Aprilia-tråden.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Växellänkage

Jag ska bygga ett länkage för att inertera växlingen. Konstruktionen på millen är inte så smart tyvärr... Saken är den att jag inte vill förstöra orginalarmen, således behöver jag få tag på en lämplig arm med splines att sätta på växelaxeln. Nån som vet vart man kan få tag på det, till ett vettigt pris? Aluminium är att föredra.

/A

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
h0h0 :tomten rena julaftonen fick hem mitt drevkit idag :D

Backdrev 44,45,46,47,48,49,50 :Bugar
Framdrev 16,17

+ 3 Kedjor i olika längder.

Med 16,50 så blir tophastigheten 235km/h :tungan

Nu vill jag bara ha mina nya backdäck :huvet :huvet kommer från tyskland. Vill inte köra på det jag har på nu, korden är frame ganska mycket :7peta

KaZ vilka drev har du kört med? som lägst fram + högst bak samtidigt.

Får se om jag ska köpa ett 15 framdrev sen också ;)

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
jocke i köping skrev:
Kolla av E-BAY ,,
där finns det både det ena o det 2:a till rätt priser ,,
eller AF1 Racin forum i usa ,, finns lite beg, där åxå.
skall undersökas.. lövis köpte ju iofs ett nytt för 2500kr :) ska kolla med han oxå om det går att skaka fram fler

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu.
Lam-Kaka skrev:

Framdrev 16,17

Med 16,50 så blir tophastigheten 235km/h :tungan

Nu vill jag bara ha mina nya backdäck :huvet :huvet kommer från tyskland. Vill inte köra på det jag har på nu, korden är frame ganska mycket :7peta

KaZ vilka drev har du kört med? som lägst fram + högst bak samtidigt.

Får se om jag ska köpa ett 15 framdrev sen också ;)

var tusan har du köpt alla dreven? misstänker att du inte köpt dom i butik ivarjefall.(skulle ju kossta multum)

tänkte passa på att berätta att premiären är överstökad, vart 30mil i söndags med 3+ grader i skugan var det rätt kyligt:) men vad gör man inte :yoparty

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Lam-Kaka skrev:

Framdrev 16,17

....

Låter saftigt dyrrrrrrrt... :död

Men... det drabar väl ingen fattig.. du kanske kan ge mig en 16/44 uppsättning :hihi :rofl

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
putteb skrev:
var tusan har du köpt alla dreven? misstänker att du inte köpt dom i butik ivarjefall.(skulle ju kossta multum)

tänkte passa på att berätta att premiären är överstökad, vart 30mil i söndags med 3+ grader i skugan var det rätt kyligt:) men vad gör man inte :yoparty

Ojoj 30 mil och jag har inte änns kört min hoj på landsvägen i år :( . Får hoppas jag får däcken snart.

Köpte dreven av en som hade haft dem till racing (några drev använda några timmar,andra drev helt nya). Samma med kedjorna. Om du är intresserad så kan du kanske får köpa ett bakdrev. Millen är ju för högt drevad orginal så det blir stor skilnad på hojen efter omdrevning. Sen störe bakdrev gör ju att hjulbasen blir kortare också och det e ju inte helt fel :)"bara kedjanslängd räcker"

Last edited:

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Ingen just nu.
Lam-Kaka skrev:
Ojoj 30 mil och jag har inte änns kört min hoj på landsvägen i år :( . Får hoppas jag får däcken snart.

Köpte dreven av en som hade haft dem till racing (några drev använda några timmar,andra drev helt nya). Samma med kedjorna. Om du är intresserad så kan du kanske får köpa ett bakdrev. Millen är ju för högt drevad orginal så det blir stor skilnad på hojen efter omdrevning. Sen störe bakdrev gör ju att hjulbasen blir kortare också och det e ju inte helt fel :)"bara kedjanslängd räcker"

vart har du beställt däcken då?

skulle absolut vara intresserad av ett bakdrev till millen..

du kan väl pm'a mig om vilka drev du kan tänka dig sälja och priser..
Mvh.putte

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Ciao fratelli e sorrelle!

