Aprilian vägrar starta!!!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.
Har haft en tråd uppe innan om detta men blev OT + att ja har annat o berätta nu så ja starta en ny tråd.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Har haft "liknande" problem, efter vinterdvalan så ville den inte starta. Jag dona o trixade, det slutade med ett nytt tändstift. De gjorde susen! Men om ditt är som de ska, så vet jag inte vad det kan vara... Inga strömbrytare som spökar? På Dt´n sitter en sensor som gör att jag inte kan starta med stödet nere, har du något liknande?

Soppan flödar som den ska? Ska inte vara för mycket heller...

Tror inte jag är mycket till hjälp men lycka till... :rolleyes:
/mvh Johan
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Du sa ju att det puffrade till i avgasröret nån gång ibland... Men har du kollat så du har fin gnista? Luktar det bensin om den (ur avgasröret) när du försökt starta en stund?...
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Prova att rulla igång hojen , inte så bra att pressa startmotorn.

Motorerna kan va lite mongo efter att dom stått över en vinter.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jösse skrev:
Prova att rulla igång hojen , inte så bra att pressa startmotorn.

Motorerna kan va lite mongo efter att dom stått över en vinter.



1. Det är fin blåaktig gnista
2. Det luktar bensin

okej jag har testat försöka rulla igång en gång innan. Men vafan ett försök till skadar väl inte!
 

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
Min var väldrigt svår startad nu efter vintern, och gick dåligt innan vintern oxå. Så jag gjorde ett komp-test och de visade inga fina siffror så de blir ny kolv med ringar om någon vecka så får vi se om den går bättre.
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Överslag?

Kan också vara så att gnistan "kvävs" när väl tändstiftet sitter i toppen.

Kommer gnistan på rätt ställe?
Om den inte kommer precis mellan elektroderna så är det överslag i stiftet och då kan det bli som på din.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bossjan skrev:
Kan också vara så att gnistan "kvävs" när väl tändstiftet sitter i toppen.

Kommer gnistan på rätt ställe?
Om den inte kommer precis mellan elektroderna så är det överslag i stiftet och då kan det bli som på din.

men va fan det är ju bara små saker... lämna in verkar dummt... testa att springa i gång den då hör man ju ganska bra på cykeln vad som är fel också festa med olika gas pådrag under igång rulningen om den inte vill starta.. det är väll bara lite avfrostning cykeln behöver tänk så mycket kondens som bildas nu i skiftet mellan vinter och sommar .. med att den baksmäller tyder ju på att den kommer i gång i bland testa gör rent stiftet och ut och spring med den.. min får man göra sähär med läg i 1 håll in koppling spring och släp ut kopplingen,pga komp

men visst sädär var min när min kolv gått av:D men de tror ja inte
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
RS "Alex" skrev:
men va fan det är ju bara små saker... lämna in verkar dummt... testa att springa i gång den då hör man ju ganska bra på cykeln vad som är fel också festa med olika gas pådrag under igång rulningen om den inte vill starta.. det är väll bara lite avfrostning cykeln behöver tänk så mycket kondens som bildas nu i skiftet mellan vinter och sommar .. med att den baksmäller tyder ju på att den kommer i gång i bland testa gör rent stiftet och ut och spring med den.. min får man göra sähär med läg i 1 håll in koppling spring och släp ut kopplingen,pga komp

men visst sädär var min när min kolv gått av:D men de tror ja inte


hej! har inte lämnat inte den ännu! fick inte tid förräns nästa torsdag!
Jag vet det är antagligen nåt slags kontaksfel någonstans!
Jag fick igång den igår genom att springa! Sen satt jag på den o höll igång den så att den gick upp till 85 grader. När jag sedan släppte gasen så orka den inte hålla igång utan bara dog :confused:

Undrar vafan detta kan vara!
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Exakt som din RS håller på höll min gamla drac på..

Den hade skurit, så in i helvete..
När jag sprang med den kom det små eller stora baksmällar lite då och då.

Jag fattade inte heller vad det var så jag bytte stift, rengjorde förgasaren, ja allt utom att kolla kolven/cylindern..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Släppte gasen och dog :va

Provade du att köra iväg ?

Skruva upp tomgången o kör igen :tummenupp

Kan ju va att tomgången fått spel å att när du släppte gasen så dog den helt enkelt , den kanske gick att köra med ändå.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Jösse skrev:
Släppte gasen och dog :va

Provade du att köra iväg ?

Skruva upp tomgången o kör igen :tummenupp

Kan ju va att tomgången fått spel å att när du släppte gasen så dog den helt enkelt , den kanske gick att köra med ändå.


Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
stoooffe skrev:
Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!

men blanda inte ihop bland-skruven och tomgångsskruven.. visst alla, är/ tycker olika men jag fattar inte varför du ska lämna in den.. i dag när jag tog bort org luft filtret blev trött på det satte dit öppet som jag förörigt brukar köra med så fick jag ingen tomgång längre .. men med org boxen få jag tomgång:)

kul för dig att den fungerar
 

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
Hej!
Har varit ute o kört med den ca 15 mil idag! Gick hur bra som helst!
Vet inte vad det som hände innan kan bero på! Men något e där med tomgången för ja har dragit upp tomgångsskruven till max men den vill ändå dö när ja släpper gasen! Så ja måste hålla gasen på typ 3000rpm hela tiden när ja står stilla för att den inte ska dö! Men nu när ja har varit ute o kört med den så går det helt plötsligt bra att starta med elstarten! Vet inte vad allt berodde (stavning?) på!
Men men!
Den går iaf o köra med nu :D!

Ska ändå in med den på verkstan på torsdag för de måste ju fixa tomgången åt mig!


Kan komma o titta på den nån dag om du vill det.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
men blanda inte ihop bland-skruven och tomgångsskruven.. visst alla, är/ tycker olika men jag fattar inte varför du ska lämna in den.. i dag när jag tog bort org luft filtret blev trött på det satte dit öppet som jag förörigt brukar köra med så fick jag ingen tomgång längre .. men med org boxen få jag tomgång:)

kul för dig att den fungerar
prova att stvätta filtret.( det öppna) och prova igen.. mitt blev igensatt med bensinångor sen dog tomgången.. prova!.. :tummenupp
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
philsson skrev:
prova att stvätta filtret.( det öppna) och prova igen.. mitt blev igensatt med bensinångor sen dog tomgången.. prova!.. :tummenupp


okej ja kan ju testa! Men iofs så kostar det ju inte mycke o lämna in den nu! Bara en liten schystering (stavning :confused: ) som behöver göras!

Ja ja är osso glad att den funkar :D!
15 mil igår o 5 mil idag :D kör som attan nu när d e bra väder :banana
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top