Arai från usa?

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Hur skiljer sig Arai:s storlek på svenska mot usa köpta hjälmar?

Är Rx-7an liten eller stor i modellen jämfört med tex chasern?

Tack på förhand

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Försök få tag i storleksguiderna för US respektive europa så borde du kunna räkna om från tum till centimeter och få fram vilken storlek som passar dig.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Försök få tag i storleksguiderna för US respektive europa så borde du kunna räkna om från tum till centimeter och få fram vilken storlek som passar dig.

Enligt storleksguiden så är det samma cm i båda länderna. men annat kan ju skilja tror jag?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Det är samma storlekar. Ingen skillnad överhuvudtaget på hjälmar fån usa mot europa. Står tillomed med cm i hjälmarna från usa.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har en Rx7 från USA och det är EXAKT samma hjälm.. Väger på grammet lika mycket som en europeisk hjälm...
Och kostar hälften..

GSX_r_killer har dock rätt, den är ju inte godkänd på europeiska marknaden
eftersom den bara är märkt med Snell DOT och inte CE...
Bryr sig nån? tveksamt..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och jag upplevde RX7:an som betydligt trängre - i samma storlek - än chasern, jag har en chaser själv i L som är på gränsen till för komfortabel, och rx7 i L satt som gjuten, och trist nog nästan gjorde lite ont att få av sig.

Prova. Prova. Prova.

/J

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Kan säga att dom e inte gokända här i sverige!

Kan säga, att Svemo godkänner min "SNELL" märkta Arai från USA.
Men om den är godkänd utanför Svemo, låter jag vara osagt.
Förövrigt så är det samma storlek till mitt huvud, på svensksålda som Amerikanska:tummenupp

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har en ARAI från USA som en kompis köpte när han var där. Han köpte en stl mindre där än normalt men ändå är den inte jättetajt runt skallen. Kindkuddarna var däremot alldeles för stora så jag fick köpa tunnare såna här hemma. Enl ARAI-folket så skiljer inredningen sig mellan världsdelarna pga olika huvudform. Av mina fem gathjälmar så är den ändå min favorit.

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Jag frågade Folksam ifall det skulle innebära några problem att köpa en hjälm från USA med tanke på CE godkännande etc.
Svaret jag fick var att det inte var några problem alls!
Så hör med ditt försäkringsbolag :)

För övrigt har jag hört att både det ena och det andra angående storlek och vikt.
Har hört att hjälmar från USA väger mera(Arai Rx7 gällde det då). Samt att formen inte är densamma, men att centimeterna är samma.(Detta fick jag höra från en affär här i Sverige)

Men har hört från ganska många här på SH som köpt från USA att det inte är någon skillnad alls!

Säljknep vs Erfarenhet, you be the judge :D

/ V

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
Jag frågade Folksam ifall det skulle innebära några problem att köpa en hjälm från USA med tanke på CE godkännande etc.
Svaret jag fick var att det inte var några problem alls!
Så hör med ditt försäkringsbolag :)

För övrigt har jag hört att både det ena och det andra angående storlek och vikt.
Har hört att hjälmar från USA väger mera(Arai Rx7 gällde det då). Samt att formen inte är densamma, men att centimeterna är samma.(Detta fick jag höra från en affär här i Sverige)

Men har hört från ganska många här på SH som köpt från USA att det inte är någon skillnad alls!

Säljknep vs Erfarenhet, you be the judge :D

/ V
lita på en snell hjälm kan du göra med jävligt gott samvete, många har för sig att ece 22-05 skulle va det bästa säkerhets märkningen på marknaden. många forskare hävdar just tvärtom. snell är väl en privat grupp som testar hjälmar #RAKT AV FRÅN HYLLAN# med ece 22-05 så kan i princip hjälmtillverkaren tillhandahålla den hjälm man SKA testa, min kusin jobbade med tävlings utrustning i usa, hon jobbade för stand 21(kläder) o bell (hjälmar etc) så vad jag har fått höra om deras tester så skulle jag absolut köpa en snell hjälm:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...