Hmm Appe tråden på sidan 3..måste åtgärdas..
Har inte skrivit på länge..har nämligen gett mig
dän på att traggla igenom vår tråd from the very beginning... :näsblod.
(Ligger på sidan 67 nu...) Men det är mkt kul läsning må jag säga! :tummenupp
O stundom väldigt informativ med mektips o länkar.. Måste ju ha nåt att göra på jobbet :D

Är det nån som har ett renegade kit till övers? Får la ta o beställa annars..
Lite sugen efter allt man hört o läst. :tummenupp

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
DaLorD skrev:
Ska bultarna på bakdrevet sitta löst?? :va

Alla bultar satt löst märkte jag när jag tog av bakhjulet idag.. :skrämd

Läskigt värre. Gamla muttrar kanske? Självlåsningen tappar mark efter ett tag. Var tredje eller så, skall man byta muttrarna.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
#Olsson# skrev:
Läskigt värre. Gamla muttrar kanske? Självlåsningen tappar mark efter ett tag. Var tredje eller så, skall man byta muttrarna.
klart det e läskigt ,,, men vad menar du med att gamla muttrar ?? tänk på att vi e ju förhållandevis gamla här ,,, inte muttrar vi heller :eek:)

seriöst ,, lockingmuttrar ska bytas VAR gång dom används om det ska vara noga ,, o det e ju en vanlig strd, dim på dom så det kostar inte mycket,, troligtvis mycket billigare än ett haveri pga, försumbarhet eller rent oförstånd,, inte lätt o veta allt ibland.
mvh: Jocke i köping

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
jocke i köping skrev:
klart det e läskigt ,,, men vad menar du med att gamla muttrar ?? tänk på att vi e ju förhållandevis gamla här ,,, inte muttrar vi heller :eek:)

seriöst ,, lockingmuttrar ska bytas VAR gång dom används om det ska vara noga ,, o det e ju en vanlig strd, dim på dom så det kostar inte mycket,, troligtvis mycket billigare än ett haveri pga, försumbarhet eller rent oförstånd,, inte lätt o veta allt ibland.
mvh: Jocke i köping

OK. Då har jag använt en gång för mycket. :gnissla Tänker på snubben med motarden för ett par år sedan som jag f ö träffade en gång på en runda. Han avled efter en krasch i Täby tror jag. 50m eller så långt bromsspår i asfalten. Om det är riktigt så verkar det vara ett haveri. Kan ju vara växelåda, kedjebrott eller vad som helst iofs.

Appropå lösa drev så trösthandlade jag kålfiberhållers. Sjysta va?

Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jo dom e läckra dom hållarna ,, mycket läckra ,,,
sålde ett par sådana till Wasa förut ,, trodde dom skulle passa mitt org,system men dom var tydligen till Akropovitc burkarna ,, o sådana har ju han på son Falco så då blev ju han glad.

fika i enköping på söndag ? jag kommer hem från en resa med jobbet på söndag så det fina vädret ger väl tillfälle för det ,, teoretisk tid ,, 15:30.
kan inte läsa detta förrän på söndag när ja kommer hem från o med lunch tid i dag då jag åker.
mvh: Jocke i köping.

#Olsson# skrev:
OK. Då har jag använt en gång för mycket. :gnissla Tänker på snubben med motarden för ett par år sedan som jag f ö träffade en gång på en runda. Han avled efter en krasch i Täby tror jag. 50m eller så långt bromsspår i asfalten. Om det är riktigt så verkar det vara ett haveri. Kan ju vara växelåda, kedjebrott eller vad som helst iofs.

Appropå lösa drev så trösthandlade jag kålfiberhållers. Sjysta va?

