Användning av CRC Bräkleen?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Som den meckar rookie man är har jag några enkla frågor (svåra för mig...)

Jag har fått problem med vibrationer, abs liknande, när jag bromsar. Har sökt på många trådar i ämnet men undrar lite hur medlet Bräkleen funkar.
Kan jag helt enkelt applicera medlet på "nitarna" på bromsskivorna och sen blåsa rent för att hoppas på att det är där problemet ligger?
Är det negativt att få på bromsytan på skivan?
Lästa också att någon hade sprayat beläggen med Bräkleen för att avlägsna damm mm. Funkar detta?
Tar inte belägget skada av Bräkleen?

Tack på förhand

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
En goer SV
Besten skrev:

Jag har fått problem med vibrationer, abs liknande, när jag bromsar. Har sökt på många trådar i ämnet men undrar lite hur medlet Bräkleen funkar.
Kan jag helt enkelt applicera medlet på "nitarna" på bromsskivorna och sen blåsa rent för att hoppas på att det är där problemet ligger?
Lästa också att någon hade sprayat beläggen med Bräkleen för att avlägsna damm mm. Funkar detta?

Tack på förhand

Det kan inte vara så att skivorna är skeva? :confused:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Besten skrev:

Tack på förhand

Nej det är väl det det är till för bl.a.
Det funkar fint !

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Besten skrev:

Tack på förhand

CRC Bräkleen är ett kanonmedel för att göra rent broms/kopplingsdetaljer från fett och smuts. Skadar absolut inte dina detaljer. Fläska på torka/blås med tryckluft. Medlet dunstar dessutom så du får inga rester av det kvar heller. :tummenupp

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Dreas skrev:
Det kan inte vara så att skivorna är skeva? :confused:

Risken finns ju att de är just skeva, men jag hoppas på att nitarna har blivit fastsatta av bromsdamm mm.
Jag har precis kommit hem efter en lång Europa trip så nu är det dags att ta reda på problemet med den nya uppkommna abs-funktionen. Vill ju inte köpa nya skivor om man inte behöver....

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Hornet_600 skrev:
CRC Bräkleen är ett kanonmedel för att göra rent broms/kopplingsdetaljer från fett och smuts. Skadar absolut inte dina detaljer. Fläska på torka/blås med tryckluft. Medlet dunstar dessutom så du får inga rester av det kvar heller. :tummenupp

Då kan man med andra ord fläska på ordentligt på och i oket för rengörning?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Besten skrev:
Då kan man med andra ord fläska på ordentligt på och i oket för rengörning?
Jupp. Se bara till att du håller till i en välventilerad lokal... :3freak

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tack alla för snabba och bra svar!!!!! :tummenupp

Då är det väl bara dags att pallra sig iväg till garaget och dränka skiten i Bräkleen och hoppas på det bästa...

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Båtsman skrev:
varför bara på nitarna? :confused:

Nu när jag vet att det är ok att i stort sätt dränka ok och skivor i Bräkleen så blir det en ordentlig "rundsmörjning" med medlet. Tänkte passa på att plocka ur beläggen och spraya in i oket för bästa resultat.

Tänkte du på nåt annat?
tacksam för alla förslag

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
Tror inte problemet ligger där. Tror mer på krokig skiva/mekaniskt fel.
Om du nu inte kört enduro med hojen och den är apskitig?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Besten skrev:
Nu när jag vet att det är ok att i stort sätt dränka ok och skivor i Bräkleen så blir det en ordentlig "rundsmörjning" med medlet. Tänkte passa på att plocka ur beläggen och spraya in i oket för bästa resultat.

Tänkte du på nåt annat?
tacksam för alla förslag

Om du skall göra rent ken från bromsdamm ordentligt kan jag rekommendera att plocka ur bromsbeläggen och använda bromsvätska gammal går bra) och en gammal tandborste eller liknande för att därefter spraya på med brääclean (eller hur det nu stavas :gnissla ).

// Niklas

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Båtsman skrev:
Tror inte problemet ligger där. Tror mer på krokig skiva/mekaniskt fel.
Om du nu inte kört enduro med hojen och den är apskitig?

Jag hoppas inte att det beror på skeva skivor. Jag bytte nämligen bromsbelägg för ca 4 veckor sedan och ABS-funktionen uppkom ca 1 vecka efter bytet. Innan hade jag inte problemet...
Kan verkligen skivorna ha slagit sig?
Jag hade hoppats att det beror på att skivan inte flyter som den ska pga av skit eller dyligt i nitarna.
Vad tror du och hur skulle du gått till väga?

Tacksam för all hjälp

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
prova gör rent först som du hade tänkt dig.
Du har väl kört in beläggen ordentligt?
Annars åk ut o provocera rejält.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Besten skrev:
Jag hoppas inte att det beror på skeva skivor. Jag bytte nämligen bromsbelägg för ca 4 veckor sedan och ABS-funktionen uppkom ca 1 vecka efter bytet. Innan hade jag inte problemet...
Kan verkligen skivorna ha slagit sig?
Jag hade hoppats att det beror på att skivan inte flyter som den ska pga av skit eller dyligt i nitarna.
Vad tror du och hur skulle du gått till väga?

Tacksam för all hjälp

Gör ordentligt rent i oken. Tag bort de nya bromsbeläggen och försök trycka in kolvarna med fingrarna, inte hela vägen bara en bit så du ser om de löper lätt. Om en eller flera kolvar är så tröga att du inte kan trycka in dem med handkraft så är något fel och du bör antingen renovera oken själv (vilket är ganska enkelt men tidskrävande) eller lämna in hojen.

Om kolvarna löper lätt kontrollerar du så att oken i sig löper lätt på de glidpinnar som de flesta oken sitter på. Smörj ev. upp dessa pinnar men inte med för mycket fett utan bara ett tunnt lager.

Om ditt problem fortfarande finns kvar när allt löper som det skall kan du pröva med att byta tillbaks till de gamla bromsbläggen (om du har dem kvar om inte kolla hur de nya beläggen har slitits in). Hjälper inte detta är ditt problem mekaniskt relaterat till bromsskivorna och eller fälgen.

Lycka till!
// Niklas

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
XT600 :-)
Hade samma problem. Visade sig att klossarna hade blivi "brända" efter en bankörning. (Inte nerslitna.) Bytte klossar och problemet var borta.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
GeEssKryssÄrr skrev:
Hade samma problem. Visade sig att klossarna hade blivi "brända" efter en bankörning. (Inte nerslitna.) Bytte klossar och problemet var borta.

Kolla också så inte framdäcket är skumt slitet...

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tyvärr har jag ju inte de gamla beläggen kvar så jag blir tvungen att testa med de nya.
BÅTSMAN, skall jag verkligen provocera beläggen när de körs in? Trodde att man skulle ta det lugnt?

AVARAGE, vilka glidpinnar menar du? Mina ok är fastskruvade i gaffelbenen och sen finns det ju bara oket med kolvarna och själva pinnen som håller beläggen på plats. AHA är det den pinnen du menar????

Då skall jag helt enkelt testa och använda bräkleen och blåsa rent och om det inte hjälper så får det bli mätning av kastet på skivorna.

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Var idag iväg och meckade lite med bromsoken. Cylindrarna går lätt och fint efter lite Bräkleen, och när jag tog bort oken fick jag en bra chans att kolla skevheten i skivorna. Hade tyvärr inget mätverktyg förutom att hålla en penna stumt så nära skivan som möjligt. Höger skiva är rak och den vänstra slår lite i sidled och höjdled.... Antagligen hittat "ABS-problemet". Får väl köpa nya skivor. :(

Däremot gnisslade det kraftigt från hjullagret och det lät som det skulle skära ihop.

Har därför några korta frågor:

1. Var får jag tag på insexhylsor storlek 23mm och 17mm så jag kan plocka bort framhjulet? Verkar ej finnas på clas olsson, biltema, jula, mekonomen....

2. Kan även en meckar rookie fixa ett lagerbyte på framhjulet?

3. hur mycket kan det kosta att få framhjulslagret bytt på en verkstad om jag kommer med hjulet?

Är alltid lika tacksam att ni hjälper oss rookisar :tummenupp

//Martin

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Originalverktygsatsen innehåller allt du behöver för att få bort framhjulet. Använd en av plåthylsnycklarna som insexnyckel.

Eftersom du har märkt att en skiva är skev kan det inte skada att försöka rikta den med en gummiklubba (på plats) - den kan ju inte bli annat än perfekt eller mer skev. Ta en tuschpenna och märk upp var den skevar och ge på lite med klubban och snurra sen hjulet igen och märk upp var den nu skevar åt för håll. Har du tur blev den rak.

Besten skrev:
Var idag iväg och meckade lite med bromsoken. Cylindrarna går lätt och fint efter lite Bräkleen, och när jag tog bort oken fick jag en bra chans att kolla skevheten i skivorna. Hade tyvärr inget mätverktyg förutom att hålla en penna stumt så nära skivan som möjligt. Höger skiva är rak och den vänstra slår lite i sidled och höjdled.... Antagligen hittat "ABS-problemet". Får väl köpa nya skivor. :(

Däremot gnisslade det kraftigt från hjullagret och det lät som det skulle skära ihop.

Har därför några korta frågor:

1. Var får jag tag på insexhylsor storlek 23mm och 17mm så jag kan plocka bort framhjulet? Verkar ej finnas på clas olsson, biltema, jula, mekonomen....

2. Kan även en meckar rookie fixa ett lagerbyte på framhjulet?

3. hur mycket kan det kosta att få framhjulslagret bytt på en verkstad om jag kommer med hjulet?

Är alltid lika tacksam att ni hjälper oss rookisar :tummenupp

//Martin

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept