Använda samma skruvar till bromskivan eller köpa nya?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om man tar bort skruvarna/bultarna till bromskivan så säger mc-firmorna att man ska köpa nya sedan och inte använda samma skruvar. Jag undrar om detta verkligen stämmer? Klart mc-firmorna vill sälja saker. Om jag rengör skruvgängorna med stålborsten från gammalt gänglås och lägger på loctite innan jag drar fast dem ordenligt korsvis enligt konstens regler så undrar jag varför detta inte skulle motsvara nya skruvar. Är skruvarna som är monterade idag inget bra för att de är använda en gång (fabriken satte dit dem)? Visst kan jag köpa nya skruvar för några hundralappar, det är inte det, men tycker det känns meningslöst, eller??

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Är det inge konstigheter med de du har efter att du skruvat loss dem hade jag kört på samma. Som du säger är en skruv en skruv och drar man inte sönder eller skadar skruven så varför byta?

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
de låter jävligt konstigt. Behöver man ens använda loctite?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det beror på åtdragningsmomentet i förhållande till skruvarnas dimension... Vissa skruvförband är designade för att dras så pass hårt att skruven passerar sitt elastiska område och in i plastiskt läge (skruven blir permanent längre). Skruvar som monterats på detta sätt får INTE återanvändas, då risken är stor att de går av nästa gång de dras. Tror däremot inte det är så vanligt vad det gäller skruv till bromsskivor, men t.ex. Dragstänger till cylindrar och topplock funkar ofta så.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
de låter jävligt konstigt. Behöver man ens använda loctite?

Talade med RN i Gbg om just det efter att jag dragit av några bultar själv. Han (Roland) menade då på att det verkligen INTE behövs.
Han har ju hållit på med hojar några år så viss tyngd i sitt påstående bör han ha.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Enda anledningen skulle vara att de sitter så jävligt ( som de ofta gör ) att skallen deformeras vid demontage. Jag hade dock en skiva som satt med skruv+mutter på baksidan, som var lätt ovala ( muttrarna )och fick inte återmonteras, vilket jag gjorde ändå och en mutter lossnade, skruven åkte ut en bit och låste framhjulet, pajade gaffelbenet så oljan åkte ut och jag kanade förvånad en bit bredvid hojen. Ont och dyrt.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Talade med RN i Gbg om just det efter att jag dragit av några bultar själv. Han (Roland) menade då på att det verkligen INTE behövs.
Han har ju hållit på med hojar några år så viss tyngd i sitt påstående bör han ha.

Det sitter ju gänglås original på hojen, tror de flesta mc-tillverkare gör så av säkerhetsskäl så jag kommer använda loctite, det kostar ju inget, men som du säger (eller Roland) så kanske det inte behövs.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det beror på åtdragningsmomentet i förhållande till skruvarnas dimension... Vissa skruvförband är designade för att dras så pass hårt att skruven passerar sitt elastiska område och in i plastiskt läge (skruven blir permanent längre). Skruvar som monterats på detta sätt får INTE återanvändas, då risken är stor att de går av nästa gång de dras. Tror däremot inte det är så vanligt vad det gäller skruv till bromsskivor, men t.ex. Dragstänger till cylindrar och topplock funkar ofta så.

Intressant, tack för inlägget, kul med lite nya termer, plastiskt läge, elastiska område etc! Vad jag kan se så är det vanliga gängade insexskruvar så jag tror det är lugnt att använda dem igen.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

Intressant, tack för inlägget, kul med lite nya termer, plastiskt läge, elastiska område etc! Vad jag kan se så är det vanliga gängade insexskruvar så jag tror det är lugnt att använda dem igen.

Sorry för dubbelinlägget, Internet hängde sig!

Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Enda anledningen skulle vara att de sitter så jävligt ( som de ofta gör ) att skallen deformeras vid demontage. Jag hade dock en skiva som satt med skruv+mutter på baksidan, som var lätt ovala ( muttrarna )och fick inte återmonteras, vilket jag gjorde ändå och en mutter lossnade, skruven åkte ut en bit och låste framhjulet, pajade gaffelbenet så oljan åkte ut och jag kanade förvånad en bit bredvid hojen. Ont och dyrt.

Det var det jag tänkte komma till också, kanske skulle starta en ny tråd, men 3 st skruvar har jag lyckats få runda! :gråta Antar att insexnyckeln inte var den bästa, brukar sätta dit en insexnyckel och banka till med en tung hammare så knäpper det till bara och så är det bara gänga upp skruven. Har aldrig varit något problem tidigare men nu har det hänt i all fall. Tänkte köra torx-metoden, men min största torx är för liten, tror inte torx kommer hjälpa heller då de sitter med loctite. Har bankat på dem och kört med värmepistol. Vill inte prova grispitt-metoden och vill inte borra bort skruvhuvudet för att sedan lossa skruvarna med polygrip, ger mig fan på att nån av dem går av då.

