Arai Condor?

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Var och testade lite hjälmar idag, och den som jag tror kändes bäst var "Arai Condor". Någon som kör med denna hjälm och kan ge lite feedback?

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Verkar dock inte vara någon större prisskillnad på visir mellan tillverkarna?
Vad vinner man på att köpa en dyrare hjälm? Tystare? Bättre ventilation?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Vad vinner man på att köpa en dyrare hjälm? Tystare? Bättre ventilation?

Bättre skydd;)

Arai gör väldigt säkra hjälmar. Funderar du på Condor så testa en Astro eller en Viper GT. På de hjälmarna kan du byta kindkuddar och inredning.
En stor fördel. Dels kan du anpassa hjälmen om den skulle bli för stor.
Dels så kan du byta ut inredningen om den skulle bli för äcklig med åren;)

Prisskillnaden är inte större än ca 1000kr. Känn dig fram och do it!

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Kör med Condor, den svarta halvmatta (alltså inte den med gummiyta) samt med klart och mörkt visir.

*Suveränt skön
*Bra visir och aldrig imma med pinnlock
*Mörkt visir kostar runt 800:-
*Plattorna som håller visiret kan lossna om man slarvar vid fastsättning vilket är lätt att göra.
*Ej löstagbar inredning.
*Upplever den tystare än Shoei
*bra tålig lack ( i alla fall i det utförandet jag har)
*kan upplevas lite dragig underifrån vid kallare väderlek, finns ej orgonal hak"flärp"
*Har kört ned till +3 grader utan problem i den med halskrage...
*bra ventilation

Sammanfattning... säker bra hjälm för priset, lägger man till någon 1000 lapp så får man mer finesser som föregående talare skrev... Smaksak och plånboksfråga.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har kört med två sådana och har inget att klaga på. Gillar dom skarpt. Fast, det är nog mer Arai som är rätt.

Nästa kruka blir en såndäringa RX7RrrRr.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kör med en Condor och det är nog den skönaste hjälm jag har kört. Bra ventilation och så men som folk sagt bullrig som fan, speciellt om man som jag hade en Schuberth S1a som förra-hjälm...

I mitt fall blev det Condor då dom dyrare Arai-hjälmarna konstigt nog satt sämre. Min konstiga huvudform passar bara ett fåtal hjälmar så jag har inte så mycket att välja på (t.ex. Shoei och AGV är bara att glömma) så i praktiken stod valet mellan ännu en S1a och Condoren där den senare känns lättare och smidigare men den förra är rejält mycket tystare och jag saknar touring-solvisiret när man svänger och hamnar i skarpt motljus.

Lite udda att det (jämfört med S1an) känns helt öppet under hakan och det kanske är en bidragande orsak till att den blir mycket bullrigare

Edit: Jag är fullt medveten om att dom två nämnda hjälmarna är av helt olika typ, S1an sport-touring och Condoren Sport-rejs

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Kör med en helsvart Astro J. Sitter som en smäck och alla försäljare på mc-ställen verkar kommentera att jag har en väldigt bra hjälm. Så det kanske ligger nåt i det...
Arai verkar iaf göra solida grejer.

Vad gäller ventilation så är det nästan valet varm o tyst eller sval och brusig.
Jag har för mig att det är väldigt svårt att få till sval o tyst.

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En sak jag inte tänkte på när jag köpte min Arai Condor är att visiröppninen är lite för nervinklat, så man ser inte framåt om man ligger i racetällning på hojen vilket tvingar mig att hålla upp huvudet så jag får in fartvinden under hakan på raksträckor på gata/bana.

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
Arai Condor

Är själv väldigt nöjd. Har svårt att hitta hjälmar som passar, men denna satt som gjuten..! :tummenupp

Den är som nämnst tidigare, lite bullrig, men använder ändå nästan alltid öronproppar, så det gör ju inget. :)

Sammanfattningsvis tycker jag att det är en hjälm med ett bra förhållande mellan pris och kvalité.

//Flying Finn

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kör med Condor, den svarta halvmatta (alltså inte den med gummiyta) samt med klart och mörkt visir.

*Suveränt skön
*Bra visir och aldrig imma med pinnlock
*Mörkt visir kostar runt 800:-
*Plattorna som håller visiret kan lossna om man slarvar vid fastsättning vilket är lätt att göra.
*Ej löstagbar inredning.
*Upplever den tystare än Shoei
*bra tålig lack ( i alla fall i det utförandet jag har)
*kan upplevas lite dragig underifrån vid kallare väderlek, finns ej orgonal hak"flärp"
*Har kört ned till +3 grader utan problem i den med halskrage...
*bra ventilation

Sammanfattning... säker bra hjälm för priset, lägger man till någon 1000 lapp så får man mer finesser som föregående talare skrev... Smaksak och plånboksfråga.

Kör precis samma! Trivs riktigt bra med den! :tummenupp

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Den uttagbara inredningen går alldeles utmärkt att köra i tvättmaskin.

Jo visst, men det finns frigolit på insidan. Och med tiden så kan det i vissa bli så att hjälmen blir för stor. Och då skadar det inte att kunna ha möjligheten att kunna byta.. Så kör på Chaser och uppåt:tummenupp

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10

Arai är nog dyrast på visirfronten, men å andra sidan ska man köpa en hjälm som passar ansiktsformen, så då får man ju ta den kostnaden.

Rekommenderar själv Arai. Är inne på min andra, Astro-R båda gångerna, anser att den är kalas. Min dotter har en NR 5, föregångaren till Condor, som hon är mycket nöjd med.

Om du vill prova ytterligare ett hjälmmärke, då tipsar jag om Suomy. De finns till jäkligt bra pris på Lelles.

Lycka till med köpet & lägg gärna till lite extra. Det är ett helvete att vara missnöjd med sin hjälm....jag vet.

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping