Aprilia + MotoGP 2005 = nej

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Piaggios VD:

"Regarding MotoGP, we think that Aprilia's presence on the challenge was not economic, not competitive and absolutely without positive effect in the commercial activity. Contrary, we will study the possibility to re-enter very soon in the World Superbike."
 
SBK alltså. Träligt.
Synd att MotoGP gridden blir mindre och mindre. Ingen bra trend trots de ökande antalet besökare och intresse runt om i världen.
 
Snarare att Piaggio, som köpt upp aprilia, sagt nej till att vara med och finansiera projektet!

http://www.cyclenews.com/ShowStory.asp?HeadlineID=6925


Jorge "Aspar" Martinez sägs förhandla med aprilia om att köra deras hoj i ett team med hjälp av Pramac. Även hjälp från Valencias universitet, som har en av världens modernaste vindtunnel, och Valencias bana. Men även han måste väl få ihop en tillräcklig ekonomi för att kunna köra teamet.
 
Goodstuff skrev:
SBK alltså. Träligt.
Synd att MotoGP gridden blir mindre och mindre. Ingen bra trend trots de ökande antalet besökare och intresse runt om i världen.

Historian upprepar sig... Man slängde ut fyrtakt för att det blev för dyrt och satsade på tvåtakt. Enkel ekvation, fler rörliga delar = högre kostnader. Fördelen med fyrtakt skulle vara att "fler" anslöt, Kawasaki och Ducati. Visst är det kul med fler märken...men griden ser gles ut...
Kanske det är tvånget att ha två förare/team som sänker deltagarantalet denna gången.

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Historian upprepar sig... Man slängde ut fyrtakt för att det blev för dyrt och satsade på tvåtakt. Enkel ekvation, fler rörliga delar = högre kostnader. Fördelen med fyrtakt skulle vara att "fler" anslöt, Kawasaki och Ducati. Visst är det kul med fler märken...men griden ser gles ut...
Kanske det är tvånget att ha två förare/team som sänker deltagarantalet denna gången.

/JPS

Är väl snarare så att Dorna inte har råd med fler team. Teamen har ju visserligen egna pengar, men det är ju i mångt och mycket Dorna som ordnar sponsorer/pengar.
Det är dyrt, men samtidigt har aprilia aldrig riktigt haft ordning på ekonomin, ett underbart företag egentligen, lite som ferrari, man kränger gathojar för att kunna rejsa, inte tvärtom. Men Piaggio ser nog lite annorlunda på saken..
 
oFFkeFF skrev:
Är väl snarare så att Dorna inte har råd med fler team. Teamen har ju visserligen egna pengar, men det är ju i mångt och mycket Dorna som ordnar sponsorer/pengar.
Det är dyrt, men samtidigt har aprilia aldrig riktigt haft ordning på ekonomin, ett underbart företag egentligen, lite som ferrari, man kränger gathojar för att kunna rejsa, inte tvärtom. Men Piaggio ser nog lite annorlunda på saken..

Så kanske det är... Men jag vet att man strök 4T för att det vart för dyrt en gång i tiden.. Skitsamma! Glest är det mellan leden...

/JPS
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top