Är det någon här på Sporthoj som har lust att hjälpa mig svetsa mot ersättning. Alltså, jag kommer förbi dig med hjulet och får hjälp att svetsa på en insexnyckel på varje skruv, borde räcka med några svetsloppor på varje insex mot skruvskallen, tar väl en 10-15 minuter och du får en trehundring eller nått? Vore kanon :banana

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Insexnyckel till skruvarna som håller skivan... :va

Kör med en insexhylsa nästa gång + förlängare så lossnar det direkt ska du se...

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Insexnyckel till skruvarna som håller skivan... :va

Kör med en insexhylsa nästa gång + förlängare så lossnar det direkt ska du se...

Jepp, har använt insexhylsa med spärrskaft också, men ibland känns det lättare att banka till på en insexnyckel då den är stum.

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ja, insexnyckel till skruvarna som håller skivan.. om man stoppar in en insexnyckel i skruvhuvudet och lägger några svetsloppor mellan insexnyckeln och skruvhuvudet så kan ju inte insexnyckeln rotera i skruvhålet.. hängde du med.. :fyllisar Då kan man skruva ut skruven och sedan sätta in en ny skruv.

Mm jag hängde med, insexnycklar använder man bara till saker som inte sitter så in i helvete, dvs inte till bromsskivor.

Hängde du med? :fyllisar

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Mm jag hängde med, insexnycklar använder man bara till saker som inte sitter så in i helvete, dvs inte till bromsskivor.

Hängde du med? :fyllisar

Först trodde jag du inte hängde med gällande svetsningen, sorry! :) När man använder spärrskaft med bitshållare samt bits så kommer man ju ut en bit från skivan vilket kanske gör att det är större risk att slinta även med spärrskaft då skruvarna i detta fall sitter som in i helvete. Funderar på att kanske köpa dessa eller motsvarande: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ock--och-lednyckel/Lednyckelsats-insex-71206/ :krama

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Tjena Ted!
Man behöver inte byta om inget händer med skruvarna men som tidigare nämnts kan det ju gå åt fanders. Står man då på en verkstad med hojen och bokat tid och fler jobb som trycker på vill man inte att det hänger på att man har "sparat" in en slant på sex skruvar.

"OM" verkar ha blivit verklighet för dig dessutom ;)

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Först trodde jag du inte hängde med gällande svetsningen, sorry! :) När man använder spärrskaft med bitshållare samt bits så kommer man ju ut en bit från skivan vilket kanske gör att det är större risk att slinta även med spärrskaft då skruvarna i detta fall sitter som in i helvete. Funderar på att kanske köpa dessa eller motsvarande: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...ock--och-lednyckel/Lednyckelsats-insex-71206/ :krama

Större risk att slinta med de där verktygen du länkade, du kan inte hålla det rakt när du drar, och då slinter du och rundar skallen på skruven.

Det är därför du ska ha förlängaren att hålla i, så du håller rakt när du lossar skruvarna.

Jag använder alltid förlängare när det sitter som fan för att inte dra sönder skallen på skruvar.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tjena Ted!
Man behöver inte byta om inget händer med skruvarna men som tidigare nämnts kan det ju gå åt fanders. Står man då på en verkstad med hojen och bokat tid och fler jobb som trycker på vill man inte att det hänger på att man har "sparat" in en slant på sex skruvar.

"OM" verkar ha blivit verklighet för dig dessutom ;)

Tjena killen!! :)
Kul att se dig här!
Det är inte så att jag vill spara pengar utan tycker mer att det är intressant att få veta varför vissa verkstäder säger att man alltid skall byta ut dessa skruvar. I så fall måste man väl byta ut massa andra skruvar och bultar som man lossar på vid mektillfällen :) Visst, det har blivit om för mig, konstigt nog så har det aldrig hänt tidigare när jag lossat bromskiveskruvar, men nu var det min tur hehe!! :yoparty

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Större risk att slinta med de där verktygen du länkade, du kan inte hålla det rakt när du drar, och då slinter du och rundar skallen på skruven.

Det är därför du ska ha förlängaren att hålla i, så du håller rakt när du lossar skruvarna.

Jag använder alltid förlängare när det sitter som fan för att inte dra sönder skallen på skruvar.

Men vertygen för att lossa insexskruvar är ju rätt små, menar du typ att koppla på ett järnrör (Typ såna som SD kör med :smasha på spärrskaftet eller hur menar du förlängare? Jag provade det alternativet men så fort man börjar ta i så börjar den sakta med säkert dra sig snett. Jag skulle vilja använda det stora spärrskaftet men det går ju inte för insexbitsarna kräver ju det mindre spärrskaftet. Man skulle ha typ en mindre mutterdragare med bits för insexskruvar för att få den där snärten.

Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
77806.jpg

+

Bifogat

• 78160.jpg
    78160.jpg
    2.3 KB · Visningar: 80
  • Asset.jpg
    Asset.jpg
    23.3 KB · Visningar: 59
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2