Apollo trampcykel

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Är inne på att skaffa ny trampcykel och har lite smått fastnat för Apollo Limited. Försäljaren säger att den är bra - givetvis, allt annat vore ju tjänstefel. Jag har provcyklat och visst, den är trevlig.

Användningsområdet för mig kommer vara till och från affären, dagis och lite nöjesturer runt nejderna. Mestadels cykelstigar och vägar. Inget skogsåkande eller liknande. Barnsits kommer att monteras.

Är Apollo något att ha i allmänhet och limitedmodellen i synnerhet?
Vilka andra hybridhojar kan vara intressanta för mig?

Inputs bitte. :)

030650_01.jpg

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Finns ju verkligen hur mycket hybridcyklar som hellst att kolla på. Om du vet din budget, gå in på happtmtb.org och be om hjälp där att hitta en fin modell :)
Annars, gillar du den där, slå till :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ser ju snygg ut men vad är det för komponenter? Och varför har den fälgar för V-broms när det är skivor på den?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har just en sån hoj. Har kört till jobbet 3mil/dag året runt i 1,5år och det har funkat bra.
Jag valde den hojen pga vettiga bromsar, stadig ram+gaffel och bra pris (köpte ett presentkort billigt).

Ramen är lite tyngre än önskvärt men det spelar nog ingen roll för ditt användningsområde.
Hjulen på min hade dåligt kapslade traditionella lager med lösa kulor och lagerbanor integrerade i naven. Efter en vinter med salt och grus var det bara att byta hela naven. Nu har jag hjul med maskinlager som är lätta att byta när dom ger upp. Tror dock att det är maskinlagrade hjul från början numera, kolla det.
Fått byta kedja och drev också men det är normalt slitage, annars har det varit väldigt problemfritt.

Det finns mer prisvärda cyklar om man står ut med något sämre än hydrauliska skivbromsar men det var ett krav för mig som cyklar genom stan året runt.

Det jag har lärt mig är att om man vill ha en riktigt underhållsfri cykel så är det navväxel som gäller.
Kolla på Kona Dr. fine eller Nishiki hybrid intro om det är ett alternativ.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lånar tråden lite:
Vad är den stora skillnaden på "vanliga" MTBs och hyriderna?

Jag lånar för tillfället en gammal Gary Fisher MTB av lillebror som jag använder för att cykla till jobbet ett par dagar i veckan(2 mil enkel). Överväger att köpa en cykel till mig själv men kan för lite för att välja. Vad skall man satsa på? En MTB med lite smalare slicks eller ska man ha en hybrid?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lånar tråden lite:
Vad är den stora skillnaden på "vanliga" MTBs och hyriderna?

Jag lånar för tillfället en gammal Gary Fisher MTB av lillebror som jag använder för att cykla till jobbet ett par dagar i veckan(2 mil enkel). Överväger att köpa en cykel till mig själv men kan för lite för att välja. Vad skall man satsa på? En MTB med lite smalare slicks eller ska man ha en hybrid?

En hybrid alla dar i veckan om du inte cyklar som en fullblodshuligan.

Dels rullar större hjul lättare, dels rullar smala hjul lättare, du får högre utväxling med större hjul, du får bättre sittställning osv osv....

Köp en med skivbroms/rullbroms så slipper du byta klossar så ofta.

Lockout på gaffeln om den har dämpgaffel är bra, men dämpgaffel är inte nödvändigt.

En MTB med slicks är lite som en motard, den inbjuder till huligancykling i stan, men är inget vidare att åka långt med.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag hade en Apollo när jag var mindre. Mins en riktig vurpa runt 5-årsåldern. :fläskläpp
ApolloCykel-59.jpg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med facit i hand, 18 månader senare, hade du köpt en likadan hoj i dag? Hade du köpt den till ordinarie pris?

Ja.

Ett av mina absoluta krav var hydrauliska skivbromsar och shimanos billiga hydraulsystem skrek och bromsade inget vidare, Med tanke på det hade min cykel varit ett bra köp till ordinarie pris. Särskilt om det varit maskinlagrade hjul.

Idag skulle jag möjligen funderat en gång till på en hoj med navväxel, lite extra friktionsförlust mot att slippa skruva med kladdiga kedjor och drev flera gånger om året.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det någon skillnad på "trekking-cyklar" och hybrider eller är det olika namn på samma sak?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det någon skillnad på "trekking-cyklar" och hybrider eller är det olika namn på samma sak?

Det är ofta samma sak i botten, men en "trecking" eller "touring" cykel har skärmar och pakethållare och lysen...

Ofta har dom dock navdynamobelysning, helt klart det bästa om man ska cykelpendla lite längre.

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...