Aprilia-tråden.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Slangar

Hur går kopplingsslangen över kylaren på Falco?
  • Intill ramen, innanför den svarta skyddslangen?
  • Utanför den svarta skyddslangen?

Hur går kopplingsslangen vid oljetanken på Falco?
  • Över oljetanken?
  • Under oljetanken?
  • Bakom oljetanken?


Hur går vänstra vakumslangen (den som går till kopplingsmembranet) ifrån throtteln på Falco/Mille?
  • Ner mellan cylindrarna?
  • Ner bakom bakre cylindern?
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Pratade med AVA idag. Axone är beställd och skall komma inom "några veckor".


EDIT: Vad som sägs. (O det kan vara en jävla skilnad)
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
:banana :banana :banana Topparna kommer Nästa vecka!! :banana :banana :banana


Nu e lille KaZ halvnöjd! :tummenupp

Och har jag lite röta så blir lackningen klar nästa vecka oxå! :D

NU ERE NÄRA!!!

tjo

:fyllisar
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
hej alla prilla ägare. behöver lite delar till en mille -99:A som är mindre hel.. så om ni har länkar till tex mc skrot eller ska sälja så pm:a mig behövs: framgaffel (eventuellt) instrumentering, kåpor, baklykta.. kommer säkert att bli mer saker som behövs..

Goffe
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Goffe skrev:
hej alla prilla ägare. behöver lite delar till en mille -99:A som är mindre hel.. så om ni har länkar till tex mc skrot eller ska sälja så pm:a mig behövs: framgaffel (eventuellt) instrumentering, kåpor, baklykta.. kommer säkert att bli mer saker som behövs..

Goffe

Jag har en del saker,
tex: en bromsskiva i klockrent skick. (fram)
sen lita anat pyssel!

=)

KaZ
 

HenkeHalén

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia Mille
framgaffel..

Jag har lite funderingar som jag kanske kunde få hjälp med!!??

Jag har precis tagit fram min nyinköpta mille -01:a Och oundvikligt så blir det lite bakhjulsåka, och eftersom man är en kratta på det så ha jag släppt ner den lite hastigt ibland (feg och skiträdd) och vid två tillfällen så har framgaffeln slagit igenom!! Kan väl inte vara normalt!! Hände aldrig med min vfr och det är en touringhoj!! Jag har kollat inställningen på fjäderförspänning och dämpning.. och allt är rätt inställt... jag tycker oxå att den känns lite svampig när jag står still och "gungar" på hojen...
Hojen har gått ca: 700 mil.. kan det vara så att man har en tunnare olja i gaffeln fram till första bytet som ska göras vid 750 mil?? I verkstads handboken står det att man kan ha allt från 5W-20W olja!!

Tacksam för hjälp!!
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
HenkeHalén skrev:
Jag har lite funderingar som jag kanske kunde få hjälp med!!??

Jag har precis tagit fram min nyinköpta mille -01:a Och oundvikligt så blir det lite bakhjulsåka, och eftersom man är en kratta på det så ha jag släppt ner den lite hastigt ibland (feg och skiträdd) och vid två tillfällen så har framgaffeln slagit igenom!! Kan väl inte vara normalt!! Hände aldrig med min vfr och det är en touringhoj!! Jag har kollat inställningen på fjäderförspänning och dämpning.. och allt är rätt inställt... jag tycker oxå att den känns lite svampig när jag står still och "gungar" på hojen...
Hojen har gått ca: 700 mil.. kan det vara så att man har en tunnare olja i gaffeln fram till första bytet som ska göras vid 750 mil?? I verkstads handboken står det att man kan ha allt från 5W-20W olja!!

Tacksam för hjälp!!

slår den igenom är den inte rätt inställd!

ställ den lite hårdare bara

:tummenupp
 

HenkeHalén

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia Mille
Den slår igenom trors att den är lite hårdare ställd!! Har ställt den efter handboken och även provat lite hårdare så det beror inte på det!!! :huvet
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
HenkeHalén skrev:
Den slår igenom trors att den är lite hårdare ställd!! Har ställt den efter handboken och även provat lite hårdare så det beror inte på det!!! :huvet

låter skummelt...

lite olja i kanske? faktiskt ingen aning...

J
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
är verkligen fjäderförspänningen rätt inställd ?
hade åxå en "vanlig " mille och den gaffeln slog defenitivt inte igenom,,. :tungan

HenkeHalén skrev:
Den slår igenom trors att den är lite hårdare ställd!! Har ställt den efter handboken och även provat lite hårdare så det beror inte på det!!! :huvet
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
jocke i köping skrev:
är verkligen fjäderförspänningen rätt inställd ?
hade åxå en "vanlig " mille och den gaffeln slog defenitivt inte igenom,,. :tungan

mm, tror han får ställa den hårdare igen!

annars verkar det mycke skumt! :va

:tummenupp
 

HenkeHalén

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia Mille
Jag tror att jag får kolla oljemängd.. eller kanske byta så jag är helt säker.. men det är ju inte helt lätt med upsidedown gaffeln!! :rofl
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
HenkeHalén skrev:
Jag tror att jag får kolla oljemängd.. eller kanske byta så jag är helt säker.. men det är ju inte helt lätt med upsidedown gaffeln!! :rofl

Står exakt hur du gör och vilken oljemängd det ska va i workshopmanualen! Finns på Apriliaklubbens hemsida.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
mikcar skrev:
Står exakt hur du gör och vilken oljemängd det ska va i workshopmanualen! Finns på Apriliaklubbens hemsida.

Du mikcar... Är det svårt att ställa ventilerna på Millen? Finns det många olika shims? Kostnad för dessa? Var kan dessa beställas?
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
RSV_R skrev:
Du mikcar... Är det svårt att ställa ventilerna på Millen? Finns det många olika shims? Kostnad för dessa? Var kan dessa beställas?

Ojdå... hmmm... nu har jag bergis gett intrycket att va värsta supermecken på Aprilia...

Ska försöka ge dig ett bra svar ändå...

Om det är svårt är ju beroende på hur mycket erfarenhet man har... Har alltså inte gjort det själv ännu men kommer att bli aktuellt snart. Har förberett mig lite och kollat upp hur det ska gå till. Lite bökigt är det ju då man måste lyfta på kammarna för att shimsa om. Extra bökig verkar bakre cylindern vara p.g.a balansaxeln.
Jag räknar iaf. med att det kommer att ta sin lilla tid första gången.
Utförliga steg om detta finns i "Workshopmanualen".

Börja med att kolla om du har några avvikelser. Om det skiljer sig så kolla i tabellen vilka nya shims du behöver för att göra justeringen. Har ingen aning om vad shimsen kostar men kan inte tänka mig att det ska va så dyrt. Shims bör Apriliahandlarna ha hemma på hyllan. Det finns shims i alla möjliga tjocklekar för att kunna justera avvikelserna.

Jag rekommenderar att ladda hem all dokumentation från apriliaklubbens eller Busters hemsida och lusläsa innan.
Ett annat ställe är det här:
http://www.geocities.com/sl_mille/valves.html

Lycka till!
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Raabbaa Grabbar!!!!!!!

Jag undrar om någon har koll på grund inställningarna på en Öhlinare bak till en -00 mille. Tex. fjäderlängd och hur rattarna skall stå från fabrik så man har nått att utgå ifrån.

PM:a mej om det är nån som har koll!!!!!!!!

wasa
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top