Arai "Demist Lock", smäck?!

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hej!
Har nyligen shoppat en skön och snygg Arai RX7 Corsair. Kvalitetskänslan på visiret och dess mekanism hör inte riktigt hemma på en kruka i denna klass anser jag.

Blir inte riktigt klok på "Demist Lock"-funktionen.
arai_dem_loc.gif

Vad jag har läst så ska denna pyttelilla och smäckiga plast flupp hålla visiret något öppet för att undvika imma. Helt okej!
...men har den även funktionen att låsa visiret i 100% stängt läge?
Oavsett läge på låsflärpen så måste man pressa ner visiret för att det ska stängas fullständigt. Låsningen bekräftas med kraftigt klickljud. När man sedan ska öppna det måste man trycka rätt kraftigt för att låsningen ska släppa, återigen med ett klick/knak. Ska det vara så eller är mitt visir kajko?

Det krävs kraftigare tryck på mitt tonade visir jämfört med det klara. Båda är originalvisir. Har även testat med en droppe silikon.

Som gammal Shoeianvändare är jag inte alls bekant med denna typ av låsning. Där öppnar man och stänger visiret enkelt utan en massa pill, knak och brak :)

Detta är kanske dagens allvarligaste i-landsproblem :D
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Sånt sitter på min shohej-hjälm. Det knakar o kliockar ganska kraftigt. Kan inte erinra mig om att den var sjukt trög från början men det borde ju bli mer "inkört" efter ett tag!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Visiret är låst pålitligt i båda lägena (demist eller inte), det är bara en liten glipa som du säger, fungerar så där halvbra. För att bli riktigt imfritt måste du ha ett annat visir eller andningsmasken som t ex R2 säljer. Mina visir klickar lite lagom både i och ur och jag har inte haft några problem över tiden (3 år).

Men Arai borde verkligen se över sin visirmekanism, den känns klart föråldrad idag. Sidoplattorna som används vid visirbyte är ju rena skräpet, de skymmer så man inte ser vad man gör och är ömtåliga vilket inte är någon bra kombination. Pajar du dina så reklamera, det gjorde jag.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
dewil skrev:
2691130 Sånt sitter på min shohej-hjälm.
Okej, jag hade bara en spärr för att låsa den i "lite_öppet_läget". Någon funktion för att "låsa_visiret_i_stängt_läge" har jag inte stött på. Om den hade varit valbar hade det varit okej, men som det känns nu blir den alltid låst om man vill ha visiret 100% stängt.
Mysko tycker jag, men det kanske är the Arai way :D

Neutral skrev:
2691145 Visiret är låst pålitligt i båda lägena (demist eller inte).
Tack, det var precis det jag undrade om det var så det skulle vara!
Pålitligt är bara förnamnet. Jag skulle kalla låsningen inbrottssäker :gnissla
Det kanske krävs inkörning.

Neutral skrev:
2691145Men Arai borde verkligen se över sin visirmekanism
Instämmer!
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
En bild på finkrukan med skräpmekanismen kan inte skada i den här tråden :tummenupp
 

Bifogat

  • arai_rx7_gsxr_maranello.jpg
    arai_rx7_gsxr_maranello.jpg
    135.3 KB · Visningar: 122

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Maranello skrev:
2691148 Pålitligt är bara förnamnet. Jag skulle kalla låsningen inbrottssäker :gnissla
Det kanske krävs inkörning.
Du ska inte trycka hårt rakt uppåt utan kör in tummen i bulan som är där och lyft ut visiret lite, då går det mycket lättare. Det låter klick i stället för knak.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Neutral skrev:
2691165 Du ska inte trycka hårt rakt uppåt utan kör in tummen i bulan som är där och lyft ut visiret lite, då går det mycket lättare. Det låter klick i stället för knak.
Påstår du att det är handhavandefel?! :va :D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jag vet inte om jag ska svara här eller på gixxer.se :)

Med erfarenhet av en hel del arai:

Att det är olika jobbigt att låsa/låsa upp är olika på det klara resp mörka visiret pga visirjusteringen
Det är den som avgör om det är tätt eller inte, ett dåligt justerat visir är slappt (lätt att låsa/låsa upp, alt låser inte alls) eller för hårt justerat (mkt trögt!)

för att använda "demist funktionen" på ALLA arai med G och L typs mekanism:
Dra ner visiret i låst läge, ett klick hörs då, visiret är låst.
Skjut sedan den svarta knappen framåt, då hörs ett litet "plupp", tadaaa ett demistat visir.
(är visiret för slappt justerat så händer inte ett smack för att "pluppens stift" inte glider i skenan innanför visiret)

för att öppna arai visiren ur låst läge "lyft" den svarta pluppen ut från hjälmen (vänster) obs är visiret demistat och hårt justerat så kan man vara tvungen o skjuta tebax pluppen innan!

OBS den svarta pluppen kan vara trög att skjuta, då finns det en liten liten skruv att justera även den på.

lycka till! / Mr "jagbyterettaraivisirpå2sekundermedhjälmenpåhuvudetprecissomivideonutanproblem"
 
Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Superbee skrev:
2691204 OBS den svarta pluppen kan vara trög att skjuta, då finns det en liten liten skruv att justera även den på.
Tack för tipset. Ska testa att justera den en smula :tummenupp
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top