Aprilia Pegaso 650 -99 Startproblem

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har precis bytt till mig en Pegaso 650. Gick ok i några dagar, sen en vecka tillbaks går den i princip inte att starta. Fick igång den i förrgår efter många försök och laddning av batteriet. Körde den och den gick bra i ca 40 min. Lät den kallna sedan går det inte att få igång skiten.
Drar runt och tänder till, men dör direkt. Och så håller den på tills batteriet är slut.
Testat med annat bra batteri, då det som satt var kasst.
Har testat startgas efter samtal med förre ägaren, vilket inte hjälper något.
Tips eller om någon har liknande erfarenhet av Aprilian??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förgasarna är ett kroniskt problem om man inte sköter sig. De har väldigt känsliga lågfartskretsar som lätt slammar igen om man inte tömmer flotthörhusen ordentligt, då går den skit på låglast och blir svårstartad.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
OK, tack.
Okunnig som jag är, antar jag att det är att riva ner dem och göra rent förgasarna?
Eller går det att komma åt nämnda delar utan att plocka bort hela förgasarna.
En annan fråga på samma hij, måste man ha någon specialnyckel till tändstiftet? Ingen av de jag har passar eller går att komma åt med.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
OK, tack.
Okunnig som jag är, antar jag att det är att riva ner dem och göra rent förgasarna?
Eller går det att komma åt nämnda delar utan att plocka bort hela förgasarna.
En annan fråga på samma hij, måste man ha någon specialnyckel till tändstiftet? Ingen av de jag har passar eller går att komma åt med.

Ja man måste riva och det är lite meckigt då man måste ha av gummit luftburk-förgasare och det är motsträvigt. I verktygskittet ingår hylsa för tändstiftet.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja man måste riva och det är lite meckigt då man måste ha av gummit luftburk-förgasare och det är motsträvigt. I verktygskittet ingår hylsa för tändstiftet.

OK. Nåt verktygskit finns dock inte med, så år se hur man kan lösa tändstiftsproblemet.
Ja, det ser rätt trångt ut bakom kåporna.
Tack för hjälpen!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tändstiftshylsa som passar borde gå att köpa på biltema tänker jag? Sen, för att förenkla meket skulle man kunna såga sönder luftburken och sätta på koniska "sportluftfilter" istället? Jag har i alla fall för mig att batteriet vilar på hjulhuset och inte luftburken..

Det är alltså jag som är förra ägaren, och inför årets vinterförvaring (som iofs endast varade i en månad eller så) så stängde jag soppakranen helt och körde motorn tills den dog av bränslebrist. Men det kanske inte är tillräckligt för att flottörhusen ska tömmas helt på bensin?

Jag tänker att man borde kunna säkerställa att det är igenslammade förgasare genom att köra startgas i luftintaget, för då borde den gå igång medan man sprutar och så fort man slutar spruta så dör den av bränslebrist. Om startgas inte gör någon skillnad alls på att få igång den skulle jag byta tändstift som första punkt.

Edit: Jag kom på nu att förgasarna senast rengjordes ordentligt av förrförra ägaren år 2011, om jag minns rätt. Hur som helst så var det i alla fall minst ett par tre år sedan. Det var även då som tändstiftsbyte och annan service gjordes.

Edit2: Jag kom också att tänka på bensinfiltret! Det sitter ett sådant monterat under sadeln precis där tanken börjar. Jag bytte nu efter vintern det gamla i plast som förrförra ägaren satte dit, eftersom det spruckit. Nu sitter istället ett i metall som ska gå att skruva isär och rengöra. Kolla så att det inte slammat igen, för det nämnde den gubben att det hade det gjort en eller två gånger för honom!!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej man kan inte montera sportfilter, CV förgasare behöver luftburken.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ojoj zäta, bäst att montera flatslidear på den där! Alla mina hojar med cvförgasare går ju inte alls sen jag monterat konfilter(dessutom billiga såna!)på dom, dom bara står och ruttnar..
Att jag inte kan begripa att det är omöjligt.
Och skölj ur allt gammalt mög tidigare ägare kastat i tanken, dom borde fatta att man inte spottar snus där hursomhelst!
Vår käre smålänning i garaget kan ju dessutom ultraljudstvätta på jobbet, riv isär och ge dom till honom..
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Började klä av hojen, för att få bort förgasarna, men alla små j-a plastdetaljer under sadeln är ju iträdda i varandra, så man får nästan börja bakifrån och demontera allt för att kunna dra luftburken bakåt och på så sätt dra av förgasarna från insugsgummit... smidigt.
Plocka iaf av locken och kikade ner i förgasarna och de är rejält sotiga.
Jaja, fler projekthojar var ju inte tanken, sämsta skit hitills. Får väl försöka sälja skräpet billigt och lära min läxa. Nu står ju skräpet i tjejens garage dessutom....
Bara åh glömma skiten, i höst har jag väl pengar igen så man kan köpa sig en vettig offroad ist.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Kolla youtube, sök även på BMW f650/funduro vet inte hur pass lika dom är med förgasare å sånt dock.
Bjud in en kompis, drick en moraliskt stärkande öl eller ta en valium sen sätter ni igång och börjar plocka isär.
Nu vet jag ju inte hur illa tändstiftet sitter men inte kan dom väl ha byggt det så illa att man behöver en vinkelkap för att komma åt det?
Går det inte att använda nån regöringsgucka som man häller i tanken då?
Nu är jag absolut ingen expert när det kommer till hojmekeri men jag vet att man kommer jävligt långt med sällskap, öl och tålamod (rätt verktyg är najs också)

