Aprilia Rs kolv byte ?!

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Tjena !
Har fått min kolv, kolv bult,nållager,kolvringar, klipps och cylinder packningar!
Är det någon som kan ge några råd, vad jag inte skall göra och vad jag skall göra, vad jag skall vara försiktig med och sånt typ! Asså det är inte jag som skall byta kolven utan en kompis som kan det bättre en jag ! Men Rs:en är ju en lite speciel maskin.

Råd tack !
 
Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
fast_aprilia_rs skrev:
Tjena !
Har fått min kolv, kolv bult,nållager,kolvringar, klipps och cylinder packningar!
Är det någon som kan ge några råd, vad jag inte skall göra och vad jag skall göra, vad jag skall vara försiktig med och sånt typ! Asså det är inte jag som skall byta kolven utan en kompis som kan det bättre en jag ! Men Rs:en är ju en lite speciel maskin.

Råd tack !


mer olja kör sakta i 50mil så löser det sig säkert
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
okk...
Det skall jag tänka på !

Har bytt kolven nu oxå...gick skit bra !!
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Köpte från Starol Racing.
Kostade 2010Kr för kolv, kolvbult, kolvringar, låsringar/klipps, nållager och alla packningar som behövs till cylindern, ink frakt.

Fast då köpte jag pirat delar, men Jonas på Starol sa att det var samma kavalitet och hållbarhet som originalet, (märkes varor är dyrare) !


Ps. Beställde det på Onsdagen (igår) vid 4 eller 5 tiden och fick det i dag (torsdag), bra leveranstid !
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
lasse kongo skrev:
mer olja kör sakta i 50mil så löser det sig säkert


Säker? En del säger att man ska köra med samma mängd olja så att kolvringarna får slita in sig i cylindern.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
lasse kongo skrev:
mer olja kör sakta i 50mil så löser det sig säkert


INTE mer olja!


Olja in kolvringarna mycket bara, sen starta upp den och varmkör den riktigt, alltså i garaget bara. Sen låt den svalna sen ut och kör lungt en tank. Sen gasa bara.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
DJM skrev:
INTE mer olja!


Olja in kolvringarna mycket bara, sen starta upp den och varmkör den riktigt, alltså i garaget bara. Sen låt den svalna sen ut och kör lungt en tank. Sen gasa bara.


Ja, det var det jag kom och tänka på. Har läst det av dig någonstans och det verkade logiskt.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
lasse kongo skrev:
mer olja kör sakta i 50mil så löser det sig säkert

Vafan pratar du om?! Man ska absolut inte köra med mer olja. För det första sotar den för mycket och avgasport osv kan sota ihop och sluta fungera.
För det andra så höjer man oktanhalten i motorn och man kan få knackningar.
För det tredje ska kolvringarna slitas in mot cylindern så att det blir riktigt tätt och fint. Köra sakta behöver man inte heller göra. För att det ska kännes lite bättre psykiskt så kan man väl låta bli att rödvarva det första man gör.

På crossar byter man kolv OFTA, tar man det lugnt och eller häller i extra olja i tanken där? Nej precis.

När alla mina motordelar skulle sättas ihop på RGF:n så ringde jag runt till olika personer och frågade hur man skulle köra in. Frågade folk som var involverade i racing, och fick berättat för mig att inkörningen handlar om att lagerna ska sätta sig och inte att man ska "ta det lugnt med cyllen och kolven".

För tänk efter, finns det något som säger att en motor som gått med för mycket olja dom inledande milen samt inte varvat så som den är byggd för, skulle prestera bättre än en motor som inte genom gått någon inkörning med extra olja och mindre varning.

Lite långt, men hoppas att det var nyttigt.

/tvålen

EDIT: Sen som få...
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Okk...ingen extra olja, det låter faktiskt vättigt :p

När vi satt på den nya kolven så smörjde vi in kolvringarna och själva kolven med 2t olja så den skulle glida i lätt, så allt skall nog va korekt :D

Har tjajat lite på pappa i går oxå om att jag vill köpa en avgasport, så i går ringde vi och beställde en "riktig" avgasport original till min RS :rofl

Äntligen kommer den vara som original.
Kommer nog märka rätt stor skillnad när jag startar den, eller ad tror ni ?

Ps. Avgasporten kommer nästa vecka, så ni får vänta på resultat tills nästa vecka. Och en sak till måste vänta på att snön skall vara borta oxå :rolleyes:
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tvålen skrev:
Vafan pratar du om?! Man ska absolut inte köra med mer olja. För det första sotar den för mycket och avgasport osv kan sota ihop och sluta fungera.
För det andra så höjer man oktanhalten i motorn och man kan få knackningar.
För det tredje ska kolvringarna slitas in mot cylindern så att det blir riktigt tätt och fint. Köra sakta behöver man inte heller göra. För att det ska kännes lite bättre psykiskt så kan man väl låta bli att rödvarva det första man gör.

På crossar byter man kolv OFTA, tar man det lugnt och eller häller i extra olja i tanken där? Nej precis.

När alla mina motordelar skulle sättas ihop på RGF:n så ringde jag runt till olika personer och frågade hur man skulle köra in. Frågade folk som var involverade i racing, och fick berättat för mig att inkörningen handlar om att lagerna ska sätta sig och inte att man ska "ta det lugnt med cyllen och kolven".

För tänk efter, finns det något som säger att en motor som gått med för mycket olja dom inledande milen samt inte varvat så som den är byggd för, skulle prestera bättre än en motor som inte genom gått någon inkörning med extra olja och mindre varning.

Lite långt, men hoppas att det var nyttigt.

/tvålen

EDIT: Sen som få...


jaa kanske det.. jag gjorde så och det funkade 50 mil under 5rpm var inte så kul
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Den här killen har rätt gör som han. Rikligt med olja när du monterar kolven i cylindern, men absolut ingen extra olja.
Låt den stå och bli varmkörd på tomgång (kan ju gasa lite), låt den svalna och sen är det bara att ge järnet :banana

//Niklas


tvålen skrev:
Vafan pratar du om?! Man ska absolut inte köra med mer olja. För det första sotar den för mycket och avgasport osv kan sota ihop och sluta fungera.
För det andra så höjer man oktanhalten i motorn och man kan få knackningar.
För det tredje ska kolvringarna slitas in mot cylindern så att det blir riktigt tätt och fint. Köra sakta behöver man inte heller göra. För att det ska kännes lite bättre psykiskt så kan man väl låta bli att rödvarva det första man gör.

På crossar byter man kolv OFTA, tar man det lugnt och eller häller i extra olja i tanken där? Nej precis.

När alla mina motordelar skulle sättas ihop på RGF:n så ringde jag runt till olika personer och frågade hur man skulle köra in. Frågade folk som var involverade i racing, och fick berättat för mig att inkörningen handlar om att lagerna ska sätta sig och inte att man ska "ta det lugnt med cyllen och kolven".

För tänk efter, finns det något som säger att en motor som gått med för mycket olja dom inledande milen samt inte varvat så som den är byggd för, skulle prestera bättre än en motor som inte genom gått någon inkörning med extra olja och mindre varning.

Lite långt, men hoppas att det var nyttigt.

/tvålen

EDIT: Sen som få...
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Så jaa !!
Då var allt klart ! Har fått i hopp allt nu och startat den oxå, gick i gång väldigt lätt på elstarten utan problem :D

Nu väntar jag bara på min Orginal avgasport till min Rs som kommer nästa vecka :rofl


Tack för all hjälp !!!
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Bättre och köra med lite för mycket olja än lite för lite enligt mig...(bättre att få lite sotat avgasrör eller avgasportar än skuren cylinder)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Snubbben skrev:
Bättre och köra med lite för mycket olja än lite för lite enligt mig...(bättre att få lite sotat avgasrör eller avgasportar än skuren cylinder)


Så att kolvringarna inte anpassar sig efter cylindern sedan?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Snubbben skrev:
Bättre och köra med lite för mycket olja än lite för lite enligt mig...(bättre att få lite sotat avgasrör eller avgasportar än skuren cylinder)

Vadå lite? Du kör som den ska vara inställd!
 

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Det ska du inte alls det!
För då anpassar sig kolvringarna efter att få den mängd olja, och sen efter "inkörningen" eller den tid då du kört med mer olja, vad händer då med kolvringarna när dem är anpassade efter en annan mängd olja?

//Niklas

Snubbben skrev:
Bättre och köra med lite för mycket olja än lite för lite enligt mig...(bättre att få lite sotat avgasrör eller avgasportar än skuren cylinder)
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Bättre och köra med lite för mycket olja än lite för lite enligt mig...(bättre att få lite sotat avgasrör eller avgasportar än skuren cylinder)


vet du vad ens vad oljan gör i motorn?

Oljan smörjer inte bara, den kyler också. Precis som soppan.

Mer olja=snålare bränsle/luftblandning! Låter det bra eller vad tycker du?
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
DJM skrev:
vet du vad ens vad oljan gör i motorn?

Oljan smörjer inte bara, den kyler också. Precis som soppan.

Mer olja=snålare bränsle/luftblandning! Låter det bra eller vad tycker du?


jepp så kör jag mer olja mindre hk och smörjer mer=mindre repor??
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
lasse kongo skrev:
jepp så kör jag mer olja mindre hk och smörjer mer=mindre repor??


nej. Mer olja sotar och blir seg + magrare blandning= risk med spikningar och hål i kolven.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top