Knubbis skrev:Hej
Jag har en aprilia RS -97
När jag ska dra ur den på ettan så kan den hacka fram. Försöker man hålla den på ett visst varvantal på första växeln så hackar den smått hela tiden det gör den på andra växeln också och även kanske lite på trean. Håller man låga varv så går det bra. Det är inga problem på högre växlar vilket varvtal man än har.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Kan inte förstå varför den gör så.
Har ni haft samma problem eller vet ni kanske vad som är fel?
shoik skrev:förlite soppa alt. förmycket luft
är den HELT orginal?
nu är det såhär! att det kan vara både att den får för mkt soppa och för lite! jag hade samma problem! detta uppstod för att jag hade för stort munstycke i den! bytte ner mig och allt gick som det ska!Knubbis skrev:Men om det skulle vara så, bör den inte gå dåligt på alla växlar då?
Alla strypningar ska vara borta. Köpte den så.
ModiN skrev:nu är det såhär! att det kan vara både att den får för mkt soppa och för lite! jag hade samma problem! detta uppstod för att jag hade för stort munstycke i den! bytte ner mig och allt gick som det ska!
Knubbis skrev:Så det jag kan göra är att försöka ställa om bränsle tillförseln?
shoik skrev:du kan reglera bränsletillförseln genom att köpa ett annat munstycke, men annars kan du testa att öka mängden luft som blir tillsatt, på förgasaren finns det en "luftskruv" och det är inte samma som "tomgångs skruven"
testa att skruva ut den lite, alt. skruva in den.
beroende på om den får för mkt eller för lite.
testa det först ja... om det inte funkar så byter du munstycke!Knubbis skrev:Då ska jag nog ta och testa att ställa om luftskruven. Den kan inte ta skada om jag ställer in den helt knasigt? Jag är ingen mekare så det känns bäst att fråga.
ModiN skrev:testa det först ja... om det inte funkar så byter du munstycke!
Knubbis skrev:Okej ska göra det. Då är ju frågan vad jag bör byta till för munstycke och vad kan det tänkas kosta?
Den tar alltså inte skada om man skulle råka ställa in luftskruven helt fel?
Tack för all hjälp jag fått hittils, mycket uppskattat.
KawaF3771 skrev:Troligtvis för att den vill ha mera varv
Min gör samma sak förutom i femman o sexan...
shoik skrev:ett munstycke går på en 40:- om den är helt orginal så ska det sitta ett i storek 120
och då är frågan om du ska gå upp eller gå ner i munstycke.
och nej det är inget som kan gå sönder för att du vrider lite på luftskruven, det som kan hända är att den inte startar eller dör...
men gör så att du tar en liten spritpenna och märker i vilket läge skruven har suttit i, typ en prick på skruven och en prick på förgasaren som självklart något liknande rakt åvanför varandra, sen startar du hojen och testar att vrida lite på skruven, så märker du vad som händer... blir det något knas så är det bara att skruva till baka till märkningen :d håll dock reda på hur många varv du skruvar i/ur den
Knubbis skrev:Har skruvit på den ett tag nu.. har fått den att gå bättre, den hackar inget på 2 eller uppåt och det är ju skönt.. nu har jag bara ett litet hack ibland på första växeln när jag drar ur den om jag dock håller den på höga varv på ettan så hackar det bra. Tomgången har stigit en del pga detta men gör väl inte så mycket.
shoik skrev:hm... har du värkligen skruvat på "luftskruven" och inte "tomgångs skruven"?
tomgångs skruven är den skruv som har en fjäder under, luftskruven sitteren liten bit bakåt på förgasaren (kan vara lite svår att uptäcka)
om du har skruvat på rätt skruv, så är det ju bara att skruva ur tomgåns skruven lite så är det inget problem sen
men men vad gör lite hög tomgång iofs
Knubbis skrev:Jag har skruvat på rätt. Har en instruktions bok till hojjen.. Ska kanske testa att skruva på tomgångs skruven också.
xanlar skrev:Checka tändstiftet, låter som den misständer tycker jag. eller så håller högvarvständspolen på o ge sig
lycka till
nej det ska inte spela nån större roll, jag har med åttans stift. Anlednignen för att använda nians stift är om den skulle gå för varmt.. Går den för varmt så byt till nian..PollySmurf skrev:Varför skulle det va tändspolen
Om det blev så mkt bättre av att skruva på förknasaren borde de väl bara va att finjustera den lite till?
Tändstiftet däremot..
Föresten... jag kör på en 8:a och jag ska egentligen ha ett 9:ans tändstift, kan det påverka hur bra hojen går?
Jaja, jag vet, snor tråd som fan
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |