Aprilia-tråden.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Ja här är då en lite dekal-kittad Aprilia. Blev inte så jättemkt, men jag är nöjd!
Har därför ganska många aprilia-klistermärken av diverse storlekar och former kvar (vanliga loggan, aprilia-racing loggor m.m.) som jag kan skicka bild på senare om nån är sugen på att stickra hojjen, bilen eller kaffemuggen :tummenupp
Och hämed ställer jag av hojjen 2-3v för vila/fiske/stug-snickra/semester i Västerbotten. Kör försiktigt så ses vi på vägarna snart igen!!

Bifogat

• Bild000_1.jpg
    Bild000_1.jpg
    192.5 KB · Visningar: 76

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Ja här är då en lite dekal-kittad Aprilia. Blev inte så jättemkt, men jag är nöjd!
Har därför ganska många aprilia-klistermärken av diverse storlekar och former kvar (vanliga loggan, aprilia-racing loggor m.m.) som jag kan skicka bild på senare om nån är sugen på att stickra hojjen, bilen eller kaffemuggen :tummenupp
Och hämed ställer jag av hojjen 2-3v för vila/fiske/stug-snickra/semester i Västerbotten. Kör försiktigt så ses vi på vägarna snart igen!!

Nu gick all vax åt va:cool: Fan så fin:tummenupp

:D :D :D :D

Johan Källberg

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
Mille / ZX9-R
EXets brorsa körde omkull så ja skulle få testa me hans relä o se om de är de felet! Han lär ju laga innan han kan åka igen! Blev bara hoj skader som tur var! O så har han ju inge körkort än häller!:va

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Dubbelt avgas??

Är det någon som vet om nyare (04 och framåt) dubbelslipon (original eller annat) skulle passa på en 99:a om man har t.ex ett akra dubbelgrenrör? :va Vet en som har ett men inga slipon till röret.

Kanske samma fråga egentligen men skiljer det något på 04 grenrör förutom första biten mot toppen mot de gamla?

/R

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Någon som har tips på bra kraschpuckar till Mille -00:a? Och vart dom kan köpas. Mina skrotades i kraschen på Sviestad.
Tycker inte jag hittar till en -00:a i butikerna till vänster :va .

Johan Källberg

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
Mille / ZX9-R
Hej hej igen!
Mu så startar Millen fin fint!
Nytt batteri o lånat start relä! Har snackat me en kille som skulle kolla upp vilka relän som ja kan använda! Återkommer med hur de blir o va de kommer att kosta!
Så nu blir de Midlanda banan på månda!:yoparty

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Låter bra det ,,
jag vet att dåligt batteri sabbar startrelået ,, det bränner visst på kontakterna då ,,
lycka till på mittsverige banan.

// Jocke

Hej hej igen!
Mu så startar Millen fin fint!
Nytt batteri o lånat start relä! Har snackat me en kille som skulle kolla upp vilka relän som ja kan använda! Återkommer med hur de blir o va de kommer att kosta!
Så nu blir de Midlanda banan på månda!:yoparty

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
husaberg fs 570 2010
Var och provkörde en tuono idag å måste säga det fan vilken skön hoj!
Nu ska jag bara kränga av sxv:n lite skit fort så jag kan köpa en tuono=)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Någon som har tips på bra kraschpuckar till Mille -00:a? Och vart dom kan köpas. Mina skrotades i kraschen på Sviestad.
Tycker inte jag hittar till en -00:a i butikerna till vänster :va .

Jag har just köpt de "nedre" craspuckarna av en tillverkare på ebay. 25pund. Säkerligen inte den högsta kvaliten som märkesgrejorna men det var billigt o bra. Passformen är jättebra. Jag hoppas inte på att göra någon jättevurpa iaf ;)
http://stores.ebay.co.uk/Race-Supplies-Direct
Framgaffel och sving finns för Millen på ebay, men från andra handlare.

Alienmoto har även dem de nedre puckarna samt sving och gaffel.
Annars har ju rsvr.net och af1 allt, dock ganska saftiga slantar.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
:tummenupp :tummenupp

Tackar!

Jag har just köpt de "nedre" craspuckarna av en tillverkare på ebay. 25pund. Säkerligen inte den högsta kvaliten som märkesgrejorna men det var billigt o bra. Passformen är jättebra. Jag hoppas inte på att göra någon jättevurpa iaf ;)
http://stores.ebay.co.uk/Race-Supplies-Direct
Framgaffel och sving finns för Millen på ebay, men från andra handlare.

Alienmoto har även dem de nedre puckarna samt sving och gaffel.
Annars har ju rsvr.net och af1 allt, dock ganska saftiga slantar.

ullph

Medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Tja grabbar, jag är rädd.
När jag åkte en sväng på 12 mil idag så hände nåt me min växellåda. Flera gånger. När jag skulle växla upp från 4:an till 5:an eller 5:an till 6:an så fanns där ingen växel. Den gnäggade till på ett minst sagt otrevligt vis. Det högg liksom som om man försöker peta i 1:an i alldeles för hög fart. Då nöp jag in kopplingen och vips några sekunder senare funkade det igen.
Vet inte om det är av betydelse men i samband med detta har den även börjat "lagga" när man ger gas på lägre varv.

Hoj: Tuono 1000R -05

Vore tacksam om någon har en vettig förklaring till detta.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en Falco -00 och har lite problem med kopplingen som inte vill frikoppla riktigt. Det smäller som fan när man lägger i 1:an och ska man lägga i neutralen så är det mer eller mindre omöjligt eftersom växlarna är så "hårda" att man hoppar förbi neutralen hela tiden.

