Aprilia info för 06 modelerna!(ryckten men kan va san)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
The RSV (and Tuono) Motor is majorly revised with different cams and a shorter stroke. Redline increases to 11,250 on RSV. Touno also increases the bore to 1147. Touno hp now 143 at crank, but torque 133NM.

The Factory is now 149hp at the crank. Up from 139. Torque also rises by 7 Nm and is over a wider rev range.

The RSVR is going to have slightly less Hp to differentiate the models even more. He didnt know the RSVR hp but guessed 143-145 as the only difference was the cams and ECU map.

The airbox has increased by 2 litres and the intake is revised and bigger internally.

The tank shape is totally revised and is now 19 ltrs

Throttle bodies are now 59mm, up from 57.

ECU is a different system/brand all together (He couldnt remember which).

The Factory will have 2 maps and you will be able to switch between the two via a button on the left switch gear. Something like the Benelli TNT I imagine. One is a cruze/economy type map for 'Road Riding" and the other is a race/thrashTheBastard map.

The Instruments remain the same but now have a gear indicator and also show the mode you are in (Race/Road).

The Factory has some the the Nera Carbon bits and is also lightened in other ways, including a slightly different frame and swingarm. It is now 177kg dry instead of 185. RSVR drops from 189 to 184kg

The ohlins forks and shock are a completely new Ohlins setup and have high and low speed dampning and the discs are wave discs. And he said they were a very cool style. RSVR syspension is the same Sachs units buy revised internals.

The Oz wheels are almost 500grams lighter which is pretty impressive and are a very elegant 5 spoke design.

The Frontal styling is revised and is more 'ergonomic'. in other words it is a bit more smooth and curvey and the colour schemes are totally different. I will post a pic. I only have the one photo which he took with his phone camera (he wasnt meant to take pics). But it is too big so I need to resize it.

The rear is similar to now, but narrower and the indicators and tail light are almost invisable and are now LEDs. You cant see them on the red or black bike but can on the yellow (yep,... yellow).

Personally I think it looks bloody fantastic.

The exhaust system is alot different. Its hard to explain. But the headers are bigger nand a completely different crossover type setup. It now has only 1... yes 1 muffler. It is NOTan underseat unit but is mounted quite high and the muffler is quite short by the look of it. Nothing like the old RSV and very trick looking.

He said one of the techos at Aprilia was quite excited and told him that adding the Aprilia "Race Only Can" and the ECU remap was adding a huge 11hp up top and 7 in the midrange (at the crank) and loses 3.4 lbs in weight.

There will also be a stripped down race only version weighing 171kg and with 153hp at the crank. But it will NOT be road legal.

bilder på tuano.

http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=32991
http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=32992
http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=32993


Info tagit ifrån:

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=64370
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=64298


Låter väldigt nice :banana :banana skönt att aprilia har fått lite mer kapital
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Mums!

Den strippad racemodellen skulle inte va helt fel att lägga vantarna på. Ska bli intressant att se va den kommer att få för pris :)

i övrigt så låter det som om dom har varit flitiga med uppdateringar inför nästa år :yoparty

//TS
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Lam-Kaka skrev:
Inte än tyvär..ska lägga till lite bilder på aprilias supermotarden sen när jag kommer hem från jobbet.
Jag menar den sporthoj som det gått rykten om i åratal. Mer eller mindre 450-motorn i RS250-chassit.
 

MC Doktorn

Guest
En RS 450 4T var ju på gång under 2003 som ersättare till 2T miljösvinet RS250 :hihi som inte produceras längre.

Fast jag har svårt att se en marknad för en 450cc 4T v twinn på 70-80 hk i ett sport-chassie , vilket jag tror aprilia insåg.

Dom tävlar med 75 graders v twinnen i motard framgångsrikt dom borde dra nytta av det.


Helt rätt av Aprilia att göra en kortslagigare motor med mer varv och lägre vikt , dom har tappat mark inom rr sedan Troy corser vann nått race i sbk 2001? och gick in i vansinnes projektet i Moto Gp med sin Cube som floppade totalt.

Tycker det är trist med bara Ducati i WSBK som kan hävda sig mot risraketerna , kunskap finns men pengar saknas sannolikt.

Ska bli intressant och se va fabriken i Noale hittar på :tomten
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2ono skrev:
En RS 450 4T var ju på gång under 2003 som ersättare till 2T miljösvinet RS250 :hihi som inte produceras längre.

Fast jag har svårt att se en marknad för en 450cc 4T v twinn på 70-80 hk i ett sport-chassie , vilket jag tror aprilia insåg.
Men bland annat Japan och England verkar ju vara stora marknader för små hojar och kanske även medelhavsländerna. Vet inte om det beror på försäkringar eller körkortsklasser eller annat men alla har inte litersjukan som vi i Sverige. :D

Jag hoppas den kommer, då köper jag en till banåkning.
 

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
Men bland annat Japan och England verkar ju vara stora marknader för små hojar och kanske även medelhavsländerna. Vet inte om det beror på försäkringar eller körkortsklasser eller annat men alla har inte litersjukan som vi i Sverige. :D

Jag hoppas den kommer, då köper jag en till banåkning.

Precis.

Nu när 2T är utrotningshotade så behövs en ersättare i form av en billig 4T med låg vikt

Det roliga börjar ju i böjen inte rakt fram. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top