Aprilia rs cylinder fästen.

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Hej jag håller på att byta kolv på min aprilia rs -99. å nu undrar jag hur många fästen och var cylidern sitter fast? Jag har låssat på de 4 muttrarna runt cylindern, avgasröret och det grejen som styr avgasporten? finns det några fler fästen eller sitter den bara lite trögt för att den varit där ett tag? för jag får inte riktigt loss den som det är nu.

Snabbt svar uppskattas :)

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jeppe^ skrev:
2550684 Hej jag håller på att byta kolv på min aprilia rs -99. å nu undrar jag hur många fästen och var cylidern sitter fast? Jag har låssat på de 4 muttrarna runt cylindern, avgasröret och det grejen som styr avgasporten? finns det några fler fästen eller sitter den bara lite trögt för att den varit där ett tag? för jag får inte riktigt loss den som det är nu.

Snabbt svar uppskattas :)

Hm jag har för mig att cylindern sitter fast med nån bult eller nått som går från ramen? Annars är det väl bara att kolla noga? Du hittar nog vart den sitter fast.

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
DaWoos skrev:
2550914 Hm jag har för mig att cylindern sitter fast med nån bult eller nått som går från ramen? Annars är det väl bara att kolla noga? Du hittar nog vart den sitter fast.

jo jag har tagit bort den med, men alltså der verkar som att fästena för buletn som går igenom cylindern tar imot insuget. så när jag försöker dra upp den så sitter fästena och skaver mot insuget så ja vet fan nt vad ja ska göra. tänker på att böja fästena? :s

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Jeppe^ skrev:
2550977 jo jag har tagit bort den med, men alltså der verkar som att fästena för buletn som går igenom cylindern tar imot insuget. så när jag försöker dra upp den så sitter fästena och skaver mot insuget så ja vet fan nt vad ja ska göra. tänker på att böja fästena? :s

#1 Ta bort avgassystemet
#2 Ta ut kniven från avgasporten
#3 Låssa alla 4 skruvarna som sitter på foten av cylindern
#4 Ta bort de där staget som sitter i mitten, alltså den som är ihopkopplad med ramen, tror det är det som är problemet, det räcker inte bara med att ta bort skruven där i utan du måste ta bort hela staget !

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Jeppe^ skrev:
2550977 jo jag har tagit bort den med, men alltså der verkar som att fästena för buletn som går igenom cylindern tar imot insuget. så när jag försöker dra upp den så sitter fästena och skaver mot insuget så ja vet fan nt vad ja ska göra. tänker på att böja fästena? :s

Det ska du inte göra, kolla så du tagit bort hela staget som mr wheelie sa:tummenupp

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
jag har fått av den nu men har ett annat problem :) hur får man av ringarna på sidan av kolven? dom som man hakar i ett spår lixom. jag kan fan ta mig nt få av dom å det e ju inte lite trångt runt om kolven...

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Jeppe^ skrev:
2553263 jag har fått av den nu men har ett annat problem :) hur får man av ringarna på sidan av kolven? dom som man hakar i ett spår lixom. jag kan fan ta mig nt få av dom å det e ju inte lite trångt runt om kolven...

Har du kolven kvar i cylindern och ska ta av kolvringarna?

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
inte kolvringarna -.- utan dom som sitter i de två hålen på var var sin sida av kolven. där man sätter in kolv bulten :)

och cylindern e självklart inte kvar längre

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Jeppe^ skrev:
2553477 inte kolvringarna -.- utan dom som sitter i de två hålen på var var sin sida av kolven. där man sätter in kolv bulten :)

och cylindern e självklart inte kvar längre

Knaster tror jag de heter. Vid kolvbultens hål så finns det som små gropar. Peta in något runt och fast där och pilla ur dem. Ju mer våld desto lättare går det.

Jag bifogar en bild.

kolvjvel.jpg

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
okej testar med det å tack för den väldigt vackra bilden btw :)

å ja har lagt rätt mycket papper i under kolven så det ska nog inte rammla ner i vevhuset :)

Last edited:

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Jeppe^ skrev:
2553564 okej testar med det å tack för den väldigt vackra bilden btw :)

å ja har lagt rätt mycket papper i under kolven så det ska nog inte rammla ner i vevhuset :)

Tack. Ph1 H4xX0r5 5k1ll5:yoparty :yoparty

StröMmarN

Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Jeppe^ skrev:
2553564 okej testar med det å tack för den väldigt vackra bilden btw :)

Du, akta dig nu !!
Stoppa något i hålet där vevstaken sitter t.ex. en trasa eller liknande, detta är så att du inte tappar klipps och annat dylikt ner i hålet till motorn.
Hade varit rätt mekigt och tradigt att behöva dela på motorn osv !

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Mr Wheelie skrev:
2554199 Du, akta dig nu !!
Stoppa något i hålet där vevstaken sitter t.ex. en trasa eller liknande, detta är så att du inte tappar klipps och annat dylikt ner i hålet till motorn.
Hade varit rätt mekigt och tradigt att behöva dela på motorn osv !

Jag tappade ett knaster i motorn men det var bara att platta till en järnpinne och börja fiska. Inte alls svårt att få upp det.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Bärgren skrev:
2554273 Jag tappade ett knaster i motorn men det var bara att platta till en järnpinne och börja fiska. Inte alls svårt att få upp det.

Eller som min kompis gjorde gick till en äffär där det finns mangneter och köpte den största och strakaste och körde bara ner den och vips så var det klart

StröMmarN

Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Okk, sant !
Men tänk om det kommer ner skit där, t.ex. ett grus korn eller liknande !
Ni fattar vad jag syftar på och var jag vill komma !

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Bärgren skrev:
2553550 Knaster tror jag de heter. Vid kolvbultens hål så finns det som små gropar. Peta in något runt och fast där och pilla ur dem. Ju mer våld desto lättare går det.

Hehe använd inte för mkt våld, dom där gillar att flyga iväg åt helvete o gömma sig (har hänt mig)

Bärgren

Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Mr Wheelie skrev:
2554317 Okk, sant !
Men tänk om det kommer ner skit där, t.ex. ett grus korn eller liknande !
Ni fattar vad jag syftar på och var jag vill komma !

Då srenger man skiten. :4skrika

Men ta vad som helst och tryck ner. Papper, sko, grannens katt eller vad skit som helst.

DaWoos skrev:
2554351
Bärgren skrev:
2553550 Knaster tror jag de heter. Vid kolvbultens hål så finns det som små gropar. Peta in något runt och fast där och pilla ur dem. Ju mer våld desto lättare går det.

Hehe använd inte för mkt våld, dom där gillar att flyga iväg åt helvete o gömma sig (har hänt mig)

Men man får nya till nya kolven :brynad

Jag har mina kvar. Jag är varsam och kärleksfull

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...