Antal hk i effektökning?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Är det nån som har koll på vilken skillnad (i procent eller hk) det kan göra med helsystem, bänkning och K&N-filter på en R6 -01, dvs med förgasare?

(ämnet kanske härstammar i mekforumet, men jag tror svaren kan bli mer relevanta här...)

/Fohlin
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Effekt..

Min 99:a fick 103.8 på bakhjulet med just det du anger...
Magnus
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Beror oftast på vilket system du väljer....

Fohlin skrev:
Är det nån som har koll på vilken skillnad (i procent eller hk) det kan göra med helsystem, bänkning och K&N-filter på en R6 -01, dvs med förgasare?

(ämnet kanske härstammar i mekforumet, men jag tror svaren kan bli mer relevanta här...)

/Fohlin
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Superbike Roger skrev:
Beror oftast på vilket system du väljer....

Ja och utgångsläget för resten av hojen. Även om inte folk tror det så kan det lätt skilja 10hk mellan två standard hojar från fabrik.
 

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Bromma
Hoj
Ingen just nu
Skippa K&N filtret! Orginal ger oftast bättre resultat!
Ta bort en av tre delar på topplockspackningen och skaffa trattar och en ignition advancer också.

En sak som inte nämns heller är förgasarbestyckningen som är viktig om du byter till ett öppnare system. Men det var kanske det som åsyftades med "bänkning"?
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Henric skrev:
Skippa K&N filtret! Orginal ger oftast bättre resultat!
Ta bort en av tre delar på topplockspackningen och skaffa trattar och en ignition advancer också.
Trattar? Misstänker att det skall sitta på förgasarna, men en närmare beskrivning skulle vara spännande...

Henric skrev:
En sak som inte nämns heller är förgasarbestyckningen som är viktig om du byter till ett öppnare system. Men det var kanske det som åsyftades med "bänkning"?
Japp, det var det jag menade.
och det är Acrapovic Evo, som sitter på.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vad det kan ge jämfört med välinställd orginal är ingen som vet, helt enkelt av det enkla skälet att ingen justerar in orginal.

Alla kommer med en moddad men ojusterad hoj och intalar sig efteråt att inte en enda av dom nya hästarna skulle ha funnits på en väljusterad orginalhoj.

Sen betyder ju ev. effekthöjning i mellanregistret, dvs. i princip max.vridet, mer än toppeffekten, men det är en annan sak.
/u
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det som händer inom rejsing är ju att folk gör så mycket som möjligt med hojarna och sen justerar in dom .Bänk är inte gratis för de flesta av oss och en sjysst besparing är ju att skippa "ursprungsdämpningen".

Din fråga är egentligen: Är det värt det?

Svaret på den frågan är utan tvekan: Nej. Du har bättre saker att lägga pengar på din första rookiesäsong.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Chrille skrev:
Det som händer inom rejsing är ju att folk gör så mycket som möjligt med hojarna och sen justerar in dom .Bänk är inte gratis för de flesta av oss och en sjysst besparing är ju att skippa "ursprungsdämpningen".

Din fråga är egentligen: Är det värt det?
Sant! Jag har hängt dit en Öhlinare bak och en Wilberskittad gaffel fram, så det viktigaste är ju gjort...

Chrille skrev:
Svaret på den frågan är utan tvekan: Nej. Du har bättre saker att lägga pengar på din första rookiesäsong.
... men det är ju lustigt att man alltid blir sugen på mer... :nicka

/Fohlin
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top