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
#Olsson# skrev:

Joo det va lite scäry.. jag ska köpa nya och slänga på när jag hämtat hojen efter däckbyte... så det e bara att plocka av bakhjulet igen... så kan jag passa på att göra rent ordentligt på drev och sving m.m... nån som vet vad jag ska rengöra med?? nått speciellt medel???

Hur som tyckte jag mig känna häromdagen att kopplingen slirade... så jag var i kontakt med Christer som i sin tur var i kontakt med Wasa och det slutade i att vi alla tre möttes hos Christer på en kopp kaffe och hade en Appe-pratstund... Hur som så köpte jag då nya fjädrar till kopplingen av Wasa... skulle vara likadana som i barnett-paketet.. lite grövre och lite längre än orginal..

När jag satte i dem kollade jag på lameller o skivor och de såg helt nya ut.. inte blå o inte repor... Nu har jag bara provkört en kortis efter bytet men tyckte mig att problemet kvarstod...???

Vad kan det va då som trånglas?? Oljan jag kör på e Motul 5100 och den byte jag samtidigt...

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
DaLorD skrev:
Joo det va lite scäry.. jag ska köpa nya och slänga på när jag hämtat hojen efter däckbyte... så det e bara att plocka av bakhjulet igen... så kan jag passa på att göra rent ordentligt på drev och sving m.m... nån som vet vad jag ska rengöra med?? nått speciellt medel???

Hur som tyckte jag mig känna häromdagen att kopplingen slirade... så jag var i kontakt med Christer som i sin tur var i kontakt med Wasa och det slutade i att vi alla tre möttes hos Christer på en kopp kaffe och hade en Appe-pratstund... Hur som så köpte jag då nya fjädrar till kopplingen av Wasa... skulle vara likadana som i barnett-paketet.. lite grövre och lite längre än orginal..

När jag satte i dem kollade jag på lameller o skivor och de såg helt nya ut.. inte blå o inte repor... Nu har jag bara provkört en kortis efter bytet men tyckte mig att problemet kvarstod...???

Vad kan det va då som trånglas?? Oljan jag kör på e Motul 5100 och den byte jag samtidigt...

Gör rent med fotogen(lampolja)/lacknafta/kallavfettning/diesel, ja något lite "tyngre" kolväte helt enkelt. Säkert för lacken och effektivt.

De som skruvar Aprilia här i Gbg använder Motul 5100 just för att den INTE brukar ge problem med Aprilia´s kopplingar, så det borde vara lugnt.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
jocke i köping skrev:
jo dom e läckra dom hållarna ,, mycket läckra ,,,
sålde ett par sådana till Wasa förut ,, trodde dom skulle passa mitt org,system men dom var tydligen till Akropovitc burkarna ,, o sådana har ju han på son Falco så då blev ju han glad.

fika i enköping på söndag ? jag kommer hem från en resa med jobbet på söndag så det fina vädret ger väl tillfälle för det ,, teoretisk tid ,, 15:30.
kan inte läsa detta förrän på söndag när ja kommer hem från o med lunch tid i dag då jag åker.
mvh: Jocke i köping.

Mina är från RSVR.net. (ej akra) Jag ögonmätte dem med orginal och de verkar ha samma hålpossitioner som orginalfästet. De bör väl passa dina dämpare eller?

Har inget o åka på till fikat tyvärr. Massa småfix kvar. Får bli annat tillfälle. V-twinträffen då? Blir du med?

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
#Olsson# skrev:
Mina är från RSVR.net. (ej akra) Jag ögonmätte dem med orginal och de verkar ha samma hålpossitioner som orginalfästet. De bör väl passa dina dämpare eller?

Har inget o åka på till fikat tyvärr. Massa småfix kvar. Får bli annat tillfälle. V-twinträffen då? Blir du med?

Jag har likadana från RSVR, men de är ju tunnare än original (vilket är en av poängerna) så i mitt fall kommer jag att behöva distanser där de fäster i bakramen för att det skall lira ihop med mina Arrow, annars blir det väl mycket bryt och bänd.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife