute efter någon goodwill här. Snarare att få fler att anmäla skador. För det åtgärdades ju. Relativt mycket i alla fall av det värsta.
Så här i efterhand borde jag nog ha ringt in skadan. Jag anmälde bara via formuläret och det tar ju en lite längre stund. Men det är ju enkelt att säga så här i efterhand. Man är förhoppningsvis klokare nästa gång.

trafikv_1.jpg
trafikv_2.jpg

Anmäler gör man här:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Åter står att se, har anmält vägen jag bor efter då den inte uppfyller nåt i upphandlingen gällande, skador som potthål, spår osv. Tog väl två veckor innan jag fick bekräftelse på ärendet.

Akut hade jag nog ringt 0771 921921 då det rör sig om akuta skador, sen 020 999444 för att varna andra. Har några gånger ringt 020 999444 bla då en timmerbil strött stockar efter vägen då vissa låg skynda och det kändes för farligt att själv stanna ooh rulla undan dessa.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har dålig erfarenhet av detta. Anmälde den 11 juli farligt grus i en rondell på väg 163 (strax norr om Tanumshede). När jag körde samma väg igen den 27 juli låg gruset kvar! Efter ett nytt mail (i irriterat tonfall) sopades det bort någon gång 28-29 juli.

På min fråga om hur det kunde dröja så länge i en frekvent trafikerad väg med många turister mitt i semestertid fick jag svaret:

"När vi mottager information dylikt detta så skickar vi det vidare till entreprenören i det berörda driftområdet, beroende på vilken dignitet entreprenören klassar själva anmälan så kan det vara andra saker som hamnar före i prioritetsordningen t.ex större hål i väg osv som behöver åtgärdas. Önskar du svar på varför det tagit tid att åtgärda just detta rekommenderar jag dig att vända dig till vår entreprenör i området – Svevia på telefonnr: 010-4761536"

Jag, som trafikant, skall alltså själv ta reda på varför deras entreprenör inte sköter sitt uppdrag. Det är inte en godkänd hantering i mina ögon!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ringde en gång en kväll och anmälde en grop ca 0,5 m diameter ca 5 cm djup utanför en bensinstation i Skara. Fick veta att det var kommunens ansvar. Och gav upp. :rodnar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ringde en gång en kväll och anmälde en grop ca 0,5 m diameter ca 5 cm djup utanför en bensinstation i Skara. Fick veta att det var kommunens ansvar. Och gav upp. :rodnar
Perfekt tillfälle att få nya fälgar och/eller däck av kommunen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag, som trafikant, skall alltså själv ta reda på varför deras entreprenör inte sköter sitt uppdrag. Det är inte en godkänd hantering i mina ögon!
Jag bråkar rätt mycket med Stockholms stad om vägar och framförallt cykelbanor, och standardsvaret är att det ju inte är dom som har grävt hål/brustit i underhåll/hällt ut gruslass osv, så det struntar dom i. Tom när det är kommunens egna fordon som står på cykelbanan eller dom själva som har använder cykelbanan som upplag så duckar dom, dom svarar att det är mitt ansvar att ta det med respektive förvaltning/avdelning inom kommunen. Jag ska alltså lista ut vilken jävla avdelning som har en bil det står Stockholm stad på, leta reda på numret till chefen där och hitta en tid när han/hon/den/det går att nå, för att kunna ringa och skälla :huvet Ännu roligare blir det ju när det är en grushög :gnissla

Men den metoden gör ju att ingen orkar bry sig, klagomålen sjunker, och politikerna, med Helldén i spetsen, kan klappa sig på axlarna. För om man drar ner på budgeten, och klagomålen sjunker, då måste man ju göra rätt va? Åtminstone om man inte tittar på olycksstatistiken.
Jag körde mitt på skogen en sen vinterkväll för några år sen, snön vräkte ner och det var ganska usel sikt. I snöröken ser jag plötsligt att en ganska rejäl gran ligger tvärs över vägen, så jag stannade, ut med blinkande puckar, varselväst och sen sågade jag av trädet och drog undan. Det stack fortfarande ut i diket, men inte över asfalten, jag var inte riktigt klädd för skogsarbete i djupsnö och snöstorm, jag ville bara undvika en olycka. Och medan jag stod där kom en bil och använde träd och min bil som en kul chikan, i minst skyltat :finger

När jag var klar ringde jag 112 för att berätta att det fanns ett visst efterarbete. Som dom flesta vägar Tragikvärket ansvarar för hade den både ett nummer och ett namn, men där och då hade jag bara namnet i huvudet. Och eftersom den hade ett namn var den enligt kvinnan på SOSAB en kommunal väg och kommunens ansvar. Jag försökte verkligen övertyga henne om att det INTE var en kommunal väg, men eftersom den hade ett namn så var det INTE Tragikvärkets enligt henne, så hon avslutade samtalet där. Och jag orkade verkligen inte dra det vidare, för Tragikvärket hade väl bara skyllt på markägaren och struntat i det. Eller åtalat mig för smitning eftersom jag åkte ifrån det välta trädet :huvet

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Perfekt tillfälle att få nya fälgar och/eller däck av kommunen.
Tror med min körförmåga att hade jag kört ner i gropen som var i en sväng så hade det nog blivit gubbstopp, vurpa och djävligt mycket sönder på ena sidan, typ reglage, plast.
Och kommunen hade bollat det till sitt försäkringsbolag vars taktik är uttröttning.
"Internt på försäkringsbolaget : Med lite tur dör han snart. Så är det löst :hihi "
:huvet

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping