Aprilian vägrar starta!!!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
kirra? aldrig hört det, men jag antar att det är när startmotorn går runt :)

ett vanligt fel är att dödarknappen e i :3freak

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
JiMpA skrev:
kirra? aldrig hört det, men jag antar att det är när startmotorn går runt :)

ett vanligt fel är att dödarknappen e i :3freak

sant det är när startmotorn går runt :)

nej dödarknappen har ja kollat :p tyvärr e ja inte så dum.

Har provat både med och utan chok. Ingen skillnad tyvärr!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
förresten, kan vara bra o veta. Har haft igång den en gång förra veckan. Tog år o dar innan ja fick igång skiten. Sen när ja va ute o körde så bara dog hojen helt plötsligt. Fick bli hämtad av farsan. När ja va hemma så upptäckte vi att det inte kom fram någon bensin. Stiftet o allt va snustort hela tiden. Plocka isär o blåste rent. Sen nu så kommer det soppa fram igen. Men får inte igång den. :va

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Är bensinen för gammal. Bensin är en färskvara så prova och byt denna. Jag brukar ha samma problem med min 2t när den har stått under vintern.

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Oki ja då är det bara att kolla. Får du någon gnista på tändstiftet?? och i så fall vilken färg har denna (skall vara blåfärgad). Kommer det fram bensin??

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
SegDeg skrev:
Oki ja då är det bara att kolla. Får du någon gnista på tändstiftet?? och i så fall vilken färg har denna (skall vara blåfärgad). Kommer det fram bensin??

japp blå gnista hur fin som helst! Soppan kommer fram numera sen ja hade isär den. Men surar som en ***** :huvet

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Jag hade liknande problem när jag fick hem min förra motard! Då tog den in "tjuvluft" genom en spricka i insugningsgummit! Gick knappt att starta med startgas, och när man väl fick igång den blev blåsen så in i :4skrika varma!
Lycka till!

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
stoooffe skrev:
Hej!

Har en Aprilia RS 125 -02.

Nu är det så att Aprilian totalt vägrar o starta. Den bara surar hela tiden. Stiftet ett nytt o funkar hur kanon som helst. Har mekat sönder o kollat så det inte sitter nåt skit i förgasaren. Plockade sönder förgasaren o blåste rent överallt. Men den vägrar fortfarande starta. Ja kan stå o kirra (stavning ?) i flera år, den bara håller på och då o då så puffar d till i avgasröret.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Tacksam för svar! Vill ju osso ut o köra! :)

Om du lagar det som du har mekat sönder så går den nog sen :lol

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
stoooffe skrev:
hähähä där va du rolig! inget mekat sönder här inte. Farsan hjäpte till btw! :fatta!

Du är säker på att allt hamnade på rätt plats i förgasaren igen efter att du rengjorde den?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Tjena Stoffe!

Jag har en annan teori varför din hojj surar. Det här hände mig för inte så länge sedan och det tog mig ett långt tag innan jag kom på vad det var. Förstörde min säsong nästan.

I förgasaren finns det på flottören en nål som ska reglera bränslenivån "needle jet" tror jag det heter. Cylindern som nålen går ner igenom var avtagbar på mina förgasare (Mikuni BSDR36) och packningen som cylindern hade mot förgasarkroppen var dålig. Förre meken/ägaren hade satt olika packningar på alla förgasarna. Inte undra på att skiten flödade över och dränkte hojjen när all bensin rann förbi packningen.

Nu vet jag inte om tvåtaktare har samma system men du får iallafall något mer att tänka på. Så justera inte om något. Leta först efter fel.

Edit: Dvs. mät bränslenivån i förgasaren och kolla mot specifikationerna.

/a

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
aLcATRAZ skrev:
Tjena Stoffe!

Jag har en annan teori varför din hojj surar. Det här hände mig för inte så länge sedan och det tog mig ett långt tag innan jag kom på vad det var. Förstörde min säsong nästan.

I förgasaren finns det på flottören en nål som ska reglera bränslenivån "needle jet" tror jag det heter. Cylindern som nålen går ner igenom var avtagbar på mina förgasare (Mikuni BSDR36) och packningen som cylindern hade mot förgasarkroppen var dålig. Förre meken/ägaren hade satt olika packningar på alla förgasarna. Inte undra på att skiten flödade över och dränkte hojjen när all bensin rann förbi packningen.

Nu vet jag inte om tvåtaktare har samma system men du får iallafall något mer att tänka på. Så justera inte om något. Leta först efter fel.

Edit: Dvs. mät bränslenivån i förgasaren och kolla mot specifikationerna.

/a

okej kan vara värt ett försök!

Men ska iaf lämna in hojen på verkstad på freda nästa vecka! De nissarna kan ju saker o ting så då ska vi nog kunna fixa det :)

Tack ändå btw :fyllisar

Hej!

Har inte fått tid på verkstaden förräns nästa torsdag!
Nu är det så att jag fick igång hojen igår genom att springa som en galning med den! Den starta nästan direkt! Jag satt på den och höll gasen på ca 4000-4500rpm för att den skulle bli varm, fick upp den i ca 85 grader.
När jag sedan släppte gasen så bara stannade den igen.
Problemet är även att det går överhuvudtaget INTE att få igång den med elstarten. Elfel någongstans?

Jag har iaf ingen aning vad detta kan bero på! En av farsans polare kommer idag och skall se om han vet! Han är rätt duktig på hojjar!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...