Aprilia rs 125. Allmäna frågor

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Tjena ny ägare till aprilia rs 125 2007.
har lite frågor.
1. Läst i manualen att alla olika typer av vätskor i hojen är livsviktiga! Om de skulle ta slut. Lyser varningslampan eller måste man kolla detta själv regelbundet?
2. Finns det något sätt att fixa så att man får en tankmätare? Nu har den väl bara en lampa som lyser om bensinen börjar ta slut. Hur många liter är det kvar när den lyser? Hur många liter rymmer tanken?
3. Om man ska åka till något ställe vill man så klart låsa fast den. Vart förvarar ni kedjan medans ni kör? Vad finns det för allternativt typ av lås förutom kedja och rattlås? För och nackdelar?
4. Hur håller ni hojarna rena? Rengörningsmedel? högtryckstvätt?
MVH// Ian

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
men i manualen står väl det mest du frågar om..eller?
vet inte riktigt hur det ser ut på 07:eek:rna men det har säkert en oljelampa som lyster rött när du har 0,5liter olja kanske och det går väl i 1,5. bensinlampa har inte jag iaf. istället har jag bensinkran men min är en 05, och det går i 14liter i min. reserven måste i när 5liter är kvar. så då låter väl din lampa där det är 5 liter kvar.. och alla vätskor som dom snackar om är väl kylarvätska, bromsvätskan, olja och bensin..men du behöver bara fylla på olja och bensin. annars är nått på tok :p
och mitt tips är att ha ett skivbromslås..MYCKET bättre en stor tung kedja.
och tvättmedel (yes) är skitbra :)eller ett vanligt bilshampo. högtryckstvätt är också bra om man inte sprutar direkt på lager och kedja.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kolla med jämna mellanrum istället för att förlita dig på lampor. vatten, 2-t olja och växellåds-olja.
Mer är det inte.

Ta reda på bränsle-förbrukningen och nollställ trippen varje gång du har tankat fullt så vet du hur mycket ungefär hur långt du har kvar innan du behöver tanka :tummenupp

Skivlås, det kan du ha med dig i fickan. funka fint för mig :)

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Om du tvättar med högtryck.

spruta inte så hårt på kedja och lager.

kör inte hårt o nära på lack dekaler och kylare.

Använd dig av en plugg som du kan sätta in i ljudämparn så det inte kommer in vatten o skit.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Normalt så tar ju inte bromsvätskan eller växelådsoljan slut, men de bör bytas då och då iaf, det blir nämligen vatten i dem och när det gäller bromsarna innebär det att bromsverkan kan upphöra för att vätskan börjar koka.

Det är bara tat öppna nipparna nere vid oken/oket och se till att behållaren uppe aldrig blir tom eftersom du då får luft i systemet och blir utan broms.
töm till du tror att hela systemet får ny bromsvätska.

Dock är det nog inget man behöver bry sig om mer än kanske varannat år eller nåt kanske, likaså växelådsoljan som på 2taktare ju inte delas med motorn som på de flesta 4tktshojar.

Det står ofta tta man ska byta kylvätskan med, men jag vet inte, man kör ju alltid 50/50 blandning på hojar, och alltid med dstvatten om man är normalt funtad, jag har svårt att tro att den behöver bytas särskilt ofta alls faktiskt.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tar och lånar tråden lite då det är lite onödigt för min fråga,
Jag har köpt en RS 125a 05:a. jag köpte den strypt o föra ägaren har kört strypt med den, men så är är det såhär att tidigare ägaren före han jag köpte den av importerade den och körde ostrypt med den. när han skulle sälja den satte han på trottelstrypning. Killen som jag köpte den av gillade dock inte den strypningen och lämna in den på verkstad så dom tog bort den strypningen och satte dit en strypt CDI-box istället.
Tror ni dom har byt munstycken m.m. så att om jag ska sätta på orginalboxen nu måste jag skaffa munstycken och byta om jag ska köra ostrypt?

Inte 100 på att det är såhär det gått till men iaf så som jag har fattat det.
MVH// Erik

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det är ju svårt att svara på, det vettigaste är ju att se efter själv vilket munstycke som sitter i och ta redapå vad originalstorleken är.

Dock låter en trottelstrypning inte som nåt man ska behöva bestycka om för, otroligt tat en sådan strypning blev godkänd överhuvudtget.

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Det är ju svårt att svara på, det vettigaste är ju att se efter själv vilket munstycke som sitter i och ta redapå vad originalstorleken är.

Dock låter en trottelstrypning inte som nåt man ska behöva bestycka om för, otroligt tat en sådan strypning blev godkänd överhuvudtget.

Okej, får ta och kolla detta. Vet inte om den blev godkänd , men han som köpte den tog ju bort den strypningen på engång som jag fatta det. Ingen som har kläm på vad det ska va på rs 05 an ostrypt? :p kanske står i instruktionsboken?

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
bmw m1000r
jag har en aprilia rs 125 - 05 och jag kör med huvudmunstycke 132 och ett NGK BR10EG som tändstift och har orginalboxen på "trimmboxen"

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...