Aprilia rs -för lite effekt ?

Engelaao

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Aprilia rs 125 - 00a
Hallå,

Jag vet att folket på denna sidan redan får svara på ca 10 frågor om dagen angående Aprilia rs 125an, men ja, nöden har ingen lag :tungan

Jag har då köpt mej en Aprilia rs 125a, årsmodell 00. Kollat lite i papprena och insett att den är Tyskimporterad, och från början nedstrypt för att gå max 80km/h. Detta har dock den förra ägaren försökt att ändra på, och jag tror han har lyckats lite halvt. Han menade på att den vart FP, men jag tvivlar på detta iom att den maxxar ca 130 km/h :S

Efter att ha läst tråden här på SP om hur man tar bort strypningarna så gav jag mej ut för att kolla hur hojjen ser ut under skalet. Och till min förvåning märker jag att den faktist verkar vara helt avstrypt så vitt jag kan se. CDI-boxen har rätt nummer (071 000 09 10 QCA 91), och när jag pillat upp den så ser jag även att den förra ägaren har klippt av metallbryggan som annars borde finnas där.
Trollelstoppen verkar vara som den skall vara, och där finns även en variabel avgasport (inklusive solinoid) som också är rätt inkopplad. Avgasystemet, som är uttbytt till ett Giannelli effektrör, har också rätt nummer enligt avstrypningstråden.
Förgasaren är bytt mot en större, jag tror den är 30mm, så det ska inte heller vara några problem.

Så nu undrar jag - borde inte hojjen gå snabbare än 130km/h ? :va Den accellerar lite slött också enligt min mening. Finns det något jag har missat som jag borde kolla ? Något som kan få hojjen att gå bättre / snabbare ?

Är väldig tacksam för svar! :)

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
fungerar avgasporten korrekt? öppnar den och stänger sig ? du kanske har fel bestyckning? den ska ju väl göra 170 - 180 mätarfart enligt folk så du har nog effekt kvar att hämta..

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Jag tror det, dock är jag inte helt 100. Hur kollar jag lättast det isf ?

på äldre nsr o crm så kan man gasa upp till 9 - 10 000 varv och sen slå av tändningen medans man håller kvar gasen. sen plockar man av röret och kollar om den är öppen eller stängd.. den ska vara öppen och sedan stängas när du slår på tändningen igen.. vet dock inte hur det är med din rs.. kanske samma.. är din port vajerstyrd?

uc.t

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ingen
Om avgasporten har samma konstruktion som min AF1 Sport hade, så satt det en cylinder på höger sida om motorn som drog vajern så porten öppnas. Denna ska mkt lätt gå att föra bakåt med fingrarna. När jag köpte min, hade den också problem med varv o toppfart. D va bara att plocka isär och rengöra denna.

jocke-

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Cagiva Mito -03
Avgasventlilen( Rave ) på Rotax maskinerna bör rengöras mellan 500mil för längsta möjliga livstid ;) Så satsa på uc.t :s tips, rengör & smörj.

Engelaao

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Aprilia rs 125 - 00a
Vart nere och pillade på avgasporten ikväll. Och jo fan, visst verkar det som om det är den som krånglar.
Problemet ligger i att avgasporten/ventilen sitter fast i stängt läge, ifall ni fattar vad jag menar. Avgasporten är stängd, och den sitter fast i det läget. Och den sitter fast som berget, har testat att smörja med olja - utan resultat. Den rör sig inte.
Alltså kan jag inte plocka isär den och rengöra den, för den sitter fast i cylindern, i stängt läge :huvet

Något som vet hur jag enklast kan få loss den ur cylindern? Den sitter verkligen fast hårt!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vart nere och pillade på avgasporten ikväll. Och jo fan, visst verkar det som om det är den som krånglar.
Problemet ligger i att avgasporten/ventilen sitter fast i stängt läge, ifall ni fattar vad jag menar. Avgasporten är stängd, och den sitter fast i det läget. Och den sitter fast som berget, har testat att smörja med olja - utan resultat. Den rör sig inte.
Alltså kan jag inte plocka isär den och rengöra den, för den sitter fast i cylindern, i stängt läge :huvet

Något som vet hur jag enklast kan få loss den ur cylindern? Den sitter verkligen fast hårt!

Kan inte vara så tråkigt att 80km/h cykeln har fått avgasporten fastsvetsad eller så? Hammare och något spetsigt hade nog jag använt när jag var 16 och åksugen men nu tror jag nästan att jag plockat av cyl för att inte förstöra något.

Att ha motorn varm när du bankar kanske kan göra oljan som koksat sig mjukare:va

Engelaao

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Aprilia rs 125 - 00a
Kan inte vara så tråkigt att 80km/h cykeln har fått avgasporten fastsvetsad eller så? Hammare och något spetsigt hade nog jag använt när jag var 16 och åksugen men nu tror jag nästan att jag plockat av cyl för att inte förstöra något.

Nej då, så är det inte. Har kollat runt en massa, och är 100 på att det är rätt sorts avgasport... Tror förrestesten inte ens de svetsar avgasportarna på 80 km/h varianterna heller...

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Om porten har fastnat pga felaktig körstil så kan du inte få den att lossna med några smörjmedel, då gäller endast mekaniskt våld eller att bränna bort allt med en svetslåga.

Lyft bort cylindern, som någon har sagt tidigare.
Lättare att fixa då.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Att smörja en avgasventil gör ju grej nästan värre.
För då blir det bara mera sot och den kletar igen mer och mer.

Ta bort gör rent och polera sen stoppa tillbaka.

Att bank ner den gör inte så mycket då när den är stängd kan den inte gå längre ner än vad den gör, så börjar man banka så tror jag grejerna går sönder.

Lycka till

Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Yamaha TZ 250
hur gick det? fick du fart på hojen? jag har också en Tysk-Aprilia som är exakt som din. För mig verkar det mer som att solenoiden har gått sönder...

Avgasporten ska ju vara öppen på tomgången för att sedan stängas på mellanvarvet och öppnas vid 8000 varv igen. För mig är det som att solenoiden inte "orkar" hålla porten uppe, alltså den öppnar men stänger direkt igen. Det är likadant både på tomgången och när man varvar den...
Så det är som att jag kör med stängd avgasport hela tiden.

Någon som har några tips och förslag?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
hur gick det? fick du fart på hojen? jag har också en Tysk-Aprilia som är exakt som din. För mig verkar det mer som att solenoiden har gått sönder...

Avgasporten ska ju vara öppen på tomgången för att sedan stängas på mellanvarvet och öppnas vid 8000 varv igen. För mig är det som att solenoiden inte "orkar" hålla porten uppe, alltså den öppnar men stänger direkt igen. Det är likadant både på tomgången och när man varvar den...
Så det är som att jag kör med stängd avgasport hela tiden.

Någon som har några tips och förslag?

Man kan klippa en kabel längst vid ducati boxen, så att proten öppnar tidigare ägaren innan mig hade gjort detta dock så hade han glömmt tejpa , så kabeln låg mot ramen och avgasporten gjore lite som den ville.

Kolla så alla kablar mellan solenoiden (stavning?) och boxen som styr den.

Sen kan det va att avgasporten har kletat igen så att den inte orkar dra.
Och till slut kommer den dra sönder själva "öglan" som man fäster vajern på avgasporten som går från solenoiden.

Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Yamaha TZ 250
БОБАН;3809494 skrev:
Man kan klippa en kabel längst vid ducati boxen, så att proten öppnar tidigare ägaren innan mig hade gjort detta dock så hade han glömmt tejpa , så kabeln låg mot ramen och avgasporten gjore lite som den ville.

Kolla så alla kablar mellan solenoiden (stavning?) och boxen som styr den.

Sen kan det va att avgasporten har kletat igen så att den inte orkar dra.
Och till slut kommer den dra sönder själva "öglan" som man fäster vajern på avgasporten som går från solenoiden.

Vilken sladd är det man ska klippa då? färg?

Nej avgasporten har inte kletat fast någonstans, den löper lätt och fint. har rengjort den flertal gånger utan något bättre resultat. Men jag kan testa det där med sladden, bara jag vet vilken färg.:tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!