Lycka till å ge inte upp nu!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Började klä av hojen, för att få bort förgasarna, men alla små j-a plastdetaljer under sadeln är ju iträdda i varandra, så man får nästan börja bakifrån och demontera allt för att kunna dra luftburken bakåt och på så sätt dra av förgasarna från insugsgummit... smidigt.
Plocka iaf av locken och kikade ner i förgasarna och de är rejält sotiga.
Jaja, fler projekthojar var ju inte tanken, sämsta skit hitills. Får väl försöka sälja skräpet billigt och lära min läxa. Nu står ju skräpet i tjejens garage dessutom....
Bara åh glömma skiten, i höst har jag väl pengar igen så man kan köpa sig en vettig offroad ist.

Du använder fel teknik. Du behöver inte plocka av luftburken. Lyft på locket där snorkeln sitter och ut med luftfiltret. Stick in armen och plocka ut gummit bakåt genom luftburken. Gjort på 10min.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du använder fel teknik. Du behöver inte plocka av luftburken. Lyft på locket där snorkeln sitter och ut med luftfiltret. Stick in armen och plocka ut gummit bakåt genom luftburken. Gjort på 10min.

:)
Se där, tack för tipset, ska testas!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Kolla youtube, sök även på BMW f650/funduro vet inte hur pass lika dom är med förgasare å sånt dock.
Bjud in en kompis, drick en moraliskt stärkande öl eller ta en valium sen sätter ni igång och börjar plocka isär.
Nu vet jag ju inte hur illa tändstiftet sitter men inte kan dom väl ha byggt det så illa att man behöver en vinkelkap för att komma åt det?
Går det inte att använda nån regöringsgucka som man häller i tanken då?
Nu är jag absolut ingen expert när det kommer till hojmekeri men jag vet att man kommer jävligt långt med sällskap, öl och tålamod (rätt verktyg är najs också)

Lycka till å ge inte upp nu!

Tackar för trevliga hurrarop :)
Alltid uppskattat...
Nädå, här ges inte upp, men jag var j-igt trött på skiten häromdagen. Men nu är man ju post-påsk-preppad med godsker i både fast o slytande form, och tipset av Boris var ju klockrent o handfast, så nu ska det väl gå att lura av förgasarna...
När det kommer till tändstiftet så vetefasen, inga av de "vanliga" hylsorna jag hade liggandes funkade... får väl försöka få tag på nån specialare som behövs... kanske nån här på forumet som har en likadan?? Som kan tänkas låna ut en...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Svetsa ett 2-1 insug och montera en Keihin FCR 41 med ett fett konfilter.

Låter som en häftig lösning, tyvärr är ekonomin efter 8 mån sjukskrivning inte lika häftig för tillfället :)
Kollade oljan igår och inser att det den är överfull, antar att en massa soppa runnit ner... såg även att bensinen rinner rätt ut när jag tog bort tanken, när kranen står på ON, ska väl vara vacumstyrt om det är rätt? Kanske en del av problematiken, att den blir/är sur.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du kan ge mig den, jag har en gul slöhäck du kan få i byte :)

Gul mot gul :)
Näää, behöver som sagt inga fler projekthojar, och det är rätt kul med 200+ ibland :)
Kände mig lite som en "Isle of Man" förare häromdagen längs hallandskusten :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nämen.. nu blev jag nästan sårad. Den är ju i fint bruksskick.. och gör säkert 200 en bra dag!
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top