Arai hjälm,inte bästa kvaliten (har ni andra produkter som inte "hållit måttet"?)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
hrc skrev:
Jag släppte min gamla AGV ner i asfalten från c:a 15 meters höjd. Den fick en rejäl spricka samt att visiret splittrades och blev repigt. Ganska dåligt faktiskt. Tänk om jag hade haft hjälmen på mig då? Jag kanske hade blivit skadad? Kan således inte rekommendera AGV's hjälmar.....

Om du ramlar 15 meter innan du slår i asfalten hjälper nog inte en sketen hjälm :hihi

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
precis köpt en arai astro/j, nu mins jag inte riktigt hur den var innan eftersom det första jag gjorde var att byta visir, men den verkar inte ha några öppna lägen då den fastnar ordentligt. Ska den vara så ?? Känns nog som att den kommer att smälla igen om jag kör med öppet visir.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
hrc skrev:
Jag släppte min gamla AGV ner i asfalten från c:a 15 meters höjd. Den fick en rejäl spricka samt att visiret splittrades och blev repigt. Ganska dåligt faktiskt. Tänk om jag hade haft hjälmen på mig då? Jag kanske hade blivit skadad? Kan således inte rekommendera AGV's hjälmar.....

Prova att släppa ned en toppluva, den är nog som NY när den landat!

Vad skulle du helst vilja ha vid en krock? Toppluvan - den klarar ALLT! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
robeen skrev:
precis köpt en arai astro/j, nu mins jag inte riktigt hur den var innan eftersom det första jag gjorde var att byta visir, men den verkar inte ha några öppna lägen då den fastnar ordentligt. Ska den vara så ?? Känns nog som att den kommer att smälla igen om jag kör med öppet visir.

Näe...., det skall inte vara några hack, men det skall gå så pass trögt att man kan kalla det steglöst. Visiret skall alltså inte trilla igen av sig själv, ej heller åka igen om du kör med öppet visir. Om du inte kör i 300 med öppet kanske...., men det tror jag inte nån gör.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
K-Man skrev:
Enda problemet med min Quantum/f är vinddraget upp i ögonen, trots hakspoiler och stort nässkydd

Kolla uppe vid visiret så där inte e en liten springa mellan "tätningslisten och visiret"

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jag hade en Nolan förut och var hyfsat nöjd med den. Det enda jag egentligen kan klaga på är ljudnivån. Det drog iofs runt visiret mot slutet men då var krukan 5 år gammal...

Har provat Arai-hjälmar men dom sitter som nån gammal kvarleva från slaget vid Poltava på min skalle.. därmed inte sagt att dom sitter illa på andra... :va

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ogk... Billigare än arai...
Och jätte sköna
Okej jag krascha med den och plast biten ovanpå gick sönder.. en ny sån kostar 1000kr.. men men de e mer kosmetiskt än praktiskt..

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
Shoei Raid

Köpte en Shoei Raid förra säsongen. Den är jag väl inte helt nöjd med. Minsta utandning och visiret är igenimmat. Lyckat. Lösning: Håll andan
Sen bullrar den som fasen och passformen är väl inte guld den heller.

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
Inte japanskt
Arai Condor. Ngt billigare(mindre dyr...) men bra funktion. Immade dock igen lite för lätt, löstes med imvisir på insidan. Bra med ringar istället för snabbspänne. Brusar en del, löses med öronproppar vid lite längre etapper.

Visirmekanismen kan va lite bynglig när man har "vinter"-handskarna på sig.

Annars är Shoei Raid riktigt bra. Klotade och slet ned hakskyddet till halva tjockleken( :näsblod )....Bytte till Arai för ngt bättre passform(stort runt huve! :tungan )

ManWhore

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
R1 -01 posörsvart
Jag tycker det är grymt svårt att byta visir på min Araihjälm, tydligen ska det vara extremt enkelt men jag sitter och svär i 15min innan jag lyckas. Det känns som "mekanismen" ska falla i bitar varje gång jag byter.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ev. oljud kommer sig ju till stor del av om hur kåpan är utformad osv.
Jag har en tjohej hjälm tex, när jag åker på min kåplösa hoj låter det inte så jävla illa alls faktiskt, men när jag åker på kåphojen (lågt kåpglas) så brusar det så förbannat att öronproppar är ett måste.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
RoLLER skrev:
Näe...., det skall inte vara några hack, men det skall gå så pass trögt att man kan kalla det steglöst. Visiret skall alltså inte trilla igen av sig själv, ej heller åka igen om du kör med öppet visir. Om du inte kör i 300 med öppet kanske...., men det tror jag inte nån gör.

Har inte du Jet-hjälm? :confused:

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
ManWhore skrev:
Jag tycker det är grymt svårt att byta visir på min Araihjälm, tydligen ska det vara extremt enkelt men jag sitter och svär i 15min innan jag lyckas. Det känns som "mekanismen" ska falla i bitar varje gång jag byter.
Precis! Jag hadde en Shoei RAID förrän min Arai nånting- och Shoei's visirbyta funkar mycket bättre än Arais skit-mekanism.

Tycker ifs att Shoei generelt var bättre kvalitet än Arai, kommer nog att gå tillbaks till Shoei nästa gången.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
ManWhore skrev:
Neutral vet hur det är att sitta blöt, kall och trött vid sidan av en tysk landsväg och knäcka visirmekanismen i bitar. Hans Doohan replica (=dyr) var inte värd många ören då. Var försiktig när du byter visir...

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
ManWhore skrev:
Och låter det illa om plast är det bara en tidsfråga innan det går sönder. Fattar inte hur de kan ha en så dålig visirmekanism. Min har pajat nu efter bara 5-10 visirbyten. Det är ena locket som det small av en bit på. Ska finnas som reservdel tydligen men jag ska försöka reklamera, det är för dåligt som det är på en hjälm för 6000:-. :mad:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Övergav

Övergav Arai hjälmarna och gick över till Shoei.
Känns mycket skönare,inte en massa små delar som trillar av efterhand.
Enkelt att ta av visiret för rengöring/byte.
Något brusigare i ljudnivå än min tidigare Arai hjälm men det sväljer jag.
+ i kanten är att man oxå får immskydd till Shoei hjälmapran på köpet.

Håller med om att det var frustrerande att byta/ta av visir på en Arai hjälm.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
hrc skrev:
Poängen med en hjälm vid en smäll är just att hjälmen tar upp smällen, naturligtvis spricker den vid en sånhär smäll, säg en hjälm som inte skulle göra det !? hittar du ngn kan jag upplysa dig om att det INTE är en bra hjälm...
Glasfiberhjälmarna är bland det bästa materialet man kan ha i en hjälm, men det är också det "ömtåligaste" materialet.. Släpper du hjämen från 2meter ner i asfalten är det mkt troligt att det blir en spricka i hjälmen (dock ej synbar).

Har precis själv införskaffat en AGV XR-pro (rossi-replica). Sitter grymt bra och är tystare en min Shoei. Ett lite annorlunda vinande ljud uppstår dock, visiret tar lång tid att byta=lite kass, men det är imfritt och fungerar mkt bra!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag hade/har en Aeroblade men fick köpa en ny hjälm i Italien förra året. Visirmekanismen pajade för tredje gången 2 dan in på 11 dagars hojsemester. Lycka till att hitta reservdelar i alperna (kostar 200 spänn för lite plast från Mitonga)... Jag tyckte att hjälmen var skön och tearoffs var ett stort plus. Kör nu med en SHOEI XR-1000 och med klart och spegelvisir som jag byter mellan. Byggkvaliteten känns mycket bättre överlag.

AleX skrev:
Ogk... Billigare än arai... Och jätte sköna. Okej jag krascha med den och plast biten ovanpå gick sönder.. en ny sån kostar 1000kr.. men men de e mer kosmetiskt än praktiskt..

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
ja har testat hållbarheten på min arai nr5 den e ja inte missnöjd med
slog bara ut en flisa i hjälmen
men de negativa är ju att ventialtionerna brukar fara åt skogen
å att de e högt vindbrus i den men de har ja märkt me andr ahjälmar också

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin