Aprilia munstycke, bestyckning

aprilia_master

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Hoj
Aprilia Rs 02
Hej alla glada mc åkare, då var man ny här på forumet, har läst på inläggen ett tag men har blivit medlem idag!

Till saken, vill ha lite hjälp med bestyckningen på min Rs.
Investerade i en Rs 125:a föra året och har pluggat ur den nu under vintern.
Har tagit bort cdi strypningen, tråttel stoppet och kopplat in den variabla avgasporten.

Nu är det så att jag måste ju byta munstycke, men är inte riktigt säker på vad jag skall ha ?
Vet att det är både högfartsmunstycke och lågfartsmunstycke som skall bytas, men har inte en susning om vad det skall vara för storlek på dom
:confused:

Har 115 i högfart och 62 i lågfart nu !
Är det någon här som kan skriva vad jag skall ha ?
Det är en helt ostyrpt, årsomodell 2002 och kolven var bytt för ca 300mil sedan.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
aprilia_master skrev:
Hej alla glada mc åkare, då var man ny här på forumet, har läst på inläggen ett tag men har blivit medlem idag!

Har tagit bort cdi strypningen, tråttel stoppet och kopplat in den variabla avgasporten.

Nu är det så att jag måste ju byta munstycke, men är inte riktigt säker på vad jag skall ha ?
Vet att det är både högfartsmunstycke och lågfartsmunstycke som skall bytas, men har inte en susning om vad det skall vara för storlek på dom

Det är en helt ostyrpt, årsomodell 2002 och kolven var bytt för ca 300mil sedan.

Inviduellt på alla men runt 120-130 i högfart.

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Vet inte riktigt vad jag har i lågfartsmunstycke men jag har 132 i huvudmunstycke.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
aprilia_master skrev:

Här har du lite info som kan hjälpa dig dock inte hela vägen läs bestyckning tråden och läs på stiftet.

Nu ska vi reda ut lite här.....

Det finns i princip tre olika versioner (man kan lätt genom ramnummret se vilken modell det är) av RS125 mellan 1999-2005 och dom är:

Euro 0: Fram till juni 04, dom här har ett helt cleant avgasrör inne och utanpå...

Euro 1: Från juni/juli 04, dom har kort blindtarm (den är ca 3cm och INGEN strypning) och cat i pipan...

Euro 2: Från juni/juli 05, dom här har kort blindtarm, cat i pipan och en slang från ett tunt rör på avgasröret till en backventil som hämtar luft ut luftfilterboxen allt det pga. avgasreningskrav...

För att krångla till det lite så finns det i vissa fall även lite olika specifikationer på 11Kw & FP hojarna (tar inte med Tyska 80kph hojarna) så som ni förstår så kan det bli många olika varianter men ska man vara på säkra sidan och inte råka ut för haverier så skulle jag rekommendera en Euro2 FP uppsättning på en avstrypt RS125 oberoende var den är såld....

Huvudmunstycke:

Euro 0 11Kw: 110
Euro 0 FP: 115

Euro 1 11Kw: 115
Euro 1 FP: 128

Euro 2 11Kw: 115
Euro 2 FP: 132

Lågfartsmunstycke

Euro 0 11Kw: 65
Euro 0 FP: 65

Euro 1 & 2 11Kw: 62
Euro 1 & 2 FP: 62

Trottelnål:

Euro 0 11Kw: X25/3a
Euro 0 FP: 56/2aX

Euro 1 & 2 11Kw: X25/3a
Euro 1 & 2 FP: X2/2"

Detta är specifikationerna på RS125 som lämnar Aprilia fabriken som 11Kw eller FP sen måste man ju lägga till att det finns lika många 11Kw "strypkitt" som det finns handlare, några byter man CDI, avgas, trottlar, några kopplar man bort avgasporten och monterar trottelstopp, som sagt 100-tals olika sätt att strypa till 11Kw på....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy