Aprilia Factory SuperCharged

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Det börjar dra ihop sig nu. Gött att se :tummenupp

Har du börjat med med avgaset än? Du skulle väl dra om rören lite va?

Kommer bli riktigt kul att höra mullret å vinandet från millen i sommar :)
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Man får inte skriva så på sporthoj!
Brink är ju en av profeterna!

Portning skadar inte i något fall så länge det görs rätt.

Jag vet... Men vi har alla lite olika uppfattningar om saker o ting.

Men vissa saker samspelar bra - som portning och turbo!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fast nu drar man ju slutsatser från tredje person. Porta ska man alltid göra om man är ute efter någon speciell motorkaraktär. Vill man ha en bränslesnål motor ska man inte porta alls eftersom turbulens i insuget gör bränsleblandningen mer finfördelad än en portad och kan gå snålare - som man lär kompensera med lite mer soppa på en portad.

Men en extrem sugmotortopp är inte optimal för turbobruk och vice versa - om man nu inte är ju ute efter extrem toppeffekt för t.ex. bänk-tävlingar och skiter i alla andra varvtalsområden.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
OT OT OT.............härja nån annanstans

Nu kommer de sista bilderna på projektet eftersom det går in i överladdningsläge..:D ...och jag har inte tid att pilla med bilder och trådar just nu.:) . Slutresultatet kommer ni kunna läsa om i Bomber Magazine längre fram. Och för er som inte har möjlighet till det så blir min tråd uppdaterad ett tag efter att tidningen släppts.

Lite info om min kompressor:
Rotrex C15-60
Effekt område 50-200hk
0.18kg/s flöde
Max ingångsvarvtal 11840rpm
Max impellerfart 150000 rpm
Max laddtryck ca 1.3 bar
Vikt 2.9kg

/J
 

Bifogat

  • Rotrex 1.JPG
    Rotrex 1.JPG
    83.9 KB · Visningar: 166
  • Rotrex 2.JPG
    Rotrex 2.JPG
    96.7 KB · Visningar: 975
  • Rotrex 3.JPG
    Rotrex 3.JPG
    95.6 KB · Visningar: 195
  • Rotrex 4.JPG
    Rotrex 4.JPG
    101.6 KB · Visningar: 152
  • Rotrex 5.JPG
    Rotrex 5.JPG
    87.2 KB · Visningar: 111
  • Rotrex 6.JPG
    Rotrex 6.JPG
    94.8 KB · Visningar: 139

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har kollat lite efter Rotrex C15-60 och priserna börjar på knappt 20000kr.. Finns det någon beg-marknad?

C15-60 är den sista modellen som kom till förra året och du lär inte hitta den beggad.......jag har letat. Fast å andra sidan så känns det bättre med en ny med full garanti........

Har du kollat så just C15-60 är den som passar dina behov och motor?

/J
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
2886492 C15-60 är den sista modellen som kom till förra året och du lär inte hitta den beggad.......jag har letat. Fast å andra sidan så känns det bättre med en ny med full garanti........

Har du kollat så just C15-60 är den som passar dina behov och motor?

/J
Jag kollade mest för att få en uppfattning om prisläget.. Ska höra med TTS vilken modell de använde på MT-01..
Följer din tråd med stort intresse, keep up the good work!! :tummenupp
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag kollade mest för att få en uppfattning om prisläget.. Ska höra med TTS vilken modell de använde på MT-01..
Följer din tråd med stort intresse, keep up the good work!! :tummenupp

Jag köpte min här...Alutech
Priset mot TTS är nån hundring, jag ringde Paul och Richard och frågade. Det var inte lönt att ta den därifrån.

/J
 

#Åke

Guest
Vilket colt bygge det där,följer det med stort intresse,:yoparty
Kanske man skulle kunna göra något liknande på TL1000R.:tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vilket colt bygge det där,följer det med stort intresse,:yoparty
Kanske man skulle kunna göra något liknande på TL1000R.:tummenupp

En TL1000 har ju lite annan timing mellan cyllarna och kan vara lite svårare att få att gå jämt, laddtrycksmässigt mao. En RSV motor har "nästan" synkad timing mellan insugscyklerna och gör det lättare med laddtrycket till cylindrarna.

Men visst.....vill du så kan jag......:tummenupp

/J
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
En TL1000 har ju lite annan timing mellan cyllarna och kan vara lite svårare att få att gå jämt, laddtrycksmässigt mao. En RSV motor har "nästan" synkad timing mellan insugscyklerna och gör det lättare med laddtrycket till cylindrarna.

Men visst.....vill du så kan jag......:tummenupp

/J

Mm Rätt , och var sätter du spjällen ? Efter kompressorn Lr före ...Tänk nu på att Om du har full muff 9000rpm och slår av....

En dj--a skillnad om man har spjället efter ..En liten tryck skillnad uppstår , en dubbel dump tillbaks till Efter mass mätaren ( insprut) lr rätt ut ( förgasare) kan vara att rekomendera..

Använder själv Opconautorotor och spjället Efter ,och har man ingen dump viker man spjällen över axlarna = inge kul med full gas när man vill slå av :skrämd


/LA
 

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Vollsjö
Hoj
er-6n me abs
jaha,då får man provläsa bomber tidningen när rsv:en kommer med :)

riktigt snyggt bygge,,finns inte ord
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Mmmmm kan bara hålla med alla andra, riktigt fint bygge :tummenupp
Blir väl till att köpa nästa nummer av bomber dårå... Men vart får man tag i den? :va

/paco
 

Millemange

Mr Chang
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Ingen tyvärr
Mums:yoparty . Väldigt intresant att följa bygget! Jag hade en MilleR Jansberg preppad. Den hade 135hk på bakhjulet gick otroligt bra, det var en syster cyckel till Prangens 144hk cyckel, men den hade renegade burk+ lite annat hyss hyss som jag inte lyckades få ut ur honom. Tyvärr så skrotade jag på Mo i Rana...:huvet. Men en sak man ska tänka på är att inte varva henne för mycket, då spricker hon. Och kedjesträckarna bör man bygga om så dom ej kan backa! Lycka till med bygget:)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mums:yoparty . Väldigt intresant att följa bygget! Jag hade en MilleR Jansberg preppad. Den hade 135hk på bakhjulet gick otroligt bra, det var en syster cyckel till Prangens 144hk cyckel, men den hade renegade burk+ lite annat hyss hyss som jag inte lyckades få ut ur honom. Tyvärr så skrotade jag på Mo i Rana...:huvet. Men en sak man ska tänka på är att inte varva henne för mycket, då spricker hon. Och kedjesträckarna bör man bygga om så dom ej kan backa! Lycka till med bygget:)

Fränt med trimmade Millar...he he. Min motor ska inte varvas mer än standard och har inte gjorts något med topp eller kammar som kan ge påfrestning på kamdrivningen. Många siktar på lite mer varv för att få mer effekt men jag har gått en annan väg helt enkelt, just för det faktum att motorn inte tål att varvas mer än standard. Visst går det varva mer med omfattande motorarbete men det står inte proportion till vad man får ut hk och livslängd. Den enda situation som man ska tänka så är när man ett reglemente att följa........

/J
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Hur pass känsligt är de med en standard twin motor?
Brukar vara uppe och sniffa på varvstoppet ibland när man tänker på annat när man sköter kockpiten istället för att köra:tungan

Att köra på/mot/vid rödmarkering med en original hoj skall inte vara några problem så länge maskinen i övrigt är i gott skick. Vore tokigt att sätta maxvarv på sådant sätt att maskinen inte håller när man utnyttjar det. Kan inte tänka mig att Honda eller någon annan tillverkare vill ha ett sådant rykte om sig. Fortsätt du att varva tills blåa lågor skjuter ur piporna (vilket det gör om man slår i stoppet lite hårt):D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top