Aprilia sxv 550 eller ktm smc 640

htr

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
KTM 660 SMC -06
Tjena, ska snart köpa mig min första hoj ( :D!!!!) och står nu i valet mellan en ktm 640 smc och en aprilia sxv 550 (med tanke på vad som finns på begagnatmarknaden, skulle kunna tänka mig 625 och 660 oxå) så jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig! Jag har redan sökt mycket angående de båda och jag har förstått att de är 2 helt olika hojar. Frågan till er är nu; kommer jag klara av en aprilia? Och kommer jag tycka 640n är "seg" efter ett tag? Det jag är ute efter är en bushoj som fortfarande går att åka till skolan på utan att kräva en 10000kr service per säsong! Jag har inte kört mer än 125a på 2 hjul, men har kört mycket bil, moppe och fyrhjuling! Det lutar och aprilian då den är billigare i inköp som har färre mil på sig, den verkar också roligare att köra

EDIT: blir isf en 625 eller 660 då 640 va reggad över A2 gränsen och jag orkar inte dalta med strypningar

Last edited:

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Hoj
KTM RC8
Aprilian har grymt chassi bromsar och mkt effekt men kräver service hela tiden. Jag hade lagt stålarna på en 660 från 05 eller nyare. Kycka till med köoet :)

htr

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
KTM 660 SMC -06
Ja jag har förstått att det är något så sånt, men oljebyten var 10e timma eller så kan jag fixa, men såg på nån video att hela motorn va tvungen att åka av för att justera ventiler... Stämmer det? Hur ofta måste det göras?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ktmen före aprilian alla dagar i veckan, speciellt om du pluggar.

Effekten i en 640 räcker till (eller 625/660/690, beroende på vad du hittar), du kan åka längre sträckor, går att busa utan problem och du slipper servicen som en racehoj egentligen vill ha och en studentplånbok inte vill ha.

Men ja, aprilian är snyggare..:rolleyes:

htr

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
KTM 660 SMC -06
87patrik, varför en modell efter 2005? Jag hade tänkt efter 06 så jag fick skjutsa men de har ganska saftigt pris för en student

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Service varje 100 mil stämmer bättre (gatåkning) och ja ur med motorn vid vent justering.

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
15 timmars intervall för gata, dock tänds den redan vid 13 tim + att ecu ska räkna lite fel (08- vet jag inte om dom gör) har ställt min på 18 tim.

Varje 90 tim stor service. Gissar runt 600 mil :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept