Aprilia rs

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
Mariehamn
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
hej jag tänkte köpa en rs. Men en kompis som jobbat med motorcyklar hela sitt liv sa åt mej att aldrig köpa en rs för att motoreffekten är så utplockad att den inte håller i längden. Är detta sant lr är det bara nått han fått för sej, och måst man ofta serva sina rs? (osäker)
 

jrk

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
NSR125R
Bosse^ skrev:
hej jag tänkte köpa en rs. Men en kompis som jobbat med motorcyklar hela sitt liv sa åt mej att aldrig köpa en rs för att motoreffekten är så utplockad att den inte håller i längden. Är detta sant lr är det bara nått han fått för sej, och måst man ofta serva sina rs? (osäker)

Så sa en som jag pratade med också.. men annars vet jag inte
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
eftersom man kan köpa en aprilia rs 125a i full effekt så borde den ju vara byggd för den effekten? kraftiga brosar, rejäl ram och chassi? servar man den och sköter den så ska det väll inte vara några problem.. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag säger tvärt imot din kära vän. Aprillia är en mycket påkostad hoj som håller bra. Vad jag vet finns det i princip ingen här som skurit sin RS-motor?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
har inte heller hört att någon rs:motor skulle ha skurit här inne...
det är ju så att nästan alla hojjar är överdimensionerade, och efter som dom är strypta i sverige för 15hk/11kw är det knappast något problem, den är ju byggd för att klara effekten av att vara ostrypt. som sagt marginaler...

köp rs och var glad :tummenupp
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Mikael Cagiva skrev:
Jag lägger spiken i kistan:

Apriliorna håller för effekten så länge man kör förnuftigt.
Aprilian håller för full effekt även om man kör oförnuftigt, d.v.s. pressar den till max hela tiden.

Tro mig...jag tävlade hela förra säsongen utan att knappt alls peta på motorn.
 

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Gelleråsen
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
Hehehe Det berår på vilken hoj du köper... altså ja hade så tur!!
Det börja med att ja och "martin" skulle börja köra roadracing, första dagen skulle vi upp till gelleråsen, (hojarna stog där) Men ja kom lite försent
för farsan jobbade så vi kom typ 10 min efter martin som hade redan valt en av hojarna... när ja kom dit så sog min aprilia (den var dyng harv i kåperna). så klart tog martin den som såg fiinast ut, MEN första rejset i Linköping
så skar den för första gången.. De fick gå till håkan (125r) och köpa en ny cylinder o kolv, vet ej va priset va men typ 10000 kr.... (+att en gas vajer paja också) sen vart det en till kolv :näsblod (såg ut som ett russin) Sen några dagar innan gelleråsen så rök veven, kolven, cylindern och lagerna.. så det vart några dagar i garaget för martin´s farsa.. sen sista rejset i Linköping så rök en en växel-låda, :huvet så det vart bara att ta dän motorn och skicka in den till håkan... Nu 2004 i gelleråsen hade vi en 125 dag. som ja gjorde en underbar tid för att vara första träningen på sesongen (1:20:42) :yoparty Martin Körde in sin nya motor väldigt lungt.. Håkan sa att de skulle ta bort kolven efter träningen
och kolla efter repor..... Kolven såg ut som en russin..... Är det Håkan som har slarvat? eller ta den in skit!!! ingen som vet inte håkan i allefall.....
så ja hade lite tur med att martin tog den som var fiinast i kåperna, medans ja fick den med harv kåper.. under 2003 böt ja bara tändstift, däck och fyllde den med bensin :tungan o min har gått på hög varv hela tiden..så fråga om den har varit skuren någon gång... annanrs så kan det hända dig!

// Hallblad #46
 
Last edited:

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Jo, men Martins hoj är ju som sagt ett undantag, den är ju helt fuckad i motorn. Det var ju bara mek med den hela förra säsongen, och uppenbarligen den här också?!
Värdelöst. Skulle ha lönat sig många gånger om att bytt hela motorn från början. :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tvåtaktare är känsliga, och i händerna på klumpiga sextonåringar som varken kan köra eller skruva(så är det ofta) så är det ju klart att de skär då och då?

Aprilia RS125(och 250) är bra hojar som håller bättre än de flesta. Kolla in standardklasserna i roadracing, inte så många ras där per helg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top