Aprilia MX 125 bra hoj eller?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Är på jakt efter en 125:a till min dotter och hade hela tiden varit inriktad på att köpa en Aprilia rs 125 97-98 eller en Honda NSR men har idag fått tag på en Aprilia mx125 som vi mer eller mindre bestämt oss för, en 04 är det. Ska troligen hämta den imorrn.

Någon som vet nåt om denna hoj?
Hur är den strypt? Vanliga fel?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Påstås ju ha samma motor som en RS125 så det är nog inget dåligt köp :)

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Tänk på att delar och sånt är mycket dyrare och svårare att få tag i jämfört med Honda... Tittat på husqvarna wr 125, yamaha xt (4-takt) eller ktm exc 125? Tänkte om hon ändå ska ha lite med endurostuk på hojen!?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tänk på att delar och sånt är mycket dyrare och svårare att få tag i jämfört med Honda... Tittat på husqvarna wr 125, yamaha xt (4-takt) eller ktm exc 125? Tänkte om hon ändå ska ha lite med endurostuk på hojen!?

Jag tycker Honda delar är rätt så dyra.

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
Jag tycker Honda delar är rätt så dyra.
Jämfört med Aprilia? :va Körde Aprilia för ett par år sedan och då var det fan lögn i helvete att få tag i delar! :mad: Kan inte tänka mig att det är lättare nu... Apilia är ju inte så stort i Sverige...

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj

Är det dyrt jämfört med honda kan det nog vara dags att tänka om kanske :hihi

Men när du snackar reservdelspriser kanske du inte behöver nämna EXC som ändå kräver mycket mer service, behöver man byta delar 5 gånger så ofta är det en klen tröst om de är 20% billigare :tungan

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Hoj
Är det dyrt jämfört med honda kan det nog vara dags att tänka om kanske :hihi

Men när du snackar reservdelspriser kanske du inte behöver nämna EXC som ändå kräver mycket mer service, behöver man byta delar 5 gånger så ofta är det en klen tröst om de är 20% billigare :tungan

Menar du att HONDA-delar är så sjukt dyrt eller?
Antyder du på att en KTM behöver mer service än en Aprilia mx?? :va Allt är beroende hur man kör och hur väl man tar hand om sina saker... Båda är 2-taktare, men Aprilian är kanske mer gatanpassad. Vilket går att göra med en KTM också. Drev och riktiga däck. Finns en anledning att det rullar BETYDLIGT fler ktm-hojar på vägarna & i skogarna jämfört med Aprilia :yoparty

Du som ändå kör GASRAS.. upp GASGAS =) kan ju där också inyga om att det finns billigare och FLER delar till KTM.

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Antyder du på att en KTM behöver mer service än en Aprilia mx?? :va Allt är beroende hur man kör och hur väl man tar hand om sina saker... Båda är 2-taktare, men Aprilian är kanske mer gatanpassad. Vilket går att göra med en KTM också. Drev och riktiga däck. Finns en anledning att det rullar BETYDLIGT fler ktm-hojar på vägarna & i skogarna jämfört med Aprilia :yoparty

Du som ändå kör GASRAS.. upp GASGAS =) kan ju där också inyga om att det finns billigare och FLER delar till KTM.

1. Ja hondadelar är dyra generellt sett. Aprilia har jag dock inga erfarenheter av.
2. Ja KTMen behöver mer service än aprilian. Gatmotor med separatsmörjning precis som i RS jämfört mot en enduromotor. Helt olika saker. Om vi säger så här serviceintervaller på mil vs timmar säger lite också.
3. Slitaget på motor är svårt att justera bort med däck och drev (visst man kan dreva för lägre varv men man slipper inte alla bekymmer då.
4. GasAs är det inga fel på, men vad fan har det med diskussionen att göra? Försök till påhopp? :hihi

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Måste du ha sån fjortis-moppefuckoattityd?

En EXC har ca 37 hk och Aprilian har väl runt 30, alltså lågtrimmad jämfört med KTMen. T.ex en Yamaha DT har kolvbyte på 2000 mil enligt manual, och den har bara 24 hk. En hoj på 30-34 hk (t.ex RS125) vill väl ha ny kolv efter 1000-1500 mil. En EXC runt hälften kanske.

Självklart beror det också på hur man kör, men servicen är bara riktmärke. Det är upp till var och en när man vill byta.

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Tråden verkar gå åt helt fel håll.
Jag frågade om nån visste nåt om Aprillia mx 125, vanliga fel och hur den var strypt, inte vem som hade billigast reservdelar........

Ska nog köpa ett Gianelli system för den verkar vara strypt i avgaset.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är ingen jättevanlig modell, så det finns kanske inte så mycket info att hämta här. Har dock för mig att jag har sett ett par st här på SH. Om du googlar kanske du hittar ett mer specifikt Apriliaforum.

Har för mig att problemet med reservdelar inte är lika stort längre. HD har väl köpt upp pastamaskinerna :va

För att fortsätta på det jag skrev innan:
Anledningarna till att de med mer effekt kräver oftare kolvbyte kan jag gissa, utan att veta med säkerhet eftersom jag inte har plockat ner vardera motor och inspekterat.

(Avgas)portarna är större på alla håll ju mer effekt man har. Detta gör att kolvringarna och kolven äts upp snabbare. Sen får man också lite klenare botteneffekt vilket gör att man får varva maskinen lite mer. Sen om man köper en EXC så meskör man troligtvis inte för då hade man lika gärna kunnat köpa en XT eller nåt.

Det i kombination med lättare utväxling sliter på grejerna. Det är faktiskt inte ens meningen att man ska köra dessa maskiner på gata..

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jämfört med Aprilia? :va Körde Aprilia för ett par år sedan och då var det fan lögn i helvete att få tag i delar! :mad: Kan inte tänka mig att det är lättare nu... Apilia är ju inte så stort i Sverige...

Att det är svårt att få tag i delar och sen jämföra det med pris är rätt så ovanligt.

Sen beror det helt på vart ifrån man beställer. Jag kan tjäna 500 kr på att beställa från England t.ex.

Last edited:

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Tråden verkar gå åt helt fel håll.
Jag frågade om nån visste nåt om Aprillia mx 125, vanliga fel och hur den var strypt, inte vem som hade billigast reservdelar........

Ska nog köpa ett Gianelli system för den verkar vara strypt i avgaset.

Detta är ett sjukt vanligt fenomen i 125-forumet :gnissla

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Nu står det en i Aprilia i garaget....:)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy