Aprilia RS 250 problem.

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
kil
Hoj
aprilia rs 125 1998
ja som rubriken lyder så har jag problem med min aprilia rs 250.
när jag kickar igång hojjen så ökar och ökar tomgången hela tiden ända tills den står och varvar runt 7000 varv!
köpte nytt insug till den idag för att det gamla hade spruckit så trodde att det va det som gjorde att den ökade tomgången hela tiden, men det va ikke det problemet.
börjar ju närma sig bike week nu så är lite panik!:gnissla
så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara för fenomen som har uppstått?:va
 

johan-johan

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Ducati 848 Streetfighter
Tjena!
Jag har en rgv 250 och i huvudsak lär motorerna vara samma i RS och RGV. Har inte haft någon RS men antar att RS använder samma system som RGV med "hjälpluft" till förgasarna för snabbare gasrespons.

Har haft samma problem på RGV:en, några gånger, med rusande motor på tomgång eller helt kraftlös vid gaspådrag om det händer vid körning. Då har det varit någon av vakuumslangarna som torkat sönder och därmed har motorn fått massa "tjuvluft". Nu är alla slangar bytta..

Skruva bort tank och luftburk och kontrollera alla vakuumslangar som går till förgasarna. Byt till nya slangar.
Bifogar en bild från RGV servicebok på slangarna. Kolla att du sätter rätt slang på rätt ställe också.

mvh
Johan

10-10.jpg P1040345.JPG
 

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
kil
Hoj
aprilia rs 125 1998
hej. precis som du skriver är det med min aprilia, rusar på tomgången och helt kraftlös när man kör den! tack så mycket för ett snabbt och enkelt svar, nu ska jag gå ut och skruva och se om det blir någon skillnad,:tummenupp MVH
Tjena!
Jag har en rgv 250 och i huvudsak lär motorerna vara samma i RS och RGV. Har inte haft någon RS men antar att RS använder samma system som RGV med "hjälpluft" till förgasarna för snabbare gasrespons.

Har haft samma problem på RGV:en, några gånger, med rusande motor på tomgång eller helt kraftlös vid gaspådrag om det händer vid körning. Då har det varit någon av vakuumslangarna som torkat sönder och därmed har motorn fått massa "tjuvluft". Nu är alla slangar bytta..

Skruva bort tank och luftburk och kontrollera alla vakuumslangar som går till förgasarna. Byt till nya slangar.
Bifogar en bild från RGV servicebok på slangarna. Kolla att du sätter rätt slang på rätt ställe också.

mvh
Johan

View attachment 313796 View attachment 313797
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kolla att vajerhöljet till båda gasvajrarna sitter korrekt i justermuttrarna ovanpå förgasarna. Ibland när man stökar runt drar man ur vajerhöljet så det hakar i ovanpå muttern och ger knappt halvgas på ena förgasaren.
 

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
kil
Hoj
aprilia rs 125 1998
kollade det där med vajern och dom sitter korrekt i justermuttrarna, har fått ner tomgången nu också. men nu är det så att när han står på tomgång och när man kör med den så går motorn GRYMT ojämt. tänder heelt galet! har det något med luft/bränsle blandningen att göra eller står tändningen helt fel?:huvet
Kolla att vajerhöljet till båda gasvajrarna sitter korrekt i justermuttrarna ovanpå förgasarna. Ibland när man stökar runt drar man ur vajerhöljet så det hakar i ovanpå muttern och ger knappt halvgas på ena förgasaren.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
kollade det där med vajern och dom sitter korrekt i justermuttrarna, har fått ner tomgången nu också. men nu är det så att när han står på tomgång och när man kör med den så går motorn GRYMT ojämt. tänder heelt galet! har det något med luft/bränsle blandningen att göra eller står tändningen helt fel?:huvet

Du kan även kontrollera så båda trotlarna öppnar cymetriskt, annars skystera med med skysterskruven uppe på trotelocket som vajern siter i o skruvar åt skysterskruvarna.

Hum ojämt kolla upp så båda stifterna är frächa så du inte har släckt något, blir ojämn tändning i motorgången.

Finns ju mera att kolla men man kan ju börja nånstanns :)
 

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
kil
Hoj
aprilia rs 125 1998
håller på att justera in avgasportarna nu, och går efter rgv schema. alla vajrar sitter rätt, och markeringen är där den ska,, men en grej som jag blir galen på är att när jag drar på tändningen så öppnar den helt! kanske så den ska göra men känns ju helt konstigt, jaja får väl se om jag kommer på problemet, mvh
Kolla avgasportarna, så att de är OK.
/Johan
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
håller på att justera in avgasportarna nu, och går efter rgv schema. alla vajrar sitter rätt, och markeringen är där den ska,, men en grej som jag blir galen på är att när jag drar på tändningen så öppnar den helt! kanske så den ska göra men känns ju helt konstigt, jaja får väl se om jag kommer på problemet, mvh

Hm. Jag tror att du gör fel. Efter "justeringsmode" när du slår på tändningen ska avgasportmotorn gå till läge stängd. Antingen har du växlat vajrar eller så är det nåt knas med avgasportmotorn.

Edit: Avgasportarna har inget med ditt tomgångsproblem att göra, men det är ju bra att dom står rätt.
 

johan-johan

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Ducati 848 Streetfighter
Se upp! Så att du inte har en eller flera vagasportar som håller på att rasa. Kan bli motorhaveri. Min hoj gick som skit och tände ibland och ibland inte samt en och annan hög avgasknall. Dock så rusade inte motorn av det. Felsökte "allt", bla justerade vajrarna, provkörde motorn och plötsligt slutade motorn gå på främre cylindern...

Det var en av avgasportarna som rasat, den lilla pinnen som sitter i mittendelen av avgasporten var borta...och mittendelen hann falla in i cylindern och förstöra kolven och repa upp loppet.

Om du inte är säker så ta ut dem och kolla.

/ Johan
 

racing 125

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
kil
Hoj
aprilia rs 125 1998
fick ställa mig och riva isär hela motorn, har kollat allt nu, tätat merkligen över allt där man kan tänka sig att han tjuvar med luften, kollat på avgasportarna och dom ser bra ut, ställt in dom också, alla slangar sitter rätt. men inte fan blev det något bättre, när jag kickade igång den nu och då gick han göör bra, fint på tomgången, men efter ett tag så lät det nästan som han startade till på cylinder 2 och dåå började han som vanligt att rusa på tomgång. kan det va tändningen som står helt galet, isf är det någon som vet hur tändningen ska stå? känns som en idiot fråga men kan det bli skillnad om man byter platts på tändspolarna? mvh
Se upp! Så att du inte har en eller flera vagasportar som håller på att rasa. Kan bli motorhaveri. Min hoj gick som skit och tände ibland och ibland inte samt en och annan hög avgasknall. Dock så rusade inte motorn av det. Felsökte "allt", bla justerade vajrarna, provkörde motorn och plötsligt slutade motorn gå på främre cylindern...

Det var en av avgasportarna som rasat, den lilla pinnen som sitter i mittendelen av avgasporten var borta...och mittendelen hann falla in i cylindern och förstöra kolven och repa upp loppet.

Om du inte är säker så ta ut dem och kolla.

/ Johan
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Om motorn drar tjuvluft brukar man kunna kolla det med startgas på specifika platser för att se om motorn rusar till när den får rätt (blandningsförhållande) på tjuvluften.
Kolla då också bakom tändningen om vevaxeltätningen är kass o drar luft.
Vet att folk kollat detta med 556 också om dom inte haft annat tillhands, men det borde ge bättre resultat med startgas.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top