Har nyligen bytt bromsvätskan till den hydraliska kopplingen och inbillar mig att det blev sämre efter det. Borde dock inte ha luft i systemet då jag använde tryckluft för att suga igenom vätskan.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Det smäller som fan när man lägger i 1:an och ska man lägga i neutralen så är det mer eller mindre omöjligt eftersom växlarna är så "hårda" att man hoppar förbi neutralen hela tiden.

Jag har precis samma problem på min Mille R 06:a, som bara gått 270 mil? Inbillar jag mig, eller är det så växellådan funkar på millar - för ibland är det stört omöjligt att lägga i friläge vid rödljusen och när det blir grönt och jag lägger i 1:an så låter det som en smärre metallisk smäll varje gång?

:va

Jag har inte vågat chansa och köra så långt med reservlampan tänd ännu, så jag brukar tanka när den börjar blinka/lysa, och får oftast i ca 10 liter. Jag vet ju att tanken tymmer ca 17 liter tror jag det var, så hur beter sig reservlampan när det typ är väldigt lite bensin kvar i tanken?

Eller rättare sagt, när är det verkligen dags att tanka, hur kan man se/veta det utan att få soppatorsk? Jag är trött på att tanka var 10:e mil :näsblod

Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag har precis samma problem på min Mille R 06:a, som bara gått 270 mil? Inbillar jag mig, eller är det så växellådan funkar på millar - för ibland är det stört omöjligt att lägga i friläge vid rödljusen och när det blir grönt och jag lägger i 1:an så låter det som en smärre metallisk smäll varje gång?

:va

Jag har inte vågat chansa och köra så långt med reservlampan tänd ännu, så jag brukar tanka när den börjar blinka/lysa, och får oftast i ca 10 liter. Jag vet ju att tanken tymmer ca 17 liter tror jag det var, så hur beter sig reservlampan när det typ är väldigt lite bensin kvar i tanken?

Eller rättare sagt, när är det verkligen dags att tanka, hur kan man se/veta det utan att få soppatorsk? Jag är trött på att tanka var 10:e mil :näsblod
En luftning av kopplingen är busenkel - 5 min så är det klart.

Om kopplingen fortfarande släpar kan det vara oljan. Apan kan vara lite kinkig med
viskositet och kvalitet. Kan rekommendera Motul 300 eller OKQ8 SBK. Båda i W15-50.
Det finns säkert några sorter till som funkar bra men jag har inte provat alla...
Så du kanske får stå ut till nästa oljebyte.

Reservlampan tänds väldigt tidigt. Brukar få i 10-11 liter om man tankar direkt.
Du får dock en liten hjälp av trippmätaren som går igång efter 2km.

Gollum

Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
En luftning av kopplingen är busenkel - 5 min så är det klart.

Låter fint, men hur gör man då? Tips, länk mottages mycket tacksamt :)

Reservlampan tänds väldigt tidigt. Du får dock en liten hjälp av trippmätaren som går igång efter 2km.

Går trippmätaren igång automatiskt menar du, när reservlampan tänds :va Förklara är du bussig :)

PS: Jag har bara fått manual på italienska & tyska med min Mille, och jag kan inget av dessa språk - så för mig är användarhandboken snarare en "bilderbok" för en dagisunge så därför är jag inte helt uppdaterad även om jag försöker titta på bilderna :huvet

Ingen som har en manual för RSV Mille R 06:an som PDF-fil kanske?

U.S

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
APRILIA RSV 04

Går trippmätaren igång automatiskt menar du, när reservlampan tänds :va Förklara är du bussig :)

PS: Jag har bara fått manual på italienska & tyska med min Mille, och jag kan inget av dessa språk - så för mig är användarhandboken snarare en "bilderbok" för en dagisunge så därför är jag inte helt uppdaterad även om jag försöker titta på bilderna :huvet

Ingen som har en manual för RSV Mille R 06:an som PDF-fil kanske?

http://www.serviceaprilia.com/public/lumAprilia/RSV Mille 2006/RSV Mille UK 2006.pdf

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08

Har ingen länk att rekommendera men en sökning på apriliaforum.com bör ge en hel del. Ska kolla om jag hittar nå't.

Annars är det bara att för sätta en 8mm (?) ringnyckel runt luftningsnippeln
på slavcylindern. Du hittar den till vänster om kåpan över motordrevet.
Sätt en lagom grov plastslang på själva nippeln och kör ner andra ändan i en burk.

Applicera tryck på kopplingshandtaget och lossa försiktigt på luftningsnippeln.
Bibehåll trycket på handtaget och låt vätskan sippra ut i slangen.
När handtaget går i botten, håll kvar och stäng till nippeln.
Släpp ut handtaget och pumpa ett par gånger.
Upprepa proceduren ett par gånger och håll koll på vätskenivån i behållaren under tiden.
Fyll på en skvätt ny vätska (DOT4) för att kompensera för det du släppt ut.

"That's it":D Klart.

Jajjamennsan, så är det....under förutsättning att omkopplaren till vänster på styret står
i läge "Mode" och inte "Trip 1" eller "Trip 2" så går den igång efter 2km.

Gollum

Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Thanks alla! Känns skönt att ha hittat er, nu ska jag lufta "Apan" lite och se om det löser sig med friläget m.m. I'll be back :)

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Jag kör ca 20 mil mellen tanktillfällena ,, men det är ju lite olika hur hojjen är intrimmad såklart,men får du bara i 10 liter var gång så kan du ju tänja på sträckan o köra 15 mil innan nästa tank iaf o konstatera hur mycket tillgodå du har på dina 18 liter.
när min var pungny så kom jag 24 mil tills soppatorsk ,, (sedan 1 km fotvandring enkel resa till macken :tummenupp )
ang koppling så har du ju garanti på´t ,, påtala det för stället där du köpte så grejjar dom det säkert åt